Ordinul presedintelui A.N.A.P. nr. 1174/2022

Ordinul nr. 1174/2022 privind metodologia de constatare a contraventiilor si aplicare a sanctiunilor in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii

Forma sintetica la data 12.09.2022

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

In temeiul prevederilor:

– art. 3 lit. d1) si ale art. 4 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

– art. 3 alin. (1) lit. e) si alin. (2) lit. d) si ale art. 6 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– art. 26 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare;

– Hotararii Guvernului nr. 419/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, precum si pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 394/2016, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016 si a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 867/2016, cu modificarile si completarile ulterioare,

avand in vedere dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emite prezentul ordin.

Art. 1

Personalul structurii nominalizate la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 419/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, precum si pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 394/2016, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016 si a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 867/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se desemneaza prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP) in calitate de agent constatator in vederea constatarii contraventiilor si aplicarii sanctiunilor prevazute la art. 26 alin. (1) lit. b)-d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 2

In vederea constatarii contraventiilor si aplicarii sanctiunilor in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza formularul „Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor”, denumit in continuare Proces-verbal.

Art. 3

Modelul formularului „Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor” este prevazut in anexa nr. 1 la prezentul ordin.

Art. 4

Procesul-verbal se intocmeste in 3 (trei) exemplare, dintre care unul pentru contravenient, unul pentru organul fiscal cu atributii in executarea contraventiei, in conformitate cu prevederile legale incidente, si unul pentru ANAP.

Art. 5

Modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularului „Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor” este prezentat in anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Art. 6

Procesul-verbal poate fi contestat in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 7

In vederea punerii in executare a sanctiunii amenzii contraventionale, Directia generala control ex ante, coordonare metodologica si supervizare sistem din cadrul ANAP, prin grija agentilor constatatori desemnati sa constate contraventiile si sa aplice sanctiuni, transmite procesele-verbale autoritatii contractante sanctionate si organului fiscal cu atributii in executarea contraventiei pentru a proceda in conformitate cu prevederile legale privind regimul juridic al contraventiilor.

Art. 8

La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 941/2018 privind metodologia de constatare a contraventiilor si aplicare a sanctiunilor in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 814 din 24 septembrie 2018.

Art. 9

Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

Art. 10

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Iuliana Feclistov

ANEXA nr. 1:PROCES-VERBAL de constatare si sanctionare a contraventiilor

Seria ………

Nr. ……………………

Incheiat astazi, ……… luna ……….. anul ………, locul …………………………..

Subsemnatii, ………………………………………………. (numele si prenumele), in calitate de agenti constatatori desemnati pentru verificarea aspectelor procedurale aferente Contractului/Acordului-cadru …………………., avand functia de ………………………….. in cadrul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza legitimatiilor nr. …………… si a Ordinului presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. ……../…………., am constatat urmatoarele:

Descrierea faptei si urmarile acesteia ………………………………………………………………………………………………………………….

Data savarsirii faptei …………………………………………….

Locul savarsirii faptei …………………………………………………………………………………………………………………………………………

Fapta de mai sus constituie contraventie prevazuta in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. …….. alin. ……… lit. ……… si se sanctioneaza conform art. …….. alin. ……… lit. ……… din acelasi act normativ cu amenda de la ………………….. lei la …………………… lei.

De savarsirea acestei fapte se face vinovata entitatea/autoritatea contractanta …………………………………………, C.U.I./CIF …………….., cu sediul in ………………….., str. ……………………. nr. …….., reprezentata de ……………, in calitate de ………………..

Fata de contraventia savarsita se aplica contravenientului …………………………….. avertisment/amenda in cuantum de ……………… lei.

Alte mentiuni ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. (obiectii ale contravenientului)

Contravenientul poate achita in termen de cel mult 15 zile de la data comunicarii procesului-verbal jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ.

Impotriva prezentului proces-verbal se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii. Plangerea se depune si se solutioneaza in baza competentei alternative la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia ori la judecatoria in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul contravenientul.

Prezentul proces-verbal a fost incheiat la sediul Serviciului/Biroului/Compartimentului de verificare …………………………… din localitatea ……………………………., str. …………………… nr. …….., sectorul/judetul ……………….., cod postal ………………., si transmis prin posta, cu confirmare de primire, contravenientului.

Prezentul proces-verbal contine un nr. ……….. de pagini si s-a intocmit in 3 exemplare, din care exemplarul 2 s-a comunicat contravenientului prin posta, cu confirmare de primire.

Agenti constatatori,

…………………..

(semnatura)

Prezentul proces-verbal constituie si instiintare de plata.

Amenda se va achita in contul „Venituri din amenzi si alte sanctiuni aplicate de catre alte institutii de specialitate” deschis la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului la care este arondat contravenientul; beneficiar: bugetul de stat.

In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, procesul-verbal de constatare a contraventiei este titlu de creanta si instiintare de plata.

O copie a chitantei sau a extrasului de cont sau a dovezii de plata, emisa de sistemul de plati electronice, impreuna cu copia procesului-verbal, se depune sau se transmite de catre contravenient prin posta, cu confirmare de primire, sau prin e-mail la sediul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice.

In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se poate achita jumatate din minimul amenzii prevazut de actul normativ, in termen de cel mult 15 zile de la data comunicarii procesului-verbal, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.

Neachitarea amenzii in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii prezentei instiintari atrage executarea silita conform prevederilor legale.

Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia. Plangerea se depune si se solutioneaza in baza competentei alternative la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia ori la judecatoria in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul contravenientul.

Document care contine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor). Datele cu caracter personal sunt prelucrate in conformitate cu prevederile legislatiei nationale ce reglementeaza domeniul specific de activitate. Scopul prelucrarii este constatarea si sanctionarea contraventiilor.

Prezentul proces-verbal s-a intocmit in 3 exemplare, din care exemplarul 2 s-a comunicat contravenientului prin posta, cu confirmare de primire.

Agenti constatatori,

…………………………..

(semnatura)

ANEXA nr. 2:Modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularului „Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor”

1.Se difuzeaza gratuit.

2.Se utilizeaza la constatarea unor fapte care intrunesc elementele constitutive ale unei contraventii in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la stabilirea sanctiunilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.

3.Se intocmeste in 3 exemplare de agentii constatatori desemnati de Agentia Nationala pentru Achizitii Publice.

4.Circula:

– exemplarul 1 la organul fiscal cu atributii in executarea contraventiei;

– exemplarul 2 la autoritatea contractanta sanctionata;

– exemplarul 3 la Agentia Nationala pentru Achizitii Publice.

5.Se arhiveaza:

– exemplarul 1 la dosarul fiscal al autoritatii contractante;

– exemplarul 3 la dosarul de verificare al Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice.

6.Evidenta proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor intocmite se consemneaza in Registrul de evidenta al proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 782 din data de 5 august 2022

 

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers