Instructiunile presedintelui A.N.A.P. nr. 1/2018

INSTRUCTIUNI nr. 1 din 26 octombrie 2018 privind modul de interpretare a aplicarii prevederilor art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice

Forma sintetica la data 30.05.2019.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere:

– prevederile art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– considerentele 31 si 32 din preambulul Directivei 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE;

– necesitatea emiterii de indrumari privind modalitatea in care pot fi atribuite, in baza art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, contractele de achizitie publica de catre autoritatea contractanta unei persoane juridice de drept privat sau de drept public controlate;

– interpretarile date de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) privind aplicarea prevederilor Directivelor europene in cazul contractelor atribuite „in house”: C-107/98 – Teckaf Srl vs. Comune di Viano si Azienda Gas-Acqua Consorziale (AGAC) di Reggio Emilia, C-340/04 – Carbotermo SpA si Consorzio Alisei vs. Comune di Busto Arsizio si AGESP SpA, C-295/05 – Asociacion Nacional de Empresas Forestales (Asemfo) vs. Transformacion Agraria SA (Tragsa) si Administracion del Estado, C-324/07 – Coditel Brabant SA vs. Commune d’UccIe si Region de Bruxelles-Capitale, C-567/15 – „LitSpecMet” UAB vs. „Vilniaus lokomotyvu remonto depas” UAB si „Plienmetas” UAB,

In temeiul art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emite urmatoarea instructiune:

CAPITOLUL I: Dispozitii generale

Art. 1

Prezenta instructiune are ca scop stabilirea modului de atribuire a contractului de achizitie publica in temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 2

(1)Atunci cand autoritatea contractanta are nevoie de anumite produse, servicii sau lucrari, aceasta are, de regula, doua optiuni pentru satisfacerea nevoilor aparute:

a)sa le achizitioneze de pe piata libera prin aplicarea unei proceduri de atribuire sau prin achizitie directa, in conditiile legii; sau

b)sa le realizeze intern, cu resursele proprii sau ale unei persoane juridice in conditiile art. 31 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2)Decizia de a urma una dintre variantele prevazute la alin. (1) este exclusiv a autoritatii contractante, din perspectiva necesitatii indeplinirii in mod eficient a anumitor sarcini si a unor obiective legate de interesul public.

(3)Optiunile prevazute la alin. (1) se analizeaza de catre autoritatea contractanta in etapa de planificare generala a achizitiilor, respectiv in cadrul strategiei anuale de achizitii publice, in functie de resursele de care dispune autoritatea contractanta respectiva, iar in situatia in care se recurge la optiunea de aplicare exceptiei prevazute la art. 31 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta se justifica de catre autoritatea contractanta.

Art. 3

(1)Satisfacerea nevoii autoritatii contractante prin modalitatea prevazuta la art. 2 alin. (1) lit. b) se poate materializa in doua forme:

a)fara crearea unei entitati distincte de autoritatea contractanta, caz in care unul dintre compartimentele interne are stabilita, in cadrul atributiilor sale, efectuarea respectivei activitati;

Exemplu: Atributia de a elabora studiile de fezabilitate necesare pentru realizarea unor obiective de investitii este indeplinita de un departament intern specializat al primariei. Intr-o astfel de situatie nu intervine nicio atribuire a unui contract si, ca atare, legislatia privind achizitiile publice nu prezinta relevanta.

b)cu ajutorul unei persoane juridice distincte de autoritatea contractanta, de drept public sau de drept privat.

Exemplu: O primarie apeleaza pentru servicii de transport public de calatori pe teritoriul unitatii administrativ-teritoriale la propria persoana juridica de transport integral detinuta si controlata, aceasta fiind o persoana juridica de drept public.

(2)Persoana juridica de drept public distincta de autoritatea contractanta reprezinta un instrument de organizare a resurselor interne ale acesteia din urma, ceea ce confera autoritatii contractante dreptul de a-i atribui contracte de achizitie publica in temeiul art. 31 alin. (1) si (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3)Persoana juridica de drept privat distincta de autoritatea contractanta reprezinta o societate comerciala al carei asociat/actionar unic, direct sau indirect, este aceasta din urma, ceea ce ii confera dreptul de a-i atribui contracte de achizitie publica in temeiul art. 31 alin. (1) si (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4)In cazul in care dispozitiile legale o impun, se admite si participare privata ca asociat/actionar minoritar la persoana juridica de drept privat controlata, fara ca participarea privata sa aiba vreun control sau drept de veto.

CAPITOLUL II: Atribuirea directa a contractului de achizitie publica de catre autoritatea contractanta

SECTIUNEA 0:

Art. 4

Autoritatea contractanta are dreptul de a atribui direct un contract de achizitie publica, in conditiile art. 31 alin. (1) si (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanei juridice prevazute la art. 3 alin. (2) sau (3) daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a)autoritatea contractanta exercita, individual sau in comun cu alte autoritati contractante, asupra persoanei juridice in cauza un control similar celui pe care il exercita asupra propriilor departamente sau servicii;

b)mai mult de 80% din activitatile persoanei juridice controlate sunt efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor care ii sunt incredintate de catre autoritatea contractanta care o controleaza sau de catre alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractanta;

c)de regula, nu exista participare privata directa la capitalul persoanei juridice controlate.

Art. 5

Autoritatea contractanta are dreptul de a atribui direct, fara organizarea unei proceduri de atribuire, in conditiile art. 31 alin. (6) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, unei/unor alte/altor autoritati contractante un contract de achizitie publica in cazul in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a)contractul instituie sau pune in aplicare o cooperare intre autoritatile contractante participante, cu scopul de a asigura ca serviciile publice a caror realizare trebuie sa o asigure sunt prestate in vederea indeplinirii unor obiective comune;

b)punerea in aplicare a cooperarii are la baza exclusiv consideratii de interes public;

c)autoritatile contractante participante desfasoara pe piata libera mai putin de 20% din activitatile vizate de cooperare.

Art. 6

O persoana juridica controlata care are calitatea de autoritate contractanta poate atribui direct, fara organizarea unei proceduri de atribuire, in conditiile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, un contract de achizitie publica autoritatii contractante care o controleaza sau unei alte persoane juridice controlate de aceeasi autoritate contractanta, in urmatoarele conditii:

a)sa nu existe participare privata directa la capitalul persoanei juridice careia i se atribuie contractul;

b)prin exceptie de la lit. a), pot exista forme de participare a capitalului privat care nu ofera controlul sau dreptul de veto, dar a caror existenta este necesara potrivit dispozitiilor legale si care nu exercita o influenta determinanta asupra persoanei juridice controlate.

SECTIUNEA 1: Influenta dominanta

Art. 7

(1)Exercitarea influentei dominante asupra obiectivelor strategice, prevazute la art. 31 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza atunci cand nicio decizie majora nu poate fi adoptata de conducerea persoanei juridice de drept public controlate fara o aprobare preliminara din partea autoritatii contractante, libertatea de decizie fiind limitata, practic, doar la aspectele ce vizeaza activitatile de zi cu zi prin care se asigura buna functionare a entitatii respective.

(2)O persoana juridica de drept public se considera controlata atunci cand aceasta este obligata sa duca la indeplinire orice ordine/comenzi ale autoritatii contractante in a carei subordine se afla, fara nicio posibilitate de a refuza executia acestora si de a dispune de posibilitatea de a stabili in mod liber tarifele pentru activitatile sale, orice negociere fiind exclusa, iar eventuala incheiere a unui contract nu reprezinta altceva decat formalizarea unei decizii administrative a autoritatii contractante.

(3)O persoana juridica de drept privat se considera, in sensul art. 4 lit. a), controlata de o autoritate contractanta atunci cand aceasta:

a)detine majoritatea capitalului subscris;

b)detine controlul majoritatii voturilor in organul de conducere;

c)poate numi in componenta consiliului de administratie, a organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumatate din numarul membrilor acestuia.

Art. 8

Pentru ca o persoana juridica sa se considere a fi controlata in conditiile art. 31 alin. (5) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie ca fiecare dintre autoritatile contractante sa aiba posibilitatea de a restrange libertatea de actiune a persoanei juridice pe care o detin in comun.

NOTA:

C-324/07, Coditel Brabant SA v Commune d’Uccle si Region de Bruxelles-Capitale, Hotararea Curtii (camera a treia) din data de 13 noiembrie 2008, prin care s-a declarat ca principiile egalitatii si nediscriminarii pe motiv de nationalitate, precum si obligatia de transparenta care rezulta din acestea nu se opun atribuirii de catre o autoritate contractanta publica, fara a asigura conditii concurentiale, a unei concesiuni de servicii publice catre o societate cooperativa intercomunala ai carei afiliati sunt toti autoritati contractante publice, din moment ce aceste autoritati publice exercita asupra societatii mentionate un control analog celui pe care il exercita asupra propriilor servicii, iar societatea respectiva desfasoara partea cea mai importanta a activitatii sale cu aceste autoritati contractante publice. Astfel, in cazul in care deciziile privind activitatile unei societati cooperative intercomunale detinute exclusiv de autoritati contractante publice sunt luate de organele statutare ale acestei societati, compuse din reprezentanti ai autoritatilor contractante publice afiliate, controlul exercitat asupra acestor decizii de catre autoritatile contractante publice respective poate fi considerat ca permitand acestora din urma sa exercite asupra societatii mentionate un control analog celui pe care acestea il exercita asupra propriilor servicii.

In cazul in care o autoritate contractanta publica se afiliaza la o societate cooperativa intercomunala ai carei afiliati sunt toti autoritati contractante publice, cu scopul de a-i transfera gestiunea unui serviciu public, controlul pe care autoritatile contractante afiliate la respectiva societate il exercita asupra acesteia, pentru a fi calificat drept analog celui pe care acestea il exercita asupra propriilor servicii, poate fi exercitat impreuna de autoritatile contractante mentionate, hotarand, daca este cazul, cu majoritate.

SECTIUNEA 2: Limitarea implicarii in piata a persoanei juridice controlate

Art. 9

(1)Conditia prevazuta la art. 4 lit. b) are scopul de a limita implicarea in piata a persoanei juridice controlate, activitatile acesteia trebuind sa fie dedicate cu preponderenta autoritatii contractante care o controleaza.

(2)In cazul in care persoana juridica de drept privat are o orientare semnificativa catre piata sau obiectul sau de activitate este foarte extins, indeplinirea criteriului dependentei economice fata de autoritatea contractanta care o detine este greu de demonstrat in aceste conditii nici conditia prevazut la art. 4 lit. a) nu va mai putea fi considerata indeplinita, pentru ca este greu de demonstrat ca gradul de autonomie al societatii este limitat atat timp cat aceasta este supusa unei presiuni competitionale intr-un anumit sector de activitate.

NOTA:

Alineatul (1) pct. 1-4 de la art. 1 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE trebuie interpretat in sensul ca o societate care, pe de o parte, este detinuta in totalitate de o autoritate contractanta a carei activitate este de a indeplini nevoi de interes general si care, pe de alta parte, realizeaza atat operatiuni pentru aceasta autoritate contractanta, cat si operatiuni pe piata concurentiala trebuie calificata drept „organism de drept public” in sensul dispozitiei mentionate cat timp activitatile respectivei societati sunt necesare pentru ca autoritatea contractanta in cauza sa isi poata exercita activitatea si cat timp, pentru a indeplini nevoi de interes general, societatea mentionata se lasa ghidata de alte considerente decat considerentele economice, aspect care trebuie verificat de instanta de trimitere.

Art. 10

(1)Demonstrarea indeplinirii conditiei prevazute la art. 4 lit. b) se realizeaza prin aplicarea procentului de 80% asupra activitatilor care trebuie desfasurate pentru autoritatea contractanta detinatoare sau pentru alte persoane juridice controlate de catre respectiva autoritate contractanta.

(2)Procentul prevazut la alin. (1) se verifica pe baza cifrei medii de afaceri totale sau a unui indicator alternativ corespunzator bazat pe activitatea desfasurata, cum ar fi costurile suportate de persoana juridica sau de autoritatea contractanta, dupa caz, in legatura cu servicii, produse si lucrari din ultimii 3 ani anteriori atribuirii contractului de achizitie publica, in cazul in care societatea este nou-infiintata, procentul este stabilit prin utilizarea unor metode estimative, in special prin utilizarea previziunilor de afaceri.

NOTA:

C-295/05, Asociacion Nacional de Empresas Forestales (Asemfo) v Transformacion Agraria SA (Tragsa) si Administracion del Estado, Hotararea Curtii (camera a doua) din data de 19 aprilie 2007 prin care se pronunta faptul ca legislatia europeana in domeniul achizitiilor publice nu se opune unui regim juridic precum cel de care beneficiaza Transformacion Agraria SA (persoana juridica controlata), care ii permite, in calitate de intreprindere aflata in proprietate publica ce actioneaza ca instrument propriu si serviciu tehnic al mai multor autoritati contractante publice, sa realizeze operatiuni fara sa fie supusa regimului prevazut de directivele mentionate, in conditiile in care, pe de o parte, autoritatile contractante publice respective exercita asupra acestei intreprinderi un control analog celui pe care il exercita asupra propriilor servicii si, pe de alta parte, o asemenea intreprindere desfasoara partea cea mai importanta a activitatii sale cu aceste autoritati.

(3)Se considera indeplinita conditia de la art. 4 lit. b) si in situatia in care mai mult de 80% din activitatile respectivei persoane juridice sunt efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor care ii sunt incredintate de catre autoritatea contractanta/ autoritatile contractante care o controleaza sau de catre alte persoane juridice controlate de aceeasi autoritate contractanta/ aceleasi autoritati contractante.

SECTIUNEA 3: Participare privata directa la capitalul persoanei juridice controlate

Art. 11

Ca regula generala se considera ca participarea privata directa la capitalul persoanei juridice de drept privat exclude posibilitatea ca autoritatea contractanta sa exercite asupra respectivei un control similar cu cel pe care il exercita asupra propriilor departamente sau servicii, in sensul art. 4 lit. a).

Art. 12

In cazul in care, datorita modului in care actioneaza pe piata, persoana juridica de drept privat controlata nu este supusa presiunii competitiei, fiind infiintata pentru a desfasura activitati de interes public, aceasta este un organism de drept public si are calitatea de autoritate contractanta, in conformitate cu art. 4 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL III: Concluzii

Art. 13

(1)Autoritatea contractanta are dreptul sa ii atribuie contracte direct, fara organizarea unei proceduri de atribuire, in temeiul art. 31 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanei juridice de drept public sau de drept privat care indeplineste toate cele trei conditii prevazute la art. 4, caz in care nu reprezinta altceva decat un instrument de lucru, care difera de celelalte departamente/compartimente interne ale autoritatii contractante numai prin faptul ca are personalitate juridica distincta.

(2)In cazul prevazut la alin. (1), persoana juridica are caracteristicile unui organism de drept public, in sensul art. 4 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si, in consecinta, are obligatia de a aplica prevederile legislatiei privind achizitiile publice pentru orice achizitie efectuata in scopul indeplinirii activitatilor delegate de catre autoritatea contractanta care o controleaza.

(3)Fara a afecta prevederile alin. (1) si (2), persoana juridica de drept privat controlata nu are obligatia respectarii prevederilor legislatiei privind achizitiile publice pentru activitatile comerciale ale acesteia, bazate pe obtinerea de profit, desfasurate pe piata libera, activitati care nu sunt desfasurate in vederea efectuarii sarcinilor care ii sunt incredintate in temeiul art. 31 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre autoritatile contractante care o controleaza sau de catre alte persoane juridice controlate de aceleasi autoritati contractante.

CAPITOLUL IV: Dispozitii finale

Art. 14

Autoritatile contractante au obligatia de a elabora o nota justificativa in cazul atribuirii contractelor de achizitie publica, conform prezentei instructiuni, prin care se va justifica incadrarea in prevederile legale precizate la art. 31 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 15

Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Bogdan Puscas

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 926 din data de 2 noiembrie 2018

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers