Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015

ORDONANTA DE URGENTA nr. 13 din 20 mai 2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice

 (la data 30-oct-2015 actul a fost aprobat de Legea 244/2015 )

Forma sintetica la data 12.09.2022

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere obligatia Guvernului Romaniei de a indeplini conditionalitatea orizontala ex-ante privind reforma in domeniul achizitiilor publice din Acordul de parteneriat al Romaniei pentru perioada de programare financiara 2014-2020, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C (2014) 5.515 din 6 august 2014, este necesara adoptarea unor masuri de ordin legislativ, care sa asigure eficientizarea activitatii in acest domeniu.

Luarea acestor masuri pentru reforma si dezvoltarea sistemului achizitiilor publice conform angajamentelor asumate de Romania in contextul elaborarii Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice in regim de urgenta se impune in considerarea faptului ca exista riscul ca, in actuala conjunctura, disfunctionalitatile generate de neimplementarea acestor masuri sa conduca la neaprobarea si/sau suspendarea programelor operationale finantate din fonduri europene alocate in exercitiul financiar 2014-2020 si astfel sa fie aduse prejudicii grave eficacitatii si eficientei indeplinirii obiectivelor specifice.

Tinand cont de prevederile art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului,

intrucat absenta unei coordonari sustinute si eficiente in domeniul achizitiilor publice poate prezenta riscuri in ceea ce priveste suspendarea platilor la nivel orizontal pana la finalizarea unor actiuni menite sa duca la o reforma sistemica,

intrucat aspectele vizate constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAPITOLUL I:Dispozitii generale

Art. 1

(1)Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza infiintarea, obiectivele, atributiile, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice.

(2)Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, denumita in continuare ANAP, se infiinteaza ca institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Secretariatului General al Guvernului, prin preluarea atributiilor, activitatii, a posturilor si a personalului de la Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, denumita in continuare ANRMAP, de la Unitatea pentru coordonarea si verificarea achizitiilor publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice, denumita in continuare UCVAP, si de la compartimentele de verificare a achizitiilor publice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice.

(3)ANRMAP, UCVAP si compartimentele de verificare a achizitiilor publice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice se desfiinteaza la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 5 alin. (1).

(4)Activitatea ANAP este exercitata la nivel central si la nivel teritorial.

CAPITOLUL II:Obiective si atributii

Art. 2

Principalele obiective ale ANAP sunt elaborarea, promovarea si implementarea politicii in domeniul achizitiilor publice, stabilirea si implementarea sistemului de verificare si control al aplicarii unitare a dispozitiilor legale si procedurale in domeniul achizitiilor publice, precum si monitorizarea functionarii eficiente a sistemului de achizitii publice.

Art. 3

In vederea realizarii obiectivelor prevazute la art. 2, ANAP are urmatoarele atributii:

a)elaborarea si implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, in conformitate cu obligatiile asumate de Guvernul Romaniei si de Uniunea Europeana;

b)elaborarea politicilor si a legislatiei in domeniul achizitiilor publice, in conformitate cu legislatia europeana si asigurarea interpretarilor unitare in domeniu, pentru care are drept de initiativa legislativa;

b1)elaborarea si implementarea, in colaborare cu alte institutii implicate in domeniu, a documentelor de politica publica, strategiilor guvernamentale, planurilor, programelor si metodologiilor in domeniul achizitiilor publice, in conformitate cu Programul de guvernare si politica la nivelul Uniunii Europene, adoptate, dupa caz, prin hotarare a Guvernului;

c)consilierea metodologica in procesul de atribuire a contractelor de achizitie publica/sectoriale si de concesiune, cu rol de suport operational in aplicarea corecta a legislatiei in acest domeniu;

d)supervizeaza modul de functionare a sistemului achizitiilor publice/sectorial, precum si cel al concesiunilor de lucrari publice si servicii, in vederea eficientizarii functionarii acestuia;

d1)controlul ex-ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii si, respectiv, a modificarilor acestor contracte/acorduri-cadru;

e)monitorizarea functionarii sistemului de achizitii publice in Romania.

f)initierea si sustinerea politicilor si actiunilor de instruire a personalului implicat in activitati specifice achizitiilor publice;

f1)elaborarea si implementarea, in colaborare cu alte institutii cu atributii in domeniul achizitiilor publice, a Planului privind profesionalizarea in domeniul achizitiilor publice, adoptat prin hotarare a Guvernului;

g)reprezentarea Romaniei in cadrul comitetelor consultative, grupurilor de lucru si al retelelor de comunicare, organizate de Comisia Europeana, in domeniul achizitiilor publice.

CAPITOLUL III:Conducerea, organizarea si functionarea ANAP

Art. 4

(1)ANAP este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit si eliberat din functie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului.

(2)In activitatea sa presedintele este ajutat de un secretar general, inalt functionar public numit in conditiile legii.

(3)In exercitarea prerogativelor ce ii revin, presedintele ANAP emite ordine si instructiuni, in conditiile legii.

(4)Ordinele si instructiunile cu caracter normativ se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 5

(1)Organizarea, functionarea, structura organizatorica si numarul maxim de posturi al ANAP se aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(11)La nivelul ANAP functioneaza un comitet decizional format cel putin din reprezentantii functiilor de reglementare, monitorizare, control ex ante, supervizare si conciliere, nominalizati prin ordin al presedintelui ANAP.

(2)Pana la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin. (1) ministrul finantelor publice asigura coordonarea activitatii desfasurate de catre ANRMAP, UCVAP si compartimentele de verificare a achizitiilor publice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice.

(3)Personalul ANAP este constituit din functionari publici si/sau, dupa caz, din personal contractual.

(4)ANAP se substituie in toate drepturile si obligatiile decurgand din acte normative, contracte, conventii, intelegeri, protocoale, memorandumuri si acorduri in care ANRMAP, UCVAP si compartimentele de verificare a achizitiilor publice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice sunt parti la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, inclusiv in litigiile aferente activitatilor acestora.

(5)Pentru functionarea ANAP la nivel central se va transmite in folosinta acesteia un imobil din domeniul public sau privat al statului in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoarea hotararii Guvernului prevazute la alin. (1).

(6)Functionarea structurilor teritoriale ale ANAP se desfasoara in cadrul imobilelor directiilor generale regionale ale finantelor publice.

(61)Numarul functionarilor publici din cadrul fiecarei structuri regionale ale ANAP prevazute la alin. (6) este de cel putin 30, din care cel putin 2 isi desfasoara activitatea in municipiile resedinta ale judetelor arondate fiecarei structuri regionale.

(7)Finantarea ANAP se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

CAPITOLUL IV:Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 6

(1)In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 5 alin. (1) se incheie protocoale de predare-preluare intre ANAP si Ministerul Finantelor Publice, ANAP si Secretariatul General al Guvernului si intre ANAP si Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(2)Protocoalele de predare-preluare prevazute la alin. (1) cuprind prevederile bugetare pe anul 2015 aferente structurilor prevazute la art. 1 alin. (2), executia bugetara pana la data predarii-preluarii, numarul de posturi al structurilor prevazute la art. 1 alin. (2), precum si, dupa caz, patrimoniul aferent structurilor prevazute la art. 1 alin. (2), stabilit pe baza situatiilor financiare intocmite in conditiile legii.

(3)Efectuarea modificarilor in executia bugetului de stat pe anul 2015, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, se efectueaza pe baza instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor Publice, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(4)Incepand cu data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 5 alin. (1), in cuprinsul actelor normative in vigoare denumirea „ANRMAP” se inlocuieste cu denumirea „ANAP”.

(5)Incepand cu data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 5 alin. (1), in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 228/2007, cu modificarile si completarile urmatoare, si al celorlalte acte normative in vigoare care reglementeaza activitatea de verificare, sintagma „UCVAP/compartimente de verificare a achizitiilor publice” se inlocuieste cu denumirea „ANAP”.

Art. 7

(1)Pana la data semnarii protocoalelor de predare-preluare prevazute la art. 6, finantarea cheltuielilor de personal si a altor cheltuieli necesare functionarii structurilor preluate de ANAP se asigura din bugetele ordonatorilor principali de credite din structura carora se preiau.

(2)Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite, sa introduca, pe baza protocoalelor de predare-preluare prevazute la art. 6, modificarile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta in structura bugetului de stat, precum si in volumul si structura bugetului Ministerului Finantelor Publice si Secretariatului General al Guvernului.

(3)Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice si Secretariatul General al Guvernului sa detalieze modificarile prevazute la alin. (2) si sa introduca modificarile corespunzatoare in anexele la bugetele proprii.

Art. 8

(1)Incadrarea personalului care se preia in numarul maxim de posturi si in structura organizatorica a ANAP, precum si stabilirea, in conditiile legii, a drepturilor salariale aferente categoriilor de personal din cadrul acestei institutii publice se realizeaza in termen de minimum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 5 alin. (1), cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecarei categorii de personal.

(2)[textul din Art. 8, alin. (2) din capitolul IV a fost abrogat la 01-iul-2017 de Art. 44, alin. (1), punctul 13. din capitolul IV din Legea 153/2017]

Art. 9

La data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 5 alin. (1), se abroga:

a)Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 572 din 4 iulie 2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, cu modificarile ulterioare;

b)Hotararea Guvernului nr. 525/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 395 din 12 iunie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare;

c)[textul din Art. 9, litera C. din capitolul IV a fost abrogat la 25-nov-2021 de Art. 15, litera A. din Ordonanta urgenta 121/2021]

-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemneaza:

Ministrul finantelor publice,

Eugen Orlando Teodorovici

Secretarul general al Guvernului,

Ion Moraru

Seful Cancelariei Primului-Ministru,

Vlad Stefan Stoica

Ministrul fondurilor europene,

Marius Nica

Ministrul muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice,

Rovana Plumb

Ministrul pentru societatea informationala,

Sorin Mihai Grindeanu

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 362 din data de 26 mai 2015

 

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers