Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 98/2017

NORME METODOLOGICE din 8 iunie 2018 de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii

(la data 18-iun-2018 actul a fost aprobat de Hotarirea 419/2018 )

Forma sintetica la data 21.11.2019.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

CAPITOLUL I: Domeniul de aplicare a controlului ex ante si organizarea sa la nivelul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice

Art. 1

(1) Activitatea de control ex ante, prevazuta la art. 6 alin. (2)-(4) din ordonanta de urgenta, se initiaza odata cu emiterea deciziei de verificare si instiintarea autoritatii contractante, conform art. 9 alin. (1) din ordonanta de urgenta, si se finalizeaza la:(la data 24-iul-2019 Art. 1, alin. (1) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 1. din Hotarirea 495/2019 )

a)data instiintarii cu privire la incheierea contractului, anularii procedurii si/sau incheierii actului aditional pentru modificari ale contractului;

b)60 de zile de la data respingerii de la validare a documentatiei de atribuire in conditiile art. 6 alin. (2), in cazul in care autoritatea contractanta nu a retransmis la ANAP respectiva documentatie revizuita.

(2)In situatiile prevazute la alin. (1) lit. a), verificatorii ex ante intocmesc un raport de activitate in termen de 3 zile lucratoare de la finalizarea activitatii de control ex ante, care se transmite, in copie, Agentiei Nationale de Integritate, atunci cand sunt incidente prevederile art. 7 alin. (6) din ordonanta de urgenta.
(la data 24-iul-2019 Art. 1, alin. (2) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 1. din Hotarirea 495/2019 )

(3)Raportul de activitate prevazut la alin. (2) este intocmit de catre verificatorii ex ante desemnati conform art. 2 alin. (2) si contine rezumatul activitatii de control ex ante, inclusiv situatia avizelor conforme emise pe parcursul intregii verificari.

Art. 2

(1)In aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) din ordonanta de urgenta, functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor si al modificarilor contractuale, se exercita printr-o structura de specialitate din cadrul ANAP, organizata la nivel central si teritorial.

(2)Pentru fiecare procedura de atribuire, respectiv modificare contractuala, incluse in programul de verificare, se desemneaza verificatori ex ante, acestia constituindu-se in echipe de control diferite, astfel:

a)O echipa care verifica procesul de atribuire in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din ordonanta de urgenta si, respectiv

b)echipe care verifica derularea procedurii de atribuire conform prevederilor art. 12, a art. 20, respectiv a modificarilor contractuale conform art. 21 din ordonanta de urgenta, dupa caz.

(3)Prin exceptie de la prevederile alin. (2), aspectele privind propunerea de raspuns a autoritatii contractante la solicitarile de clarificari adresate de catre operatorii economici in legatura cu documentatia de atribuire si/sau a oricaror completari/ informatii suplimentare pe care autoritatea contractanta doreste sa le formuleze in legatura cu documentatia de atribuire in cauza, prevazute la art. 11 alin. (1) lit. c) din ordonanta de urgenta sunt verificate de echipa prevazuta la alin. (2) lit. a) cu sprijinul echipei desemnate sa realizeze verificarile prevazute la art. 12 alin. (1) din ordonanta de urgenta.

(4)Echipele de control prevazute la alin. (2) lit. b) sunt desemnate prin ordin al presedintelui ANAP, in baza programului de verificare, in termen de:

a)3 zile lucratoare de la publicarea anuntului de participare/de concurs/de participare simplificat/de concesionare;

b)o zi lucratoare de la momentul includerii in programul de verificare a modificarii contractuale sau a procedurii de negociere fara publicarea prealabila.
(la data 24-iul-2019 Art. 2, alin. (4) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 2. din Hotarirea 495/2019 )

(5)Ordinul prevazut la alin. (4) se transmite in maximum o zi lucratoare, in copie, autoritatilor contractante selectate in vederea controlului ex ante. In cazul modificarilor contractuale, respectiv a procedurilor de negociere fara publicarea prealabila, ordinul reprezinta anexa la decizia de verificare.

(6)In aplicarea art. 26 alin. (1) din ordonanta de urgenta, echipele de control prevazute la alin. (2) lit. b) sunt imputernicite sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile la procedurile atribuire si modificarile contractuale incluse in programul de verificare.

Art. 3

(1)Metodologia de selectie, prevazuta in capitolul II sectiunea 1 din ordonanta de urgenta, se aplica zilnic, in toate situatiile in care numarul de solicitari in vederea realizarii controlului ex ante de catre ANAP este mai mare decat procentul de 5% aplicat la numarul procedurilor de atribuire aferente contractelor cu o valoare estimata mai mare decat pragul stabilit de legislatie pentru realizarea achizitiei directe, incarcate de catre autoritatile contractante in SEAP in ziua precedenta.
(la data 24-iul-2019 Art. 3, alin. (1) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 495/2019 )

(11)Metodologia de selectie are la baza evaluarea riscului asociat procedurilor de atribuire a contractelor si, pe baza rezultatului obtinut prin aplicarea unor filtre, criterii si indicatori de risc, se realizeaza includerea acestora in programul de verificare.

(12)In cazul procedurilor de atribuire initiate prin SEAP, solicitarea de control ex ante se considera inregistrata daca aceasta a fost incarcata in SEAP odata cu documentatia de atribuire, in sectiunea dedicata strategiei de contractare, prin completarea formularului prevazut in anexa nr. 1.3.

(13)In cazul modificarilor contractuale, metodologia de selectie se aplica zilnic asupra cererilor primite de la autoritatile contractante si inregistrate la ANAP in ziua precedenta, urmarindu-se incadrarea in tintele anuale stabilite prin ordinul presedintelui ANAP prevazut la art. 7 alin. (31) din ordonanta de urgenta, in functie de rezultatul obtinut prin aplicarea unor filtre, criterii si indicatori de risc.
(la data 24-iul-2019 Art. 3, alin. (1) din capitolul I completat de Art. 1, punctul 4. din Hotarirea 495/2019 )

(2)Filtrele sunt utilizate pentru a repartiza procedurile de atribuire a contractelor si modificarile contractuale, care urmeaza sa fie introduse in programul de verificare si se refera la:

a)obiectul contractului, respectiv contract de produse, contract de servicii sau contract de lucrari;

b)valoarea estimata.
(la data 24-iul-2019 Art. 3, alin. (2), litera B. din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 495/2019 )

(3)Indicatorii de risc prevazuti la alin. (1) sunt:

a)impactul financiar al achizitiei, respectiv al modificarii contractuale;

b)complexitatea obiectului contractului, respectiv a modificarii contractuale;

c)istoricul si experienta autoritatii contractante in aplicarea legislatiei mentionate la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanta de urgenta.

(4) Indicatorul de risc prevazut la alin. (3) lit. a) este evaluat, pentru fiecare caz in parte, in functie de urmatoarele criterii:(la data 24-iul-2019 Art. 3, alin. (4) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 6. din Hotarirea 495/2019 )

a)valoarea estimata a contractului, respectiv a modificarii contractuale initiate;

b)valoarea cumulata a tuturor modificarilor contractuale anterioare, efectuate in cadrul contractului in cauza, in circumstantele prevazute la art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 237 si 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 102 si 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;

c)ponderea valorica a modificarii contractuale prin raportare la valoarea initiala a contractului.

(5)Indicatorul de risc prevazut la alin. (3) lit. b) este evaluat, pentru fiecare caz in parte, in functie de criterii, care sunt cel putin urmatoarele, cele ce urmeaza, dar fara a se limita la acestea:

a)obiectul contractului, respectiv al modificarii contractuale, asa cum rezulta din codul/codurile CPV utilizate pentru descrierea achizitiei in cauza;

b)tipul procedurii de atribuire aplicata. Se au in vedere procedurile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanta de urgenta;

c)criteriul de atribuire utilizat;

d)sursa de finantare a contractului ce urmeaza a fi incheiat;

e)numarul modificarilor anterioare ale contractului efectuate in conformitate cu prevederile legale mentionate la alin. (4) lit. b);

f)diversitatea aspectelor ce fac obiectul modificarii contractuale in cauza, prin raportare la natura generala a obiectului contractului si a circumstantelor de modificare a contractului prevazute de art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 237 si 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 102 si 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6)Indicatorul de risc prevazut la alin. (3) lit. c) este stabilit periodic pentru fiecare autoritate contractanta, prin raportare la tipurile de contract atribuite in ultimii 3 ani calendaristici, respectiv de produse, servicii, sau lucrari, dupa caz, in functie de criterii, care sunt cel putin urmatoarele:

a)istoricul rezultatelor controalelor efectuate de ANAP cu privire la respectarea dispozitiilor legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale, sau, dupa caz, concesiuni de lucrari si concesiuni de servicii;

b)rata anuala a contestatiilor admise din numarul total de contestatii depuse, comparativ cu cea anuala la nivel national, calculata ca medie pentru aceeasi perioada de referinta;

c)eficacitatea in derularea procedurilor de atribuire reflectata de indicatori cum ar fi durata medie a respectivelor proceduri, calculata de la publicarea anunturilor de participare pana la data publicarii anunturilor de atribuire, ponderea procedurilor de atribuire finalizate prin anulare din totalul celor initiate;

d)dimensiunea achizitiilor realizate, reflectata in numarul mediu anual al contractelor semnate si valoarea medie anuala a acestora;

e)calitatea proceselor de achizitie derulate, reflectata de indicatori cum ar fi numarul mediu de oferte/candidaturi primite la procedurile de atribuire, rata medie a ofertelor/candidaturilor admisibile din procedurile de atribuire, numarul mediu anual al anunturilor de tip erata publicate in cadrul procedurilor de atribuire, calculati prin raportare la media nationala;

f)[textul din Art. 3, alin. (6), litera F. din capitolul I a fost abrogat la 24-iul-2019 de Art. 1, punctul 7. din Hotarirea 495/2019]

g)capacitatea de a stabili valoarea estimata a contractului de o maniera adecvata contextului aferent lansarii procedurii de atribuire, reflectata prin media anuala a ratei dintre valoarea contractelor semnate si valoarea estimata a tuturor achizitiilor, comparativ cu media nationala pentru aceeasi perioada de referinta.

(7)Procedura de atribuire a contractului, respectiv modificarea contractuala, se clasifica in urmatoarele categorii de risc: risc scazut, risc mediu, risc ridicat sau risc foarte ridicat.

(8)Programul de verificare se realizeaza prin includerea tuturor procedurilor de atribuire a contractelor pentru care a fost solicitat control ex ante, in corelare cu rezultatele aplicarii metodologiei de selectie, dupa caz, in scopul respectarii tintei prevazute la art. 7 alin. (3) din ordonanta de urgenta, si se aproba de presedintele ANAP.
(la data 24-iul-2019 Art. 3, alin. (8) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 495/2019 )

(9)Includerea in programul de verificare, ca urmare a aplicarii metodologiei de selectie, se face in functie de incadrarea in categoriile de risc de la alin. (7), in ordine descrescatoare, de la risc foarte ridicat la risc scazut, tinand cont de indeplinirea unor conditii cum ar fi:

a)distribuirea in mod echilibrat a procedurilor de atribuire selectate in vederea controlului ex ante in functie de numarul celor initiate de o autoritate contractanta intr-o anumita perioada de timp;

b)distributia geografica a autoritatilor contractante;

c)gradul de incarcare al echipelor de verificatori ex ante.
(la data 24-iul-2019 Art. 3, alin. (9) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 495/2019 )

(10)[textul din Art. 3, alin. (10) din capitolul I a fost abrogat la 24-iul-2019 de Art. 1, punctul 8. din Hotarirea 495/2019]

(11)

[textul din Art. 3, alin. (11) din capitolul I a fost abrogat la 24-iul-2019 de Art. 1, punctul 8. din Hotarirea 495/2019]

(12)[textul din Art. 3, alin. (12) din capitolul I a fost abrogat la 24-iul-2019 de Art. 1, punctul 8. din Hotarirea 495/2019]

Art. 4

(1)In aplicarea dispozitiilor art. 8 alin. (1) din ordonanta de urgenta, autoritatile contractante atribuie un cod unic de identificare pentru fiecare obiect de contract pentru care se deruleaza o procedura de atribuire inclusa in programul anual al achizitiilor pentru un obiect de contract, cu respectarea a cel putin urmatoarelor reguli necesare pentru asigurarea trasabilitatii in timp a respectivei achizitii:

a)codul unic de identificare contine intotdeauna codul unic de inregistrare atribuit autoritatii contractante in conformitate cu legislatia incidenta infiintarii si functionarii persoanelor juridice;

b)anul programului anual al achizitiilor in care a fost inclusa pentru prima oara procedura de atribuire a obiectului de contract in cauza;

c)numarul curent alocat initial pentru procedura de atribuire a obiectului de contract in cauza introdusa in programului anual al achizitiilor precizat la lit. b).

(2)Numarul curent mentionat la alin. (1) lit. c) se pastreaza in toate modificarile ulterioare ale programului anual al achizitiilor.

(3)Dispozitiile alin. (1) se aplica pentru programele anuale ale achizitiilor elaborate de autoritatile contractante pentru procedurile de atribuire lansate dupa data de 15 iunie 2018, inclusiv pentru revizuirile aduse ulterior acestei date programului anual al achizitiilor aferent anului 2018.

(4)In conformitate cu dispozitiile art. 8 alin. (3) din ordonanta de urgenta, autoritatile contractante au dreptul sa schimbe codul unic de identificare in cazul in care pentru achizitia in cauza este incarcata o noua documentatie de atribuire, cu conditia justificarii in mod corespunzator a incadrarii In cel putin una dintre urmatoarele situatii:

a)tipul contractului este schimbat;

b)atribuirea contractului se modifica in sensul impartirii pe loturi, divizarii in mai multe proceduri de atribuire, sau cumularii cu alte obiecte de contract intr-o singura procedura de atribuire, in aceste situatii pastrandu-se codul unic de identificare alocat obiectului principal al contractului corespunzator scopului urmarit prin respectiva achizitie, pentru eventualele obiecte noi de contract rezultate urmand a se aloca noi coduri unice de identificare;

c)intre introducerea procedurii de atribuire a obiectului de contract in cauza pentru prima oara in programul anual al achizitiilor si momentul in care se modifica codul unic de identificare a trecut o perioada de cel putin 2 ani.

Art. 5

(1)Raportat la dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, controlul aspectelor de calitate se refera la urmatoarele elemente, in masura in care presupune o analiza, prin raportare la obiectul contractului, a relevantei utilizarii acestora si a modului in care se asigura respectarea principiilor ce stau la baza atribuirii contractelor, in elaborarea documentatiei de atribuire, a eventualelor modificari aduse acesteia, respectiv in formularea raspunsurilor la solicitarile de clarificari adresate de operatorii economici, astfel:

a)alegerea tipului de procedura de atribuire aplicat;

b)utilizarea adecvata a instrumentelor si tehnicilor specifice de atribuire a contractelor;

c)stabilirea criteriilor de calificare si selectie, precum si nivelurile minime asociate acestora si/sau modul in care se poate proba indeplinirea de catre operatorii economici;

d)alegerea criteriului de atribuire si/sau a factorilor de evaluare din cadrul acestuia, precum si stabilirea ponderilor asociate respectivilor factori si/sau coerenta metodologiei de acordare a punctajului;

e)strategia de contractare referitoare la atribuirea pe loturi a obiectului contractului;

f)corelarea specificatiilor tehnice ce fac obiectul caietului de sarcini cu cerintele formulate in celelalte sectiuni ale documentatiei de atribuire, cum ar fi cele referitoare la modul de intocmire a propunerilor tehnice si/sau financiare, sau clauzele contractuale referitoare la receptia serviciilor, bunurilor sau lucrarilor, dupa caz;

g)corelatia dintre natura/scopul contractului, mecanismele contractuale aferente receptiei produselor/serviciilor/lucrarilor ce fac obiectul acestuia si cele de plata aferente;

h)stabilirea clauzelor contractuale de o maniera care sa asigure ca drepturile si obligatiilor partilor reflecta o alocare corespunzatoare a riscurilor aferente implementarii;

i)termenul stabilit pentru depunerea ofertelor/candidaturilor/ solicitarilor de participare;

j)claritatea si caracterul complet al raspunsurilor autoritatii contractante prin raportare la solicitarile de clarificari/informatii suplimentare formulate cu privire la elementele precizate la lit. a)-n).

(2)In cazul documentatiilor de atribuire aferente contractelor care au obiecte ce apartin unor sectoare specifice de activitate economica, care se stabilesc pe parcursul unei perioade determinate prin ordin al presedintelui ANAP, se considera aspecte de calitate, pe langa cele prevazute la alin. (1), acelea referitoare la specificatii tehnice restrictive/discriminatorii si/sau care favorizeaza anumiti operatori economici.

(3)Sunt considerate aspecte de calitate urmatoarele, cu conditia sa presupuna o analiza, in conditiile dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, cu privire la modul de respectare a principiilor ce stau la baza atribuirii contractelor in contextul specific al unei proceduri de atribuire, in legatura cu evaluarea ofertelor/candidaturilor:

a)modul de respectare de catre comisia de evaluare a principiului tratamentului egal in elaborarea si transmiterea de solicitari de clarificari ofertantilor/candidatilor, precum si la stabilirea ofertelor/candidaturilor respinse;

b)aplicarea consecventa a criteriilor de calificare si selectie, a criteriului de atribuire si a celorlalte cerinte formale precizate in instructiunile pentru ofertanti, precum si a prevederilor caietului de sarcini referitoare la organizarea, calificarea si experienta personalului ce va realiza efectiv activitatile care fac obiectul contractului, prin raportare la ofertele/candidaturile depuse.

(4)Sunt considerate aspecte de calitate urmatoarele, cu conditia sa presupuna o analiza in conditiile dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta cu privire la posibilitatea realizarii unei modificari contractuale in conditiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 237 si 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 102 si 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz:

a)masura in care modificarea propusa afecteaza sau nu natura generala a contractului;

b)justificarile aduse de autoritatea contractanta cu privire la caracterul imprevizibil al evenimentului care determina necesitatea modificarii contractuale, respectiv cu privire la imposibilitatea inlocuirii contractorului initial.

(5)In cazul procedurilor de negociere fara publicare prealabila, se considera aspecte de calitate acelea prevazute la alin. (1) si (3), prevederile acestora urmand a fi aplicate in mod corespunzator.

(6)Aspectele care nu sunt incadrate ca aspecte de calitate, potrivit alin. (1)-(5), reprezinta aspecte de regularitate, acestea acoperind toate acele aspecte care decurg din aplicarea intocmai a dispozitiilor legale care reglementeaza achizitiile publice/sectoriale, sau a concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii, dupa caz, sau pentru aplicarea carora ANAP emite ordine/instructiuni/notificari, fiind preluate ca abordari de buna practica prin intermediul listelor de verificare aprobate in conformitate cu prevederile alin. (8).

(7)Aspectele de oportunitate si/sau de natura tehnica, cum ar fi urmatoarele, nu fac obiectul controlului ex ante:

a)identificarea nevoii autoritatii contractante si stabilirea necesitatii cu privire la obiectul contractului pentru care se lanseaza procedura de atribuire;

b)analiza optiunilor in vederea identificarii solutiei adecvate pentru satisfacerea nevoii identificate;

c)stabilirea specificatiilor tehnice si/sau alegerea standardelor de performanta aferente acestora;

d)succesiunea si durata activitatilor in cadrul contractului;

e)conformitatea propunerii tehnice cu specificatiile tehnice ale caietului de sarcini, cu exceptia cazurilor in care aplicarea eronata sau neaplicarea prevederilor legislatiei mentionate la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanta de urgenta, incidente procesului de evaluare a ofertelor, este de natura a conduce la incalcarea principiilor prevazute de aceasta;

f)preturile practicate de catre ofertanti, cu exceptia situatiilor in care exista indicii ca ofertele depuse contin elementele de pret sau cost ce sunt aparent neobisnuit de scazute in raport cu lucrarile, produsele sau serviciile care constituie obiectul contractului care urmeaza a fi atribuit, avandu-se in vedere valoarea estimata a acestora si/sau preturile ofertate pe respectivele elemente de pret/cost de ceilalti ofertanti;

g)aspectele tehnice si/sau economice cuprinse in rapoartele expertilor/specialistilor cooptati in comisiile de evaluare, cu exceptia cazurilor in care modul de utilizare a acestor aspecte de catre respectivele comisii in procesul de evaluare este de natura a conduce la incalcarea principiilor prevazute de legislatia mentionata la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanta de urgenta.

(8)In aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta, ANAP detaliaza modul de verificare al aspectelor de regularitate si de calitate, conform celor prevazute in prezentul articol, in cadrul unor liste de verificare aprobate prin ordin al presedintelui ANAP.

(9)Urmatoarele aspecte nu fac obiectul controlului ex ante:

a)punctele de vedere elaborate de autoritatile contractante in legatura cu contestatiile/plangerile depuse in conformitate cu Legea nr. 101/2016 privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, precum si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, cu modificarile si completarile ulterioare;

b)comunicarile transmise de autoritatea contractanta ofertantilor/candidatilor in baza art. 214 alin. (1) si (2) si art. 215 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, a art. 227 alin. (1) si (2) si art. 228 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sau a art. 92 alin. (1) si (2) din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL II: Desfasurarea activitatii de control ex ante al documentatiei de atribuire, anuntului de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare, al anuntului de tip erata si al propunerii de raspuns la solicitarile de clarificari/informatii suplimentare

Art. 6

(1)Controlul ex ante prevazut la art. 11 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta se efectueaza in termen de 9 zile lucratoare de la data transmiterii deciziei de verificare prevazuta la art. 1 alin. (1), respectiv de la data primirii documentelor prevazute la art. 10 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, in situatia in care acestea din urma nu sunt disponibile in SEAP.

(2)ANAP transmite constatarile sale rezultate din verificarea aspectelor de calitate si de regularitate autoritatii contractante, respectiv avizul conform neconditionat sau conditionat, prin intermediul SEAP, sub forma comunicarii acceptului de publicare, respectiv a respingerii de la validare a documentatiei de atribuire in cauza.

(3)Termenul prevazut la alin. (1) se prelungeste cu 5 zile lucratoare in cazul verificarilor aferente documentatiilor de atribuire prevazute la art. 5 alin. (2).

Art. 7

(1)In urma controlului ex ante al documentelor prevazute la art. 11 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta, ANAP are obligatia ca in termen de 2 zile lucratoare de la data incarcarii anuntului in SEAP:

a)fie sa emita catre operatorul SEAP acceptul de publicare pentru anuntul respectiv, dispozitiile art. 11 alin. (2) din ordonanta de urgenta si ale art. 6 alin. (2) fiind aplicabile in mod corespunzator;

b)fie sa respinga publicarea anuntului, caz in care emite autoritatii contractante aviz conform conditionat, dispozitiile art. 11 alin. (3) din ordonanta de urgenta fiind aplicabile.

(2)In cazul prevazut la alin. (1) lit. a), operatorul SEAP are obligatia:

a)de a transmite anuntul spre publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene in cel mult o zi lucratoare de la primirea acceptului de publicare, in cazul in care este prevazuta o obligatie in acest sens sau autoritatea contractanta selecteaza voluntar aceasta optiune; operatorul SEAP are obligatia de a asigura inregistrarea in sistemul electronic a datei la care a fost transmis anuntul spre publicare, ca proba privind momentul transmiterii;

b)de a publica anuntul in SEAP in cel mult 2 zile lucratoare de la primirea acceptului de publicare.

(3)Autoritatile contractante stabilesc la momentul transmiterii anuntului de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare, conform prevederilor legislatiei mentionate la art. 4 din ordonanta de urgenta, termenele procedurale aferente derularii procedurilor de atribuire, inclusiv, printre altele, termenul pentru depunerea ofertelor/candidaturilor, termenul/termenele de raspuns la solicitarile de clarificari/informatii suplimentare, termenul-limita pana la care operatorii economici pot solicita respectivele clarificari/informatii suplimentare, precum si calendarul de derulare a procesului de evaluare a candidaturilor/ofertelor.

(4)Anuntul de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare se transmite spre verificare in maximum 30 de zile de la comunicarea avizului conform in conditiile art. 6 alin. (2).

(5)Nerespectarea termenului prevazut la alin. (4) atrage dupa sine anularea avizului conform emis de ANAP, autoritatea contractanta avand obligatia de a obtine un nou aviz conform pentru documentatia de atribuire in cauza.

Art. 8

(1)Controlul ex ante al documentelor prevazute la art. 11 alin. (1) lit. c) din ordonanta de urgenta se realizeaza in termen de 3 zile de la data primirii fiecarei propuneri de raspuns consolidat formulata de autoritatea contractanta la solicitarile de clarificari/informatii suplimentare potrivit termenului, sau, dupa caz, termenelor de raspuns precizate in anuntul de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare conform prevederilor art. 161 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 173 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 70 alin. (8) din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare,

(2)Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite catre ANAP propunerea de raspuns consolidat formulat la solicitarile de clarificari/informatii suplimentare cu cel putin 4 zile anterior termenului sau, dupa caz, termenelor de raspuns stabilit/stabilite anuntul de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare.

(3)In cazul in care procedura de atribuire nu se deruleaza integral prin mijloace electronice, sau din motive tehnice nu este posibila vizualizarea acestora in SEAP de catre verificatorii ex ante, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite ANAP periodic, prin posta electronica sau fax, dar nu mai tarziu de termenele prevazute de alin. (2), solicitarile de clarificari sau informatii suplimentare transmise de operatorii economici interesati de accesul la respectiva procedura de atribuire, in vederea exercitarii controlului ex ante.

CAPITOLUL III: Desfasurarea activitatii de control al procesului de evaluare a ofertelor/candidaturilor si de atribuire a contractului

Art. 9

(1)Controlul ex ante prevazut la art. 12 alin. (1) din ordonanta de urgenta se realizeaza cu respectarea urmatoarelor termene, calculate de la data incarcarii inscrisurilor ce contin deciziile formalizate ale comisiei de evaluare in SEAP, respectiv de la data inregistrarii acestora la ANAP, in situatia in care, din motive tehnice, nu este posibila utilizarea SEAP:

a)3 zile lucratoare pentru verificarea aspectelor prevazute la art. 12 alin. (1) lit. a), d), respectiv art. 12 alin. (2) din ordonanta de urgenta;

b)4 zile lucratoare pentru verificarea aspectelor prevazute la art. 12 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta;

c)2 zile lucratoare pentru verificarea aspectelor prevazute la art. 12 alin. (1) lit. c) din ordonanta de urgenta.

(2)In cazul in care procedura de atribuire implica si derularea unor runde de negociere/dialog, la termenele prevazute conform alin. (1) lit. b) si c) se adauga 3 zile lucratoare pentru realizarea controlului ex ante prevazut la art. 12 alin. (1) lit. b), respectiv c), din ordonanta de urgenta, asupra inscrisului/inscrisurilor ce contin deciziile formalizate ale comisiei de evaluare rezultate in urma finalizarii negocierii/dialogului.

(3)Prin controlul ex ante se verifica daca concluziile comisiei de evaluare sunt complete si fundamentate corect prin raportare la prevederile legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale, sau, dupa caz, concesiuni de lucrari sau servicii, la cerintele din documentatia de atribuire, la raspunsurile/informatiile suplimentare/eratele transmise de autoritatea contractanta si continutul ofertelor/candidaturilor depuse.

Art. 10

(1)Verificatorii ex ante pot participa la intalnirile comisiei de evaluare/sedintele de evaluare cu ocazia finalizarii fazelor procesului de evaluare prevazute la art. 12 alin. (1) din ordonanta de urgenta numai pentru solicitarea de clarificari cu privire la fundamentarea concluziilor comisiei de evaluare in adoptarea deciziilor cu privire la declararea drept admise/respinse a candidaturilor/ofertelor depuse, aplicarea criteriului de atribuire si stabilirea ofertantului/ofertantilor castigator/castigatori, si numai daca aceste aspecte nu pot fi solutionate in scris.

(2)In aplicarea alin. (1) se vor avea in vedere urmatoarele aspecte in vederea calcularii termenelor prevazute la art. 9 alin. (1):

a)verificatorii ex ante isi pot exprima, prin intermediul structurii responsabile cu controlul ex ante prevazuta la art. 2 alin. (1), intentia de a se organiza o intalnire pentru discutarea anumitor aspecte punctuale cu membrii comisiei de evaluare, in conditiile prevederilor art. 10 alin. (2) lit. a) din ordonanta de urgenta, prin transmiterea unei solicitari la autoritatea contractanta inainte de datele calendaristice precizate in calendarul procesului de evaluare pentru finalizarea fazelor evaluarii prevazute la art. 12 alin. (1) din ordonanta de urgenta; in situatia in care vizita la sediul autoritatii contractante se poate organiza in aceeasi zi cu transmiterea inscrisurilor ce contin deciziile formalizate ale comisiei de evaluare conform art. 9 alin. (1), termenele prevazute de acesta din urma nu sunt afectate;

b)perioadele de timp necesare pentru organizarea si derularea vizitelor la autoritatea contractanta, conform prevederilor art. 10 alin. (2) lit. a) din ordonanta de urgenta, se adauga termenelor prevazute la art. 9 alin. (1) in cazul in care autoritatea contractanta nu a trimis actualizarile calendarului procesului de evaluare a ofertelor/candidaturilor cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de momentul formalizarii deciziilor luate de comisia de evaluare cu ocazia finalizarii fazelor evaluarii prevazute la art. 12 alin. (1) din ordonanta de urgenta, sau nu a fost exprimata intentia de a se organiza o intalnire conform lit. a) avand in vedere ca, datorita complexitatii ridicate a obiectului contractului si/sau a ofertelor depuse si/sau numarul mare al acestora, este necesar sa fie analizate, in prealabil, concluziile comisiei de evaluare si alte informatii/documente puse la dispozitie de autoritatea contractanta cum ar fi cele de la alin. (4).

(3)In aplicarea dispozitiilor art. 10 alin. (2) lit. a) din ordonanta de urgenta, calendarul de derulare a procesului de evaluare a candidaturilor/ofertelor include de asemenea, in cazul procedurilor de atribuire care implica derularea unor runde de negociere/dialog, detalii privind datele si organizarea intalnirilor de negociere, verificatorii ex ante asista la derularea acestora in vederea documentarii constatarilor ce urmeaza a sta la baza emiterii avizului conform ca urmare a finalizarii verificarilor prevazute art. 12 alin. (1) lit. b), respectiv c), din ordonanta de urgenta.

(4)In aplicarea dispozitiilor art. 10 alin. (1) lit. e) din ordonanta de urgenta, ANAP poate solicita copii ale unor extrase din ofertele/candidaturile depuse, prin indicarea paginilor la care se regasesc informatiile/documentele considerate relevante, termenele prevazute la art. 9 alin. (1) calculandu-se de la data inregistrarii respectivelor informatii/ documente la ANAP.

CAPITOLUL IV: Aspecte specifice ale controlului ex ante al procedurilor de negociere fara publicare prealabila si al modificarilor contractuale

Art. 11

(1)Notificarea intentiei de a initia procedura de negociere fara publicare prealabila, respectiv de a modifica contractul, insotita de solicitarea de control ex ante, se transmite catre ANAP prin mijloacele de comunicare prevazute in cap. II sectiunea a 5-a din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sau prin intermediul SEAP, simultan cu transmiterea invitatiilor catre operatorii economici vizati, cu respectarea termenelor prevazute la art. 20, respectiv art. 21 din ordonanta de urgenta, intre data transmiterii notificarii la ANAP si cea pentru inceperea demersurilor aferente derularii negocierii/modificarii contractuale.
(la data 24-iul-2019 Art. 11, alin. (1) din capitolul IV modificat de Art. 1, punctul 9. din Hotarirea 495/2019 )

(11)Informatiile ce trebuie cuprinse in notificarile si solicitarea de control ex ante prevazute la alin. (1) sunt prezentate in anexele nr. 1.1 si 1.2, respectiv in anexa nr. 1.3.
(la data 24-iul-2019 Art. 11, alin. (1) din capitolul IV completat de Art. 1, punctul 10. din Hotarirea 495/2019 )

(2)In vederea derularii controlului ex ante, autoritatea contractanta pune la dispozitia ANAP, in cazul procedurilor de negociere fara publicare prealabila, in termen de o zi lucratoare de la data solicitarii de catre verificatorii ex ante, informatiile/documentele necesare, art. 10 alin. (1) din ordonanta de urgenta aplicandu-se in mod corespunzator, inclusiv completarile aduse in relatie cu justificarile aferente demonstrarii incadrarii in prevederile legale pentru derularea negocierii fara publicare prealabila, daca este cazul.

(3)In caz de anulare a procedurii de negociere fara publicare prealabila, autoritatea contractanta transmite ANAP, in copie conform cu originalul, hotararea de anulare, in termen de o zi de la adoptarea acesteia.

Art. 12

(1)ANAP analizeaza, in termen de 3 zile lucratoare de la primirea acestora, continutul documentelor transmise de autoritatea contractanta si emite, in acelasi termen, avizul conform cu privire la modul in care autoritatea contractanta a demonstrat respectarea prevederilor legale invocate, ce permit aplicarea procedurii de negociere fara publicarea prealabila, precum si cu privire la prevederile documentatiei de atribuire.

(2)In situatii exceptionale, in care complexitatea documentelor puse la dispozitie de autoritatea contractanta impun o analiza ce necesita un interval de timp mai indelungat, sau acestea sunt trimise cu intarziere, ori sunt necesare deplasari ale verificatorilor ex ante la sediul autoritatii contractante pentru obtinerea unor clarificari suplimentare, termenul pentru emiterea avizului conform se prelungeste cu 3 zile lucratoare.

(3)In cazul prevazut la alin. (2), ANAP informeaza autoritatea contractanta si aceasta amana, in mod corespunzator, termenul pentru demararea rundelor de negociere.

(4)Prevederile art. 9 si 10 se aplica in mod corespunzator.

Art. 13

(1)In sensul art. 21 alin. (1) din ordonanta de urgenta, etapele de modificare a contractului includ toate demersurile dintre autoritatea contractanta si contractant cu privire la stabilirea si formalizarea conditiilor ce vor guverna implementarea modificarii contractuale.

(2)Pana la data-limita de incepere a demersurilor dintre autoritatea contractanta si contractant cu privire la etapele de modificare a contractului, respectiv data expirarii termenului de 5 zile lucratoare de la inregistrarea notificarii la ANAP, verificatorii ex ante fundamenteaza constatarile aferente emiterii, in cadrul acestui termen, a opiniei prin care se aduc la cunostinta autoritatii contractante in cauza motivele pentru care ANAP considera ca nu sunt intrunite conditiile prevazute de lege in ceea ce priveste modificarea contractului.

(3)In situatia in care autoritatea contractanta aduce justificari suplimentare in raport cu cele semnalate de ANAP prin opina transmisa conform alin. (2), ANAP emite, in termen de 3 zile lucratoare, opinia finala cu privire la modul in care intrunite conditiile prevazute de lege pentru efectuarea modificarii contractuale in cauza.

(4)In aplicarea art. 6 alin. (4) din ordonanta de urgenta, verificatorii ex ante nu participa la derularea propriu-zisa a etapelor de modificare a contractului.

(5)[textul din Art. 13, alin. (5) din capitolul IV a fost abrogat la 24-iul-2019 de Art. 1, punctul 11. din Hotarirea 495/2019]

CAPITOLUL V: Avizul conform al ANAP

Art. 14

(1)Avizul conform este emis in limita informatiilor comunicate de autoritatea contractanta, aceasta avand obligatia de a transmite ANAP informatii corecte si complete.

(2)Verificatorii ex ante raspund de acuratetea constatarilor rezultate din exercitarea atributiilor si de fundamentarea propunerilor ce stau la baza emiterii avizului conform.

(3)Avizul conform se emite in format letric, acesta transmitandu-se autoritatii contractante prin mijloacele de comunicare prevazute la art. 9 alin. (2) din ordonanta de urgenta, cu exceptia situatiei prevazute la art. 6 alin. (2) si art. 7 alin. (1).

(4)Termenele pentru emiterea si comunicarea avizului conform, prevazute la art. 6-8, 9 si 11, nu includ:

a)perioadele de timp in care au fost puse la dispozitia ANAP informatiile si/sau documentele necesare conform art. 10 alin. (1) lit. a), c), e) si i) si alin. (2) lit. b) din ordonanta de urgenta;

b)perioadele de timp, prevazute la capitolul II, sectiunea a 6-a din ordonanta de urgenta, in eventualitatea organizarii si derularii procedurii de conciliere.

(5)Termenele de emitere si comunicare a avizului conform sunt aplicabile si in cazul controlului ulterior al actelor autoritatii contractante transmise ANAP in scopul remedierii abaterilor constatate prin avizul conform conditionat, cu exceptia controlului documentelor transmise in scopul remedierii abaterilor constatate cu privire la documentele prevazute la art. 11 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta pentru care aceste termene sunt reduse cu 5 zile lucratoare, dispozitiile alin. (4) ramanand aplicabile.

(6)In cazul in care sunt aplicabile prevederile art. 14 alin. (91) din ordonanta de urgenta, constatarile ANAP cu privire la masurile de remediere dispuse de autoritatea contractanta, ca urmare a avertismentului de integritate emis de Agentia Nationala de Integritate, se aduc la cunostinta acestei institutii prin transmiterea raportului de activitate prevazut la art. 1 alin. (2) in care se detaliaza respectivele constatari.

(7)In aplicarea art. 14 alin. (5) din ordonanta de urgenta, abaterile constatate de verificatorii ex ante cu privire la aspectele de calitate se transmit autoritatii contractante impreuna cu recomandarile de remediere aferente, prevederile alin. (3) aplicandu-se in mod corespunzator. Odata cu acestea se transmite si avizul conform emis ca urmare a realizarii controlului ex ante asupra aspectelor de regularitate conform art. 6 alin. (2) din ordonanta de urgenta.

(8)In situatia in care autoritatea contractanta decide sa adopte masurile de remediere recomandate pentru aspectele de calitate, aceasta retransmite corectat documentul ce a facut obiectul controlului ex ante, verificatorii ex ante reluand controlul, cu respectarea acelorasi termene generale ca la emiterea avizului conform, eventualele constatari si recomandari aduse la cunostinta autoritatii contractante conform alin. (7) fiind considerate finale. Autoritatea contractanta nu are dreptul de a modifica informatiile din documentul supus controlului ex ante ce privesc aspecte de regularitate pentru care a primit aviz conform neconditionat, cu exceptia cazurilor in care este aplicabil art. 10 alin. (2) lit. b) din ordonanta de urgenta.

(9)Avizele conforme emise de ANAP, precum si eventualele recomandari formulate conform alin. (7) si (8), ca urmare a efectuarii controlului ex ante, devin parte a dosarului achizitiei publice.

CAPITOLUL VI: Procedura de conciliere

Art. 15

(1)In termen de 2 zile lucratoare de la data comunicarii avizului conform conditionat, autoritatea contractanta poate transmite ANAP o scrisoare de intentie, in cazul in care opteaza sa initieze o procedura de conciliere, conform sectiunii a 6-a a capitolului II din ordonanta de urgenta, pentru anumite aspecte de calitate cu care nu este de acord in raport cu constatarile si/sau masurile dispuse. Prin scrisoarea de intentie se precizeaza doar aceste aspecte, verificatorii ex ante desemnati, conform art. 2, urmand a analiza mai intai daca masurile de remediere acceptate de catre autoritatea contractanta, ca urmare a avizului conform conditionat, au fost implementate in mod corespunzator.

(2)Daca in urma analizei prevazute la alin. (1) se constata ca autoritatea contractanta nu a implementat in mod corespunzator masurile de remediere dispuse, ANAP emite un nou aviz conform conditionat, autoritatea contractanta avand posibilitatea de a transmite o noua scrisoare de intentie, in termen de maximum 2 zile lucratoare.

(3)In cazul in care toate masurile dispuse prin avizul conform si comunicate de autoritatea contractanta ca fiind acceptate sunt implementate in mod corespunzator, ANAP emite un nou aviz conform conditionat care contine numai abaterile ce au facut obiectul scrisorii/scrisorilor de intentie.

(4)Autoritatea contractanta poate transmite la ANAP cererea de conciliere, in termen de maximum 2 zile lucratoare de la comunicarea avizului conform conditionat prevazut la alin. (3), sau poate renunta la cele sesizate prin scrisoarea/scrisorile de intentie transmisa/transmise anterior, informand ANAP in acest sens.

(5)In cazul in care autoritatea contractanta are obiectii cu privire la toate constatarile privind aspectele de calitate comunicate prin avizul conform conditionat, atunci aceasta poate transmite cererea de conciliere in termen de 2 zile lucratoare de la comunicarea respectivului aviz, fara a fi necesara transmiterea prealabila a scrisorii de intentie, cu conditia sa nu existe abateri de la legislatia in domeniul achizitiilor incadrate ca si aspecte de regularitate in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (6).

(6)Cererea de conciliere, respectiv scrisoarea de intentie prevazute de prezentul articol se elaboreaza conform modelului din anexa nr. 1.4, respectiv anexa nr. 1.5.
(la data 24-iul-2019 Art. 15, alin. (6) din capitolul VI modificat de Art. 1, punctul 12. din Hotarirea 495/2019 )

Art. 16

Procedura de conciliere se deruleaza in scris, cu exceptia sedintei de clarificare prevazute la art. 17, fiind instrumentata de o structura de specialitate din cadrul ANAP diferita de cea prevazuta la art. 2 alin. (1).

Art. 17

(1)In termen de 2 zile lucratoare de la inregistrarea la ANAP a cererii de conciliere, structura de specialitate prevazuta la art. 16 poate solicita autoritatii contractante in scris, in cadrul examinarii pe fond a celor semnalate, sa participe la o sedinta de clarificare in vederea lamuririi documentelor si/sau a informatiilor care au stat la baza emiterii avizului conform conditionat, sau a aspectelor care au fost precizate in respectiva cerere de conciliere si/sau in scrisoarea de intentie.

(2)Sedinta de clarificare prevazuta la alin. (1) poate avea loc in maximum 3 zile lucratoare de la data transmiterii solicitarii, in cadrul acesteia, structura de specialitate prevazuta la art. 16 neavand dreptul de a lua hotarari cu privire la solutionarea solicitarii autoritatii contractante sau de a se antepronunta in acest sens. In cadrul sedintei de clarificare autoritatea contractanta nu poate depune documente noi, cu exceptia celor care au stat la baza emiterii documentelor ce au facut obiectul controlului ex ante, si/sau versiuni revizuite ale acestora din urma.

(3)Neprezentarea autoritatii contractante la sedinta de clarificare nu impiedica solutionarea cererii de conciliere, decizia urmand sa fie adoptata pe baza informatiilor disponibile.

Art. 18

(1)Cererea de conciliere este respinsa ca inadmisibila, fara examinare pe fond, in cazul in care:

a)nu a fost depusa in termenele prevazute la art. 15 alin. (4) sau alin. (5), dupa caz;

b)intentia de conciliere nu a fost exprimata prin transmiterea scrisorii de intentie conform prevederilor art. 15 alin. (1) si (2);

c)obiectul cererii de conciliere nu corespunde cu cel inclus in scrisoarea/scrisorile de intentie prevazute la art. 15 alin. (1) si (2);

d)nu contine toate informatiile prevazute de modelul de cerere de conciliere din anexa nr. 1.4;
(la data 24-iul-2019 Art. 18, alin. (1), litera D. din capitolul VI modificat de Art. 1, punctul 13. din Hotarirea 495/2019 )

e)obiectul concilierii nu vizeaza abateri legate de aspecte de calitate si/sau masurile de remediere dispuse.

(2)Examinarea cererii de conciliere pe fond vizeaza masura in care aspectele constatate si masurile de remediere dispuse de ANAP prin avizul conform conditionat sunt sustinute, in fapt si in drept, de argumentele aduse de verificatorii ex ante, personalul ANAP implicat in formularea recomandarii de solutionare a cererii de conciliere avand obligatia de a actiona cu diligenta si respectarea termenelor procedurale aferente examinarii acesteia; pentru fundamentarea recomandarii de solutionare a cererii de conciliere, se are in vedere, de cate ori este posibil, jurisprudenta si/sau bunele practici in materia achizitiilor publice/sectoriale/concesiune la nivel european, precum si deciziile precedente adoptate in cazuri similare, in masura in care se poate demonstra ca acestea sunt relevante in raport cu cazul in discutie.

(3)Daca in urma examinarii cererii de conciliere pe fond se constata ca aspectele identificate si masurile de remediere dispuse de ANAP prin avizul conform conditionat sunt sustinute, in fapt si in drept, neexistand o justificare pertinenta si obiectiva pentru inlaturarea argumentele aduse de verificatorii ex ante, se mentine respectivul aviz conform conditionat, cererea de conciliere fiind respinsa.

Art. 19

(1)Structura de specialitate prevazuta la art. 16 pregateste recomandarea privind solutionarea aspectelor ce fac obiectul cererii de conciliere, iar decizia de conciliere este adoptata de catre comitetul decizional prevazut la art. 18 alin. (1) din ordonanta de urgenta.

(2)Recomandarea prevazuta la alin. (1) este adoptata prin vot al membrilor comitetului decizional, cu majoritate simpla, acestia neavand dreptul de a se abtine de la exprimarea votului.

(3)Membrii comitetului decizional care nu sunt de acord cu recomandarea emisa conform alin. (1) au obligatia de a prezenta justificari concrete, similar modului prevazut la art. 18 alin. (2).

(4)In cazul in care in urma exprimarii votului nu se ajunge la obtinerea majoritatii, conform alin. (2), decizia de conciliere va fi adoptata de catre reprezentantul legal al ANAP, prin alegerea uneia dintre urmatoarele solutii, cu prezentarea unor justificari in acest sens:

a)respingerea cererii de conciliere, aplicandu-se art. 18 alin. (3);

b)acceptarea abordarii autoritatii contractante, urmand a fi emis aviz conform neconditionat;

c)admiterea partiala a obiectului cererii de conciliere, prin mentinerea constatarilor controlului ex ante si propunerea de masuri de remediere a abaterilor constatate prin avizul conform conditionat diferite de cele precizate la lit. (a) si (b).

(5)Dupa adoptarea deciziei de conciliere, in termen de o zi lucratoare este emis avizul conform final pe baza rezultatului acesteia.

(6)Membrii comitetului decizional disemineaza deciziile de conciliere in cadrul structurilor pe care le reprezinta, in vederea asigurarii unei abordari unitare si coerente a problematicilor evidentiate de acestea la nivelul ANAP.

CAPITOLUL VII: Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 20

(1)In vederea facilitarii indeplinirii functiei de control ex ante prevazute in ordonanta de urgenta, operatorul SEAP are obligatia, pe baza datelor disponibile, de a pune la dispozitia ANAP, in format electronic, rapoartele solicitate de aceasta, in scopul exercitarii functiei de control ex ante in cadrul sistemului national de achizitii publice.

(2)Operatorul SEAP adopta toate masurile necesare pentru a adapta sistemul electronic al achizitiilor publice, avand urmatoarele obligatii:

a)sa asigure personalului ANAP accesul la toate documentele incarcate de autoritatea contractanta in SEAP sau primite de aceasta de la operatorii economici, in timp real;

b)sa adapteze modul curent de raportare al datelor catre ANAP in vederea selectiei pentru controlul ex ante, cat si modul de distribuire a dosarelor procedurilor de atribuire potrivit nevoilor noii metodologii de selectie, inclusiv sa permita inregistrarea in SEAP a codului unic de identificare prevazut la art. 4;

c)sa permita autoritatilor contractante transmiterea prin SEAP a intentiilor de efectuare a unor modificari contractuale si/sau de derulare a unor proceduri de negociere fara publicare prealabila ce fac obiectul controlului ex ante in conformitate cu prevederile ordonantei de urgenta;

d)sa permita autoritatilor contractante transmiterea prin SEAP a inscrisurilor de formalizare a deciziilor aferente fiecarei faze a procesului de evaluare catre ANAP, precum si comunicarea avizului conform al ANAP si publicarea acestuia, dupa caz, pastrand trasabilitatea asupra actiunilor de control realizate de catre ANAP si asupra raspunsurilor/modificarilor formulate/realizate de catre autoritatea contractanta;

e)sa permita transmiterea scrisorii de intentie de conciliere si a cererii de conciliere de catre autoritatea contractanta prin SEAP.

Art. 21

Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite ANAP orice informatie solicitata de aceasta, inclusiv prin sectiunile suplimentare din cadrul formularelor de anunturi puse la dispozitie prin intermediul SEAP, in scopul exercitarii functiei de control ex ante in cadrul sistemului national de achizitii publice.

Art. 22

In aplicarea prezentelor norme metodologice, presedintele ANAP emite ordine.

Art. 23

Anexele nr. 1.1-1.5 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
(la data 24-iul-2019 Art. 23 din capitolul VII modificat de Art. 1, punctul 14. din Hotarirea 495/2019 )

-****-

ANEXA nr. 1: Informatii pe care autoritatea contractanta (AC)/entitatea contractanta (EC) trebuie sa le includa in notificarea catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice privind negocierile fara publicare prealabila derulate in baza art. 104, cu exceptia art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, a art. 117, cu exceptia art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a art. 64 si 65 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a celor initiate in baza art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, abrogata prin Legea nr. 98/2016, in situatia in care sunt incidente prevederile art. 236 alin. (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 253 alin. (4) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 116 alin. (4) din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare

(- Anexa nr. 1.1 la normele metodologice)

(la data 24-iul-2019 anexa 1 modificat de Art. 1, punctul 15. din Hotarirea 495/2019 )

Nr. crt. Definirea informatiilor obligatorii pentru instiintarea ANAP a initierii unei proceduri de negociere fara publicarea prealabila Raspunsul AC/EC
1. Denumirea AC/EC
2. Codul unic de identificare fiscala (CUI) al AC/EC
3. Adresa, telefon, fax, adresa de e-mail, adresa de internet ale AC/EC, persoana de contact – AC/EC
4. Numele/Prenumele reprezentantului legal al AC/EC
5. Data si valabilitatea contractului initial (acolo unde este cazul)
6. Denumirea contractului ce urmeaza a fi atribuit prin procedura de negociere fara publicare prealabila
7. Tipul contractului (furnizare, servicii, lucrari)
8. Codul/Codurile CPV
9. Criteriul de atribuire utilizat
10. Obiectul principal al contractului initial (acolo unde este cazul)
11. Sursa de finantare (altele decat fonduri europene)
12. Data stabilita pentru demararea demersurilor de negociere fara publicare prealabila
13. Adresa la care se va derula procedura de negociere fara publicare prealabila (localitate, judet)
14. Valoarea de atribuire a contractului initial si moneda utilizata (acolo unde este cazul)
15. Valoarea estimata a viitorului contract/act aditional incheiat in urma procedurii de negociere fara publicare prealabila, moneda utilizata
16. Existenta loturilor (acolo unde este cazul)
17. Numarul/Data anuntului de participare publicat in SEAP (acolo unde este cazul)
18. Numarul/Data anuntului de atribuire publicat in SEAP (acolo unde este cazul)
19. Descrierea circumstantelor care au condus la necesitatea initierii negocierii fara publicare prealabila a unui anunt in baza art. 104, cu exceptia art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, a art. 117, cu exceptia art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si a art. 64 si 65 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare NOTA:

AC/EC va preciza incadrarea in articol, alineat, litera din legea aplicabila.

20. Invitatia/Invitatiile de participare transmise operatorilor economici pentru participarea la procedura de negociere fara publicare prealabila NOTA:

Se transmit copii de pe invitatia/invitatiile transmise catre operatorul/operatorii economic/economici.

ANEXA nr. 2: Informatii pe care autoritatea contractanta (AC)/entitatea contractanta (EC) trebuie sa le includa in notificarea catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice privind modificarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, contractului/acordului-cadru sectorial, in situatiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 237 si 238 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 102 si 103 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare

(- Anexa nr. 1.2 la normele metodologice)

(la data 24-iul-2019 anexa 2 modificat de Art. 1, punctul 15. din Hotarirea 495/2019 )

Nr. crt. Definirea informatiilor obligatorii pentru notificarea ANAP a initierii unei modificari contractuale Raspunsul AC/EC
1. Denumirea AC/EC
2. Codul unic de identificare fiscala (CUI) al AC/EC
3. Adresa, telefon, fax, adresa de e-mail, adresa de internet ale AC/EC, persoana de contact – AC/EC
4. Numele/Prenumele reprezentantului legal al AC/EC
5. Denumirea contractantului cu care se incheie actul aditional
6. Codul unic de identificare fiscala (CUI) al contractantului cu care se incheie actul aditional
7. Adresa, telefon, fax, adresa de e-mail, adresa de internet ale contractantului cu care se incheie actul aditional
8. Tipul contractului initial
9. Obiectul principal al contractului initial
10. Data semnarii contractului initial si perioada de valabilitate a acestuia
11. Descrierea aspectelor ce fac obiectul modificarii contractuale ce urmeaza a fi initiata
12. Data stabilita pentru inceperea etapelor de modificare a contractului
13. Adresa la care se va derula procedura de modificare contractuala (localitate, judet)
14. Criteriul de atribuire si factorii de evaluare din procedura de atribuire a contractului initial
15. Numarul modificarilor contractuale, de tipul celor prevazute la punctul 26, efectuate asupra contractului atribuit NOTA:

Se va include si modificarea contractuala ce face obiectul notificarii catre ANAP.

16. Suma modificarilor anterioare (daca ele exista) aplicate valorii atribuite, moneda utilizata NOTA: Nu se va include valoarea modificarii ce face obiectul notificarii catre ANAP.
17. Numarul tipurilor de modificari contractuale aplicate contractului atribuit, in relatie cu modificarea contractuala ce face obiectul notificarii catre ANAP NOTA:

Spre exemplu, daca se modifica exclusiv pretul contractului, se considera un tip de modificare; daca se modifica pretul si durata contractului, se vor avea in vedere doua tipuri de modificari s.a.m.d.

18. Sursa de finantare (contract initial, act aditional) (altele decat fonduri europene)
19. Numarul/Data anuntului de participare publicat in SEAP
20. Valoarea estimata a contractului/acordului-cadru initial, moneda in care este exprimata aceasta valoare estimata
21. Valoarea estimata a lotului/contractului subsecvent (acolo unde este cazul), moneda utilizata
22. Numarul/Data anuntului de atribuire publicat in SEAP
23. Valoarea atribuita prin contractul initial, moneda
24. Valoarea atribuita distinct pe fiecare lot (acolo unde este cazul), moneda utilizata
25. Valoarea modificarii contractuale ce se doreste a fi realizata (exprimata in valoare nominala si in procent din contractul initial), moneda utilizata
26. Descrierea circumstantelor imprevizibile care au condus la necesitatea initierii modificarii in cauza si argumentele autoritatii contractante care justifica incadrarea in prevederea legala, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 237 si 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sau art. 102 si 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare

ANEXA nr. 3: CERERE de introducere a procedurii de atribuire/modificarii contractuale in programul de verificare ex ante al ANAP

(- Anexa nr. 1.3 la normele metodologice)

Subsemnatul/a, ……………………….., in calitate de reprezentant legal al autoritatii contractante/entitatii contractante ……………….., cod unic de inregistrare (CIF) ……………….

Referitor la: procedura de atribuire a contractului/acordului-cadru ……………… (tip contract), avand ca obiect ……………….. (denumirea achizitiei), cu o valoare estimata de …………….. (mentiune moneda)/modificarea Contractului nr. ………. din ……………. incheiat cu S.C. ………………, avand ca obiect ……………..

In temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) coroborat cu prevederile art. 6 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, solicitam ca prezenta documentatie de atribuire/modificare contractuala sa fie introdusa in programul de verificare al ANAP, in vederea derularii controlului ex ante.

Data: ………………

Semnatura reprezentantului legal al autoritatii/entitatii contractante …………………..

NOTA:

Cererea se incarca in SEAP odata cu documentatia de atribuire in sectiunea „strategia de contractare”, iar in cazul negocierilor/modificarilor contractuale, se ataseaza notificarii transmise la ANAP.
(la data 24-iul-2019 anexa 3 modificat de Art. 1, punctul 15. din Hotarirea 495/2019 )

ANEXA nr. 4: Cerere de conciliere in atentia presedintelui ANAP

(- Anexa nr. 1.4 la normele metodologice)

Subsemnatul,

Numele autoritatii contractante/entitatii contractante: ……………………………….

Adresa autoritatii contractante/entitatii contractante: ………………………………..

Persoana de contact, adresa de e-mail: ………………………………

Reprezentant legal: …………………………

In ceea ce priveste Avizul conform conditionat nr. ………… din data ……………….., emis de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice ca rezultat al activitatii controlului ex ante asupra documentatiei de atribuire/anuntului de participare/solicitarii de clarificari/Procesului-verbal de evaluare nr. ……… din data …………….,

transmitem pe aceasta cale cererea pentru conciliere cu privire la urmatoarele abateri identificate in cadrul controlului ex ante si masurile de remediere corespunzatoare acestora, solicitand emiterea unui aviz conform neconditionat. Va prezentam in continuare argumentele pentru pastrarea formei propuse de noi:

Motivele in fapt:

Motivele de drept:

Numele autoritatii contractante/entitatii contractante ………………………..

Numele reprezentantului legal al autoritatii contractante/entitatii contractante …………………

Semnatura reprezentantului legal al autoritatii contractante/entitatii contractante ………………..

Se anexeaza scrisoarea de intentie de conciliere, atunci cand aceasta a fost formulata.

ANEXA nr. 5: Scrisoare de intentie pentru conciliere

(- Anexa nr. 1.5 la normele metodologice)

Subsemnatul,

Numele autoritatii contractante/entitatii contractante: ……………………………….

Adresa autoritatii contractante/entitatii contractante: ………………………………..

Persoana de contact, adresa de e-mail: ………………………………

Reprezentant legal: …………………………

In ceea ce priveste Avizul conform conditionat nr. ……….., emis de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice ca rezultat al activitatii controlului ex ante asupra documentatiei de atribuire/anuntului de participare/solicitarii de clarificari/Procesului-verbal de evaluare nr. …….., va aducem la cunostinta pe aceasta cale ca intentionam sa depunem cererea pentru conciliere cu privire la urmatoarele abateri identificate in cadrul controlului ex ante si remediile aferente acestora: ………………………………….

Numele autoritatii contractante/entitatii contractante …………………….

Numele reprezentantului legal al autoritatii contractante/entitatii contractante ………………….

Semnatura reprezentantului legal al autoritatii contractante/entitatii contractante ………………….
(la data 24-iul-2019 anexa 4 modificat de Art. 1, punctul 15. din Hotarirea 495/2019 )

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 496 din data de 18 iunie 2018

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers