Orientarile Comisiei Europene pentru utilizarea cadrului privind achizitiile publice in situatia de urgenta legata de criza COVID-19 (2020/C 108 I/01)

  1. Introducere – Optiuni si mecanisme de flexibilitate prevazute in cadrul privind achizitiile publice

COVID-19 este o criza sanitara care necesita solutii rapide si inteligente si indemanare in tratarea unei cresteri imense a cererii de bunuri si servicii similare, in timp ce anumite lanturi de aprovizionare sunt perturbate. Achizitorii publici din statele membre se afla in prima linie in ceea ce priveste majoritatea acestor bunuri si servicii. Ei trebuie sa asigure disponibilitatea echipamentelor individuale de protectie, cum sunt mastile pentru fata si manusile de protectie, a dispozitivelor medicale, in special ventilatoare, a altor materiale medicale, dar si a infrastructurii spitalicesti si informatice, acestea fiind doar câteva exemple.

La nivel european, Comisia, impreuna cu statele membre, si-a intensificat eforturile, lansând actiuni comune de achizitii publice de diverse materiale medicale.

Pentru a-si adapta in continuare asistenta la aceasta situatie de urgenta, Comisia explica in prezentele orientari (1) ce optiuni si mecanisme de flexibilitate sunt disponibile in cadrul UE privind achizitiile publice in vederea achizitionarii de bunuri, servicii si lucrari necesare pentru a face fata crizei.

Achizitorii publici pot lua considerare mai multe optiuni:

In primul rând, in cazuri de urgenta, ei pot recurge la posibilitati de reducere substantiala a termenelor pentru a grabi procedurile deschise sau restrânse.

 

In cazul in care aceste mecanisme de flexibilitate nu sunt suficiente, se poate avea in vedere o procedura de negociere fara publicare. In cele din urma, ar putea fi permisa chiar si atribuirea directa unui operator economic preselectat, cu conditia ca acesta din urma sa fie singurul capabil sa asigure livrarile necesare in limitele tehnice si temporale impuse de extrema urgenta.
In plus, achizitorii publici trebuie sa ia in considerare, de asemenea, solutii alternative si stabilirea de contacte cu piata.

 

Prezentele orientari se axeaza in special pe achizitiile publice in cazuri de extrema urgenta, prin care achizitorii publici pot sa cumpere in termen de câteva zile sau chiar de câteva ore, daca este necesar. Tocmai pentru situatii precum actuala criza COVID-19, care prezinta o urgenta extrema si imprevizibila, directivele UE nu contin constrângeri procedurale.

In mod concret, procedura de negociere fara publicare permite achizitorilor publici sa achizitioneze bunuri si servicii in cel mai scurt timp posibil. In conformitate cu aceasta procedura, astfel cum se prevede la articolul 32 din Directiva 2014/24/UE (denumita in continuare „directiva”) (2), achizitorii publici pot negocia direct cu contractantul (contractantii) potential(i) si nu exista cerinte de publicare, termene limita, numar minim de candidati care trebuie sa fie consultati sau alte cerinte procedurale. Nu exista etape procedurale reglementate la nivelul UE. In practica, acest lucru inseamna ca autoritatile pot actiona cu cea mai mare rapiditate posibila din punct de vedere tehnic/fizic, iar procedura poate constitui o atribuire directa de facto, supusa doar constrângerilor fizice/tehnice legate de disponibilitatea efectiva si rapiditatea livrarii.

Cadrul european privind achizitiile publice ofera achizitorilor publici intreaga flexibilitate necesara pentru a achizitiona cât mai rapid posibil bunurile si serviciile legate direct de criza COVID-19. Pentru a accelera achizitiile, achizitorii publici pot, de asemenea, sa ia in considerare:

contactarea unor contractanti potentiali din UE si din afara acesteia prin telefon, e-mail sau in persoana;

 

angajarea unor agenti care au contacte mai bune pe piata;

 

trimiterea de reprezentanti direct in tarile care dispun de stocurile necesare si pot asigura livrarea imediata;

 

contactarea potentialilor furnizori pentru a conveni asupra unei cresteri a productiei sau asupra inceperii sau a reluarii productiei.

Cu toate acestea, in situatii de crestere exceptionala a cererii de bunuri, produse si servicii similare, cuplata cu o perturbare semnificativa a lantului de aprovizionare, achizitionarea poate fi imposibila din punct de vedere fizic/tehnic chiar si recurgând la cele mai rapide proceduri disponibile. Pentru a gasi raspuns la nevoile proprii, achizitorii publici ar putea fi nevoiti sa caute solutii alternative si, eventual, inovatoare, care ar putea fi deja disponibile pe piata sau ar putea fi puse la dispozitie in termen (foarte) scurt. Achizitorii publici vor trebui sa identifice solutii si sa interactioneze cu potentiali furnizori pentru a evalua daca aceste alternative corespund nevoilor lor (3). Interactiunea cu piata poate oferi posibilitatea de a lua in considerare si aspecte strategice in materie de achizitii publice, integrând in procesul de achizitii publice cerinte de mediu, cerinte sociale si de inovare, inclusiv accesul la toate serviciile achizitionate.

Conform cadrului UE, achizitorii publici au tot dreptul sa stabileasca contacte cu piata si sa exploreze potentiale parteneriate. Exista diverse modalitati de a interactiona cu piata pentru a stimula oferta, iar pentru nevoile pe termen mediu, aplicarea procedurilor de urgenta s-ar putea dovedi a fi un mijloc mai fiabil de a obtine un raport calitate-pret mai bun si un acces mai larg la ofertele disponibile. In plus:

Achizitorii publici pot utiliza instrumente digitale inovatoare (4) pentru a declansa un interes viu in rândul actorilor economici capabili sa propuna solutii alternative. De exemplu, ar putea sa lanseze hackatoane pentru metode noi care sa permita reutilizarea mastilor de protectie dupa curatarea lor, pentru idei privind asigurarea protectiei eficiente a personalului medical, pentru modalitati de detectare a virusului in mediul inconjurator etc.

 

De asemenea, achizitorii publici pot sa colaboreze mai strâns cu ecosisteme de inovare sau cu retele de antreprenori, care ar putea propune solutii.

Achizitorii publici se pot baza pe cadrul UE privind achizitiile publice, care ofera modalitati si mijloace de adaptare la situatii grave de urgenta, cum este pandemia de COVID-19.

Acest cadru permite si incurajeaza achizitorii publici sa urmeze o strategie in mai multe etape. In primul rând, pentru nevoile lor imediate si pe termen scurt, ei ar trebui sa exploateze pe deplin mecanismele de flexibilitate prevazute de cadru. Ca instrument complementar, achizitorii publici sunt incurajati sa achizitioneze in comun si sa profite de initiativele Comisiei in materie de achizitii publice comune. Procedurile cu termene reduse raspund nevoilor pe termen mediu, deoarece sunt, in principiu, o modalitate mai fiabila de a obtine un raport calitate-pret mai bun si de a asigura un acces mai larg al intreprinderilor la oportunitati de afaceri si o gama mai larga de oferte disponibile.

Comisia isi va mobiliza toate resursele pentru a oferi in continuare consiliere si asistenta (5) statelor membre si achizitorilor publici.

  1. Proceduri si termene disponibile conform cadrului UE privind achizitiile publice – in special in cazuri de urgenta si de urgenta extrema

In momentul de fata, Uniunea Europeana se confrunta cu numeroase provocari ca urmare a crizei sanitare bruste si de amploare cauzate de COVID-19. Prezentele orientari ofera o imagine de ansamblu asupra posibilitatilor pe care le au achizitorii publici, si anume autoritatile contractante (6), de a achizitiona rapid bunuri si servicii de prima necesitate, inclusiv, acolo unde este cazul, infrastructura suplimentara.

Normele europene privind achizitiile publice ofera toate instrumentele necesare pentru a raspunde acestor necesitati, in conformitate cu dispozitiile directivei.

2.1.    Proceduri disponibile in general

Pentru contractele care intra sub incidenta directivei, autoritatea contractanta poate alege sa atribuie contractul in urma unei proceduri deschise sau a unei proceduri restrânse [articolul 26 alineatul (2) din directiva] (7).

Pentru procedurile deschise care fac obiectul directivei, se aplica un termen de 35 de zile pentru depunerea ofertelor (8).

In cazul procedurilor restrânse, directiva prevede un termen de 30 de zile pentru depunerea cererilor de participare, urmat de un termen suplimentar de 30 de zile pentru prezentarea ofertelor (9). In cazul in care legislatia nationala a transpus aceasta optiune, acest ultim termen poate fi convenit intre autoritatile contractante teritoriale, cum ar fi autoritatile regionale sau locale, si participanti; in cazul in care nu se poate ajunge la un acord, se poate aplica un termen minim de 10 zile (10).

In plus, in cadrul ambelor tipuri de proceduri, deschise si restrânse, aceste termene pot fi reduse:

1. in cazul unui anunt de intentie care nu a fost utilizat ca mijloc de invitatie la procedura concurentiala de ofertare, dar care a inclus toate informatiile necesare pentru anuntul de participare prevazute in anexa V partea B sectiunea I si care a fost trimis spre publicare cu o perioada cuprinsa intre 35 de zile si 12 luni inainte de data trimiterii anuntului de participare;

 

2. sau in cazul unei situatii de urgenta demonstrate in mod corespunzator de autoritatea contractanta si care face imposibil de respectat termenul aplicabil (a se vedea punctul 2 de mai jos).

2.2.    In cazuri de urgenta – termene reduse

In cazul in care urgenta situatiei impune acest lucru, directiva prevede o reducere considerabila a termenelor generale: in cadrul procedurii deschise, termenul de depunere a ofertelor poate fi redus la 15 zile in situatii de urgenta justificate in mod corespunzator (11); in cadrul procedurii restrânse, termenul de depunere a unei cereri de participare poate fi redus la 15 zile (12), iar termenul pentru primirea ofertelor la 10 zile (13). Astfel ar fi posibila o atribuire rapida a contractului.

Utilizarea unei proceduri deschise sau restrânse „accelerate” respecta principiile egalitatii de tratament si transparentei si asigura concurenta chiar si in situatii de urgenta. In situatii de urgenta care fac imposibila respectarea termenelor aplicabile in conditii normale, autoritatile contractante pot sa scurteze termenele care sunt aplicabile unei proceduri de achizitii publice deschise sau restrânse potrivit directivei.

Procedura Termene minime obisnuite Termene minime reduse
Procedura deschisa 35 de zile (14) 15 zile
Procedura restrânsa (etapa 1: Cererea de participare) 30 de zile (15) 15 zile (16)
Procedura restrânsa (etapa 2: Depunerea ofertei) 30 de zile (17) 10 zile (18)

2.3.    In cazuri de extrema urgenta – procedura de negociere fara publicare

Prin „procedura de negociere fara publicare”, dreptul Uniunii ofera un instrument suplimentar, care permite o atribuire mai rapida a contractelor, pentru a se putea raspunde nevoilor legate de pandemia de COVID-19.

Autoritatile contractante pot atribui contracte de achizitii publice printr-o procedura negociata fara publicare „in masura in care este absolut necesar atunci când, din motive de extrema urgenta determinate de evenimente care nu puteau fi prevazute de catre autoritatea contractanta, termenele pentru procedurile deschise sau restrânse sau procedurile competitive cu negociere nu pot fi respectate. Situatiile invocate pentru a justifica extrema urgenta nu trebuie in niciun caz sa fie atribuibile autoritatii contractante”. [articolul 32 alineatul (2) litera (c) din directiva].

Intrucât autoritatile contractante deroga, in acest caz, de la principiul de baza privind transparenta din tratat, Curtea de Justitie a Uniunii Europene prevede ca utilizarea acestei proceduri ramâne o exceptie. Toate conditiile trebuie indeplinite cumulativ si trebuie sa fie interpretate in sens restrictiv (a se vedea, de exemplu, cauzele C-275/08, Comisia/Germania si C-352/12, Consiglio Nazionale degli Ingegneri). O „procedura de negociere fara publicare” permite autoritatilor contractante sa negocieze direct cu potentialii contractanti; o atribuire directa catre un operator economic preselectat ramâne o exceptie, aplicabila in cazul in care o singura intreprindere este in masura sa execute contractul având in vedere constrângerile tehnice si temporale impuse de extrema urgenta.

Fiecare autoritate contractanta va trebui sa evalueze daca sunt indeplinite conditiile pentru utilizarea unei astfel de „proceduri de negociere fara publicare prealabila”. Autoritatea va trebui sa isi justifice alegerea unei astfel de proceduri in cadrul unui raport individual (19). La evaluarea individuala a fiecarui caz, vor trebui indeplinite urmatoarele criterii cumulative:

2.3.1.   „Evenimente care nu puteau fi prevazute de catre autoritatea contractanta in cauza”

Numarul de pacienti infectati cu COVID-19 care necesita tratament medical creste in fiecare zi, iar in majoritatea statelor membre se preconizeaza ca urmeaza sa mai creasca pâna la atingerea vârfului epidemiei.

Aceste evenimente, si mai ales evolutia lor specifica, trebuie considerate drept imprevizibile pentru orice autoritate contractanta. Nevoile specifice ale spitalelor si ale altor institutii sanitare pentru a asigura tratamentul, echipamentele individuale de protectie, ventilatoarele, paturile suplimentare si infrastructura spitaliceasca si de terapie intensiva suplimentara, inclusiv toate echipamentele tehnice, nu puteau fi prevazute si planificate in prealabil si constituie, prin urmare, un eveniment imprevizibil pentru autoritatile contractante.

2.3.2.   Extrema urgenta care face imposibila respectarea termenelor generale

Nu poate fi pus la indoiala faptul ca nevoile imediate ale spitalelor si ale institutiilor sanitare (bunuri, servicii si lucrari publice) trebuie sa fie satisfacute cât mai rapid posibil.

Imposibilitatea respectarii chiar si a termenelor foarte scurte ale procedurii deschise sau restrânse accelerate (15, respectiv 10 zile pentru depunerea ofertelor) va trebui evaluata de la caz la caz, dar este probabila in majoritatea cazurilor, cel putin in ceea ce priveste nevoile pe termen scurt considerabil mai mari pe masura ce curba infectiei creste.

Dupa cum este clarificat in jurisprudenta Curtii (20), in cazul in care este invocata o situatie de extrema urgenta, achizitiile trebuie sa fie efectuate fara intârziere. Nu poate fi invocata exceptia pentru atribuirea contractelor care dureaza mai mult decât ar fi durat in cazul in care ar fi fost utilizata o procedura transparenta, deschisa sau restrânsa, inclusiv procedurile (deschise sau restrânse) accelerate.

2.3.3.   Legatura de cauzalitate dintre evenimentul neprevazut si extrema urgenta

Pentru a satisface nevoile imediate ale spitalelor si ale institutiilor sanitare intr-un interval de timp foarte scurt, legatura de cauzalitate cu pandemia de COVID-19 nu poate fi pusa la indoiala in mod rezonabil.

2.3.4.   Utilizarea exclusiva pentru a acoperi lacunele, pâna la gasirea unor solutii mai stabile

Procedurile de negociere fara publicare prealabila pot oferi posibilitatea de a raspunde unor necesitati imediate. Ele acopera lacunele pâna la gasirea unor solutii mai stabile, cum ar fi contractele-cadru pentru bunuri si servicii, atribuite prin procedurile obisnuite existente (inclusiv procedurile accelerate).

(1)  Prezentele orientari se bazeaza pe „Comunicarea Comisiei privind normele referitoare la achizitiile publice in legatura cu actuala criza in materie de azil” [COM(2015) 454 final din 9 septembrie 2015]; prezentele orientari reflecta interpretarea de catre Comisie a tratatelor, directivele privind achizitiile publice si jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene (denumita in continuare „Curtea”). Ar trebui subliniat ca, in orice caz, interpretarea obligatorie a legislatiei Uniunii apartine in cele din urma domeniului de competenta al Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Orientarile nu modifica cadrul juridic.

(2)  Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE (JO L 94, 28.3.2014, p. 65).

(3)  Orientari si bune practici privind achizitionarea de produse si servicii inovatoare: https://ec.europa.eu/info/policies/public-procurement/support-tools-public-buyers/innovation-procurement_ro

(4)  Achizitiile publice digitale incurajeaza abordari inovatoare https://ec.europa.eu/growth/single-market/public-procurement/digital_ro

(5)  UE numara peste 250 000 de autoritati contractante si, prin urmare, Comisia comunica deja cu punctele nationale de contact desemnate din statele membre prin intermediul unui instrument online specific de tip wiki.

(6)  Statul, autoritatile regionale sau locale, organismele de drept public, asociatiile formate din una sau mai multe astfel de autoritati sau din unul sau mai multe astfel de organisme de drept public.

(7)  Procedurile de negociere cu publicare prealabila sau dialogurile competitive nu ar fi probabil de interes in acest context, deoarece conditiile de utilizare a acestora nu ar fi indeplinite in circumstantele avute in vedere in prezentele orientari.

(8)  Articolul 27 din Directiva 2014/24/UE.

(9)  Articolul 28 din Directiva 2014/24/UE.

(10)  Articolul 28 alineatul (4) din Directiva 2014/24/UE.

(11)  Articolul 27 alineatul (3) din Directiva 2014/24/UE.

(12)  Articolul 27 alineatul (3) din Directiva 2014/24/UE.

(13)  Articolul 28 alineatul (6) din Directiva 2014/24/UE.

(14)  Articolul 27 din Directiva 2014/24/UE.

(15)  Articolul 28 din Directiva 2014/24/UE.

(16)  Articolul 28 alineatul (6) din Directiva 2014/24/UE.

(17)  Articolul 28 din Directiva 2014/24/UE.

(18)  Articolul 28 alineatul (6) din Directiva 2014/24/UE.

(19)  Articolul 84 alineatul (1) litera (f) din Directiva 2014/24/UE.

(20)  A se vedea Hotarârea Curtii de Justitie in cauza C-352/12 din 20 iunie 2013, punctele 50-52.

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers