Ordinul presedintelui A.N.A.P. nr. 141/2017

ORDIN nr. 141 din 14 iunie 2017 privind aprobarea Metodologiei de selectie si modului de interactiune a autoritatilor/entitatilor contractante cu Agentia Nationala pentru Achizitii Publice in legatura cu intentia de modificare a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, respectiv a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, in conditiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 si la art. 238 din Legea nr. 99/2016

Forma sintetica la data 30.05.2019.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere:

– prevederile art. 221 alin. (12) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– prevederile art. 242 alin. (2) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale;

– prevederile art. 23 alin. (9) si (10) din Hotararea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privindachizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– prevederile art. 25 alin. (10) si (11) din Hotararea Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare;

– prevederile art. 3 alin. (3) lit. h) din Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– necesitatea optimizarii activitatii de monitorizare a modificarilor contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, respectiv a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a responsabilizarii autoritatilor/entitatilor contractante in legatura cu acestea, in temeiul dispozitiilor art. 6 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– Referatul de aprobare nr. 9.397/2017, intocmit de Directia generala control ex-ante,

In baza art. 6 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emite prezentul ordin.

Art. 1

(1)Se aproba Metodologia de selectie si modul de interactiune a autoritatilor/entitatilor contractante cu Agentia Nationala pentru Achizitii Publice in legatura cu intentia de modificare a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, respectiv a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, in conditiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 si la art. 238 din Legea nr. 99/2016, prevazuta in anexa nr. 1.

(2)Informatiile pe care autoritatea/entitatea contractanta trebuie sa le includa in notificarea catre Agentia Nationala pentruAchizitii Publice privind modificarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, contractului/acordului-cadru sectorial, in situatiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016, se regasesc in anexa nr. 2.

Art. 2

Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

Art. 3

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Bogdan Puscas

ANEXA nr. 1: METODOLOGIA DE SELECTIE SI MODUL DE INTERACTIUNE a autoritatilor/entitatilor contractante cu Agentia Nationala pentru Achizitii Publice in legatura cu intentia de modificare a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, respectiv a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, in conditiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 si la art. 238 din Legea nr. 99/2016

Art. 1

Prezenta metodologie stabileste modul de selectie si de interactiune a autoritatilor/entitatilor contractante cu Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, denumita in continuare ANAP, in legatura cu intentia de modificare a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, respectiv a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, in conditiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 238 din Legea nr. 99/2016.

Art. 2

In aplicarea prevederilor art. 221 alin. (12) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si, respectiv, ale art. 242 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, ANAP, prin Directia generala control ex-ante, verifica argumentele aduse deautoritatile/entitatile contractante cu privire la incadrarea in conditiile prevazute de art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016, ce permit modificarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial.

Art. 3

(1)Atunci cand autoritatile/entitatile contractante au in intentie punerea in aplicare a dispozitiilor art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau a dispozitiilor art. 238 din Legea nr. 99/2016, acestea au obligatia de a notifica ANAP, prin orice mijloc de comunicare, cu 5 zile lucratoare inainte de data de incepere a etapelor de modificare a contractului/acordului-cadru de achizitie publica, contractului/acordului-cadru sectorial.

(2)Indiferent de mijlocul de comunicare utilizat, autoritatea/entitatea contractanta are obligatia de a lua toate masurile pentru ca termenul prevazut la alin. (1) sa nu fie afectat prin raportare la momentul primirii notificarii de catre ANAP.

(3)Prin sintagma „etapele de modificare a contractului”, prevazuta la art. 23 alin. (9) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si, respectiv, art. 25 alin. (10) din Hotararea Guvernului nr. 394/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se inteleg toate demersurile dintre autoritatea/entitatea contractanta si contractant cu privire la stabilirea si formalizarea conditiilor ce vor guverna implementarea modificarii contractuale, aceasta logica aplicandu-se si acordului-cadru, avand in vedere art. 221 alin. (12) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016.

(4)Notificarile prevazute la alin. (1) contin informatiile prevazute in anexa nr. 2 la ordin si motivele care justifica incadrarea in prevederile legale referitoare la modificarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, contractului/acordului-cadru sectorial.

Art. 4

(1)Indiferent de valoarea estimata a modificarii contractuale, verificarea notificarilor transmise de autoritatile/entitatile contractante, conform art. 3, se realizeaza in mod selectiv, in baza urmatoarelor criterii:

a)sursa de finantare a contractului/acordului-cadru de achizitie publica, respectiv contractului/acordului-cadru sectorial ce urmeaza a fi incheiat; se selecteaza cu prioritate notificarile aferente modificarilor contractelor finantate din fonduri europene nerambursabile, urmate de cele finantate din fonduri bugetare si apoi de cele finantate din fonduri proprii;

b)tipul contractului ce urmeaza a fi incheiat; se selecteaza in urmatoarea ordine de prioritate: contracte de lucrari, urmate de contracte de servicii si apoi contracte de produse;

c)valoarea estimata a modificarii contractului/acordului-cadru de achizitie publica, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial care se modifica; ordinea de prioritate se stabileste prin raportare la pragurile prevazute la art. 7 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 23 alin. (1) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 12 din Legea nr. 99/2016 si art. 25 alin. (1) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 394/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in sens descrescator al acestora;

d)istoricul autoritatii/entitatii contractante in domeniul achizitiilor publice, prin raportare la numarul neconformitatilor rezultate din exercitarea controlului ex-ante in ultimii 3 ani incheiati, existente in evidenta Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice. In cazul unei autoritati/entitati contractante care nu a facut obiectul unui control ex-ante in ultimii 3 ani incheiati, aceasta se selecteaza cu aceeasi prioritate precum cea acordata celor cu cel mai mare numar de neconformitati.

(2)Metodologia de selectie se aplica zilnic tuturor notificarilor inregistrate la ANAP in ziua precedenta, prin aplicarea criteriilor prevazute la alin. (1), conform ponderilor asociate acestora prin procedura operationala.

Art. 5

(1)Notificarile selectate potrivit criteriilor mentionate la art. 4 sunt cuprinse in programul de verificare.

(2)La intocmirea programelor de verificare se vor avea in vedere urmatoarele:

a)personalul disponibil la nivelul Directiei generale control ex-ante, Directia verificare derulare procedura de atribuire;

b)gradul de incarcare a personalului, avandu-se in vedere numarul de proceduri de atribuire ce poate fi verificat in aceeasi perioada de timp;

c)recomandarile autoritatilor de management cu privire la procedurile de atribuire/modificarile contractuale ale contractelor finantate din fonduri europene nerambursabile care ar trebui sa faca obiectul verificarii ANAP.

(3)Programul de verificare se intocmeste zilnic de catre Directia generala control ex-ante.

Art. 6

Dupa intocmirea programului de verificare, Directia generala control ex-ante realizeaza urmatoarele demersuri:

a)Elaboreaza decizia de verificare pentru fiecare notificare transmisa de autoritatile/entitatile contractante in conditiile art. 3, ce a fost inclusa in programul de verificare, in prima zi lucratoare de la data inregistrarii respectivei notificari la ANAP:

1.(i) Decizia de verificare reprezinta documentul prin care ANAP instiinteaza autoritatea/entitatea contractanta cu privire la selectarea pentru verificarea modificarii contractuale initiata de aceasta si notificata conform art. 3.

2.(ii) Decizia de verificare se semneaza de catre presedintele ANAP, la propunerea conducatorului Directiei generale control ex-ante, impreuna cu ordinul de serviciu, emis in baza respectivei decizii de verificare.

3.(iii) Prin ordinul de serviciu sunt imputernicite persoanele din cadrul Directiei generale control ex-ante care vor verifica argumentele aduse de autoritatile/entitatile contractante cu privire la incadrarea in conditiile prevazute de art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016, care permit modificarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial.

4.(iv) Persoanele imputernicite au totodata dreptul de a constata fapte prevazute la art. 224 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 245 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 99/2016, dupa caz, si de a aplica sanctiuni contraventionale. In acest sens, refuzul de a pune la dispozitia ANAP, in termenul stabilit, de catre autoritatea/entitatea contractanta a informatiilor/documentelor solicitate echivaleaza cu nepunerea la dispozitia ANAP, in termenul solicitat, a informatiilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, pe care aceasta le solicita in scopul indeplinirii functiilor sale;

b)Transmite odata cu decizia de verificare prevazuta la lit. a) o adresa prin care solicita autoritatilor/entitatilor contractante punerea la dispozitie in termen de 1 zi lucratoare de la inregistrarea deciziei de verificare la autoritatea/entitatea contractanta a urmatoarelor informatii/documente:

1.(i) copii asumate asupra conformitatii cu originalul prin semnatura conducatorului compartimentului de achizitii publice ale extraselor din contractul initial si din actele aditionale aferente acestuia (daca exista) din care sa rezulte valoarea la care acestea au fost incheiate, in vederea analizarii incadrarii tuturor modificarilor contractuale (inclusiv a celei care face obiectul verificarii) in procentul de 50% din valoarea la care a fost incheiat contractul initial, precum si alte clauze contractuale care sustin modificarea;

2.(ii) dupa caz, adresa de completare a justificarilor incluse in notificare, cu privire la incadrarea modificarii contractuale in situatia si conditiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 238 din Legea nr. 99/2016, intocmita de compartimentul de achizitii publice, avizata de serviciul juridic si aprobata de conducatorul autoritatii/entitatii contractante, precum si documentele ce au stat la baza intocmirii acesteia;

3.(iii) orice alte informatii/documente suplimentare considerate necesare in acest context.

c)Analizeaza in termen de 1 zi lucratoare de la intrarea in posesia documentelor prevazute la lit. b) continutul acestora, precum si al notificarii, in vederea emiterii opiniei privind modul in care autoritatea/entitatea contractanta a demonstrat incadrarea in prevederile art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectivale art. 238 din Legea nr. 99/2016, dupa caz, ce permit modificarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial.

d)Pana la data-limita de incepere a demersurilor dintre autoritatea/entitatea contractanta si contractant cu privire la stabilirea si formalizarea conditiilor ce vor guverna implementarea modificarii contractuale, persoanele imputernicite de catre ANAP fundamenteaza constatarile aferente emiterii, in cadrul acestui termen, a opiniei prin care se aduc la cunostinta autoritatii/entitatii contractante in cauza motivele pentru care ANAP considera da nu sunt intrunite conditiile prevazute de art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de art. 238 din Legea nr. 99/2016.

1.(i) in cazul in care volumul si complexitatea documentelor puse la dispozitie de autoritatea/entitatea contractanta impun o analiza ce necesita un interval de timp mai indelungat sau sunt necesare deplasari ale persoanelor imputernicite de catre ANAP la sediul autoritatii/entitatii contractante, opinia cu privire la modificarea contractuala propusa poate fi emisa si dupa data prevazuta prin prezentul articol, dar nu mai tarziu de 1 zi lucratoare de la momentul in care aceasta a instiintat ANAP cu privire la finalizarea etapelor de modificare a contractului/acordului-cadru de achizitie publica/sectorial.

2.(ii) Autoritatea/Entitatea contractanta are dreptul de a continua demersurile aferente semnarii actului aditional, in cazul in care ANAP nu transmite opinia mentionata la aceasta litera in intervalul de timp prevazut.

3.(iii) Opinia ANAP se transmite autoritatii/entitatii contractante prin orice mijloc de comunicare, astfel incat sa asigure respectarea termenelor prevazute la aceasta litera.

e)Elaboreaza un raport de activitate pentru fiecare modificare contractuala verificata, in termen de 3 zile lucratoare de la primirea unei copii de pe actul aditional incheiat de autoritatea/entitatea contractanta, respectiv de la data comunicarii hotararii de anulare a demersului de modificare a contractului/acordului-cadru de achizitie publica/sectorial, astfel:

1.(i) In cazul unei modificari contractuale finantate din fonduri europene nerambursabile, raportul de activitate se intocmeste in 3 exemplare, din care: un exemplar se transmite Autoritatii de management care gestioneaza programul operational, insotit de opinia emisa de ANAP; un exemplar se transmite la structura din cadrul ANAP responsabila cu exercitarea functiei de control ex-post; un exemplar se pastreaza la Directia generala control ex-ante.

2.(ii) In cazul unei modificari contractuale finantate din fonduri bugetare/fonduri proprii, raportul de activitate se intocmeste in 2 exemplare, din care un exemplar se pastreaza la Directia generala control ex-ante si un exemplar, insotit de opinia emisa de ANAP, se transmite la structura din cadrul ANAP responsabila cu exercitarea functiei de control ex-post.

Art. 7

Autoritatea/Entitatea contractanta initiatoare a unei modificari contractuale in temeiul art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv al art. 238 din Legea nr. 99/2016, selectata pentru verificare, are urmatoarele obligatii catre ANAP:

a)de a notifica cu 5 zile lucratoare inainte de inceperea etapelor de modificare a contractului, transmitand totodata, conform prezentei metodologii, si argumentele care justifica incadrarea in prevederea legala;

b)de a pune la dispozitie documentele mentionate la art. 6 lit. b) in termen de 1 zi lucratoare de la inregistrarea deciziei de verificare la autoritatea/entitatea contractanta, respectiv de la data solicitarii de catre persoanele desemnate din cadrul ANAP a informatiilor/documentelor suplimentare;

c)de a informa cu cel putin 1 zi lucratoare inainte de data stabilita pentru demararea etapelor de modificare a contractului/acordului-cadru de achizitie publica, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial, daca aceasta mai este de actualitate, in raport cu data mentionata in notificarea transmisa initial la ANAP;

d)de a instiinta ANAP cu privire la finalizarea etapelor de modificare a contractului/acordului-cadru de achizitie publica/sectorial in prima zi lucratoare dupa formalizarea conditiilor ce vor guverna implementarea modificarii contractuale;

e)de a transmite, cu adresa de inaintare, o copie a actului aditional de modificare a contractului initial, in termen de 3 zile lucratoare de la incheierea acestuia, respectiv a hotararii de anulare a demersului de modificare a contractului/acordului-cadru de achizitie publica, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial, in termen de 1 zi lucratoare de la adoptarea acesteia.

ANEXA nr. 2: INFORMATII pe care autoritatea/entitatea contractanta trebuie sa le includa in notificarea catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice privind modificarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, contractului/acordului-cadru sectorial, in situatiile prevazute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016

1.Denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, numarul de fax, adresa de e-mail si adresa de internet ale autoritatii/entitatii contractante si persoana de contact

2.Denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, numarul de fax, adresa de e-mail si adresa de internet ale contractantului cu care se va incheia actul aditional

3.Numele/prenumele reprezentantului legal al autoritatii/entitatii contractante

4.Data si valabilitatea contractului initial

5.Tipul contractului initial: contract de lucrari/servicii/produse

6.Obiectul principal al contractului initial

7.Sursa de finantare (contract initial, act aditional) – fonduri europene nerambursabile/fonduri bugetare/fonduri proprii

8.Data stabilita pentru inceperea demersurilor cu contractantul

9.Valoarea de atribuire a contractului initial

10.Numarul/Data anuntului de participare si a anuntului de atribuire a contractului initial, publicat in SEAP

11.Criteriul de atribuire si factorii de evaluare ai procedurii de atribuire a contractului initial

12.Valoarea actelor aditionale aferente contractului initial (daca exista)

13.Valoarea modificarii contractuale ce se doreste a fi realizata (exprimata in valoare nominala si in procent din contractul initial)

14.Descrierea circumstantelor imprevizibile care au condus la necesitatea initierii modificarii in cauza si argumentele autoritatii/entitatii contractante care justifica incadrarea in prevederea legala, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 238 din Legea nr. 99/2016

15.Orice alte informatii relevante

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 492 din data de 28 iunie 2017

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers