Citatul saptamanii
Noua legislatie din domeniul achizitiilor publice revolutioneaza intregul sistem de achizitii publice. Gasiti aici textele integrale ale noilor acte normative, rezumate ale acestora si analize comprehensive.
‹ Inapoi
June 29 2012

Noi ghiduri privind achizitia de echipamente de birou si echipamente si servicii pentru iluminatul public

print

In M.Of. nr. 375 din data de 1 iunie 2012 a fost publicat Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 8/2012 pentru aprobarea ghidurilor cu recomandari privind achizitionarea de calculatoare, echipamente de copiere/imprimare si echipamente si servicii pentru iluminatul public, prin licitatie publica, pe baza de criterii de eficienta energetica.

Ordinul cuprinde 3 anexe, respectiv:

  • Anexa nr. 1 – Ghid cu recomandari privind achizitionarea de calculatoare;
  • Anexa nr. 2 – Ghid cu recomandari privind achizitionarea de echipamente de copiere/imprimare;
  • Anexa nr. 3 – Ghid cu recomandari privind achizitionarea prin licitatie publica a echipamentelor si serviciilor pentru iluminatul public.

Primele doua Ghiduri au fost intocmite atat in conformitate cu legislatia in vigoare in domeniul achizitiilor publice, cat si avand in vedere prevederile sectiunilor I, II si III ale anexei C la Acordul dintre Guvernul Statelor Unite ale Americii si Comunitatea Europeana privind coordonarea programelor de etichetare referitoare la eficienta energetica a echipamentelor de birou.

Ghidul cu recomandari privind achizitionarea de calculatoare

Recomandarile se aplica urmatoarelor produse:

  • computere si aprovizionare;
  • hardware;
  • piese de computer, accesorii si aprovizionare.

In functie de necesitatile interne si externe ale consumatorului, in vederea planificarii achizitiei publice, acesta trebuie sa tina seama de:

  • perspectivele dezvoltarii activitatii organizatiei;
  • posibilitatea maririi hardware-ului si/sau a softului in viitor;
  • procurarea de laptopuri in locul computerelor de birou si al monitoarelor;
  • procurarea de monitoare de tip LCD in locul celor de tip CRT;
  • procurarea de monitoare cu diagonala mare, doar daca situatia o impune.

In ceea ce priveste specificatiile tehnice:

  • pentru computere: sa satisfaca criteriile pentru calculatoare, versiunea 4.0, din data de 20 iulie 2007, sectiunile 3 si 4 din “Specificatii tehnice pentru calculatoare in programul Energy Star”, iar daca sunt etichetate cu tipul de eticheta Energy Star, versiunea 4.0, datata 20 aprilie 2007, se considera ca indeplinesc cerintele minime;
  • pentru monitoare: sa respecte criteriile Energy Star pentru monitoare, versiunea 4.0, din data de 1 ianuarie 2006, capitolele 3 si 4 din “Specificatii tehnice pentru monitoare de calculator in programul Energy Star”, iar daca sunt etichetate Energy Star, versiunea 4.0, din data de 1 ianuarie 2006, se considera ca indeplinesc aceste criterii.

In plus, produsul sau serviciul achizitionat trebuie utilizat intr-un mod cat mai eficient prin:

  • marirea duratei de viata;
  • utilizarea eficienta din punct de vedere energetic;
  • incurajarea refolosirii echipamentelor;
  • managementul energetic;
  • limitarea utilizarii screensaverelor;
  • eliminarea responsabila.

Atat planificarea achizitiei, cat si organizarea procesului de achizitie se vor face in conformitate cu legislatia in vigoare in domeniul achizitiilor publice.

Ghidul cu recomandari privind achizitionarea de echipamente de copiere/imprimare

Recomandarile se aplica urmatoarelor produse:

  • imprimante (alb-negru si color);
  • copiatoare;
  • faxuri;
  • echipamentele care combina cel putin doua din urmatoarele functii: imprimare, copiere, fax sau scanare.

Sunt exceptate masinile de francat corespondenta si scanerele.

In functie de necesitatile interne si externe ale consumatorului, in vederea planificarii achizitiei publice, trebuie sa se tina seama de:

  • analizarea necesitatilor legate de activitatile de imprimare si copiere;
  • alegerea unui echipament care sa corespunda cel mai bine necesitatilor de imprimare/copiere;
  • alegerea de imprimante/copiatoare pretabile la diferite tipuri de hartie;
  • optarea pentru sisteme centralizate de imprimare/copiere;
  • alegerea de imprimante/copiatoare si echipamente multifunctionale care sunt dotate cu sistem automat de operare fata-verso;
  • alegerea de echipamente multifunctionale;
  • utilizarea, daca este posibil, de echipamente reconditionate si modernizate.

In ceea ce priveste specificatiile tehnice, sistemele de copiere/imprimare trebuie sa satisfaca criteriile Energy Star pentru echipamentele de birou, intrate in vigoare din data de 1 iulie 2009, sectiunile 3 si 4 din “Specificatii tehnice pentru echipamentele de copiere/imprimare in programul Energy Star”, iar daca sunt etichetate cu tipul de eticheta Energy Star, versiunea 1.0, datata 1 aprilie 2007, se considera ca indeplinesc specificatiile tehnice minime.

In plus, produsul sau serviciul achizitionat trebuie utilizat intr-un mod cat mai eficient prin:

  • stabilirea setarilor corecte pentru echipamentul utilizat;
  • incurajarea utilizatorilor acestor echipamente sa le utilizeze cat mai eficient;
  • utilizarea unei intretineri corespunzatoare;
  • utilizarea imprimarii/copierii fata-verso prin utilizarea unor tavi diferite.

Ghidul cu recomandari privind achizitionarea prin licitatie publica a echipamentelor si serviciilor pentru iluminatul public

Recomandarile se aplica urmatoarelor produse:

  • lampi;
  • piese de schimb;
  • serviciile necesare instalarii, managementului si intretinerii instalatiilor de iluminat public.

Domeniile-tinta sunt:

  • drumurile principale;
  • drumurile secundare si rezidentiale;
  • zonele publice si comerciale.

Cele mai importante obiective ale iluminatului public, in absenta luminii naturale suficiente, sunt:

  • cresterea sigurantei pe drumurile principale, secundare si rezidentiale;
  • asigurarea unui iluminat placut, odihnitor in zonele comerciale, dar si cresterea sigurantei cetateanului in zonele publice: parcuri, zone de promenada etc.

In functie de necesitatile beneficiarului, in vederea planificarii achizitiei publice, se va tine seama de:

  • un mod realist de a privi costurile iluminatului public;
  • analiza pertinenta a necesitatilor clientului;
  • alegerea celei mai economice solutii pentru specificatia tehnica ceruta (nivelul de iluminare cerut);
  • analiza pertinenta atat a investitiei initiale, cat si a costurilor privind functionarea;
  • costurile privind proiectarea, aprovizionarea si instalarea;
  • costurile cu energia si cele cu intretinerea (inlocuirea, eliminarea sau reciclarea produsului).

Principalele metode de reducere a investitiei sunt:

  • utilizarea unui aranjament lateral sau central;
  • cresterea distantei dintre corpurile de iluminat (unde este cazul si posibil);
  • alegerea unor corpuri de iluminat cu eficienta energetica ridicata;
  • instalarea corpurilor de iluminat direct pe stalp;
  • respectarea normelor de iluminat M1 – M5;
  • asigurarea unui raport optim intre consumul de energie si nivelul optim de iluminare.

Costul intretinerii depinde de:

  • costul aparatajului inlocuit multiplicat cu frecventa inlocuirii lui;
  • costul corpurilor de iluminat inlocuite multiplicat cu frecventa inlocuirii acestora;
  • gradul de protectie al compartimentului optic si frecventa curatarii difuzorului;
  • verificarea de siguranta si inlocuirea componentelor electrice.

In vederea reducerii consumului de energie se recomanda solutii tehnice cat mai adecvate:

  • o spatiere cat mai mare;
  • clasificarea strazilor conform normativelor internationale si stabilirea parametrilor lumino-tehnici in functie de aceasta clasificare;
  • reducerea nivelului de iluminare pe durata orelor cu trafic redus;
  • adoptarea de masuri vizand reducerea pretului unitar pe KWh (lei/KWh);
  • utilizarea surselor economice;
  • utilizarea corpurilor de iluminat cu element optic reglabil, continuu si de inalta calitate;
  • introducerea telegestiunii (unde este posibil).

Criteriile de calitate si cantitate ale iluminatului sunt stabilite prin standardul romanesc SR 13433 si normele europene CIE. Indicatorii reglementati prin aceste normative sunt:

  • nivelul de luminanta a suprafetei drumului sau iluminarea;
  • uniformitatea acestei luminante/iluminari;
  • limitarea orbirii cauzate de sistemul de iluminat (orbire de incapacitate si de disconfort).

Indicatorii de performanta stabilesc conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca operatorii serviciului de iluminat, tinand cont de:

  • continuitatea cantitativa si calitativa;
  • adaptabilitatea continua in timp si spatiu la cerintele comunitatii;
  • satisfacerea judicioasa, echitabila si nepreferentiala a tuturor membrilor comunitatii, ca beneficiari ai serviciului de iluminat;
  • respectarea standardelor minimale privind iluminatul public.

Indicatorii de performanta caracterizeaza urmatoarele activitati:

  • calitatea si eficienta serviciului de iluminat;
  • masurarea, facturarea si incasarea contravalorii serviciului efectuat;
  • indeplinirea prevederilor din contract cu privire la calitatea serviciului prestat;
  • cresterea gradului de siguranta.

Indicatorii de performanta generali sunt:

  • timpul de rezolvare a sesizarilor;
  • numarul aprinderilor: in afara programului normal de functionare, fara acordul utilizatorului; accidentale, in afara programului de functionare.

No comments. Write one ›

Scrie un comentariu