Ordinul viceprim-ministrului, ministrului mediului si al presedintelui A.N.A.P. nr. 1068/1652/2018

ORDIN nr. 1068 din 4 octombrie 2018 pentru aprobarea Ghidului de achizitii publice verzi care cuprinde cerintele minime privind protectia mediului pentru anumite grupe de produse si servicii ce se solicita la nivelul caietelor de sarcini

Forma sintetica la data 30.05.2019.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere:

– dispozitiile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 69/2016 privind achizitiile publice verzi;

– Referatul de aprobare nr. 137.993/MP din 11.09.2018 al Ministerului Mediului privind necesitatea includerii aspectelor de mediu in cadrul procedurilor de achizitii publice;

– Referatul de aprobare nr. 8/DGRAL din 12.10.2018 al Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice privind necesitatea includerii aspectelor de mediu in cadrul procedurilor de achizitii publice,

luand in considerare prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare,

in temeiul art. 13 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 19/2017 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si pentru modificarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu modificarile si completarile ulterioare,

viceprim-ministrul, ministrul mediului, si presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emit prezentul ordin.

Art. 1

Se aproba Ghidul de achizitii publice verzi care cuprinde cerintele minime privind protectia mediului pentru anumite grupe de produse si servicii ce se solicita la nivelul caietelor de sarcini, denumit in continuare Ghid, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2

In vederea elaborarii, in conditiile Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, ale Legii nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, a documentatiei pentru atribuirea contractelor/acordurilor-cadru de achizitii publice verzi, in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 69/2016privind achizitiile publice verzi pentru produse si/sau servicii incadrate in grupele prevazute de Ghid, autoritatile/entitatile contractante utilizeaza la nivelul caietelor de sarcini cerintele minime prevazute in prezentul ordin.

Art. 3

Autoritatile/Entitatile contractante pot utiliza specificatii tehnice de mediu suplimentare fata de cerintele minime de mediu prevazute de prezentul ordin, in functie de specificul activitatii.

Art. 4

Cerintele minime privind protectia mediului se refera la specificatii tehnice cu privire la produsele si serviciile prevazute de prezentul ordin.

Art. 5

Ghidul prevazut in anexa la prezentul ordin se revizuieste ori de cate ori este nevoie.

Art. 6

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

Viceprim-ministru, ministrul mediului,

Gratiela Leocadia Gavrilescu

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Bogdan Puscas

ANEXA: GHID de achizitii publice verzi care cuprinde cerintele minime privind protectia mediului pentru anumite grupe de produse si servicii ce se solicita la nivelul caietelor de sarcini

CAPITOLUL I: Informatii generale

Prezentul ghid contine cerintele minime privind protectia mediului pentru achizitiile publice verzi1 aferente anumitor grupe de produse si/sau servicii ce se solicita la nivelul caietelor de sarcini aferente acestora.

1Aceste cerinte constituie rezultatul consultarii reprezentantilor factorilor interesati si al Manualului Comisiei Europene privind achizitiile publice verzi, disponibil in limba romana pe site-ul Ministerului Mediului, la adresa: http://www.mmediu.ro/app/webroot/uploads/files/2016-0825_Criterii_achizitii_publice_verzi%281%29.pdf

Scopul principal este acela de a furniza autoritatilor/entitatilor contractante informatii asupra cerintelor minime obligatorii privind protectia mediului ce trebuie avute in vedere la elaborarea, in conditiile legii, a documentatiei pentru atribuirea contractelor/acordurilor-cadru de achizitii publice verzi aferente categoriilor de produse si/sau servicii existente in prezentul ghid.

La elaborarea caietelor de sarcini aferente achizitiilor de produse si/sau servicii prevazute de prezentul ghid, autoritatile/entitatile contractante au obligatia inserarii specificatiilor tehnice si indicatiilor privind regulile de baza stabilite prin acest ghid, fara a se limita la acestea, astfel incat potentialul ofertant sa poata elabora propunerea tehnica si financiara in mod corespunzator, cu respectarea conditiilor de protectie a mediului.

Autoritatile/Entitatile contractante trebuie sa permita tuturor operatorilor economici accesul egal la procedura de atribuire si nediscriminatoriu, fara introducerea unor obstacole nejustificate, pentru asigurarea unei concurente efective intre operatorii economici, conform art. 49 si 50 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, conform art. 62 si 63 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare.

La intocmirea caietului de sarcini, autoritatile/entitatile contractante au in vedere respectarea dispozitiilor prevazute la art. 20 alin. (10) din Hotararea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 22 alin. (10) din Hotararea Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, prin furnizarea si de informatii referitoare la cerintele minime de mediu.

Cerintele mentionate in prezentul ghid sunt cerinte minimale de protectie a mediului, autoritatea/entitatea contractanta putand utiliza si alte cerinte, in functie de specificul si complexitatea achizitiei publice verzi.

In situatia in care autoritatea/entitatea contractanta stabileste oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic pe baza criteriului de atribuire cel mai bun raport calitate-pret/cel mai bun raport calitate-cost, in conformitate cu prevederile art. 187 alin. (4) si (5) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, ale art. 209 alin. (4) si (5) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, acest criteriu se determina pe baza unor factori de evaluare care pot include aspecte de mediu in legatura cu obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru, astfel cum sunt acestea mentionate in prezentul ghid. La stabilirea ponderilor relative/algoritmului specific de calcul se au in vedere avantajele care vor rezulta din propunerile tehnice si financiare prezentate de ofertanti si se respecta prevederile art. 32 alin. (8) si (9) din Hotararea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 38 alin. (8) si (9) din Hotararea Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL II: Utilizarea etichetarilor ecologice2

2Regulamentul (CE) nr. 66/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind eticheta UE ecologica ofera informatii privind criteriile de acordare a etichetelor ecologice tinand cont de obiectivele europene in materie de mediu si de etica.

– Indicele etichetelor ecologice, care dispune de un sistem de monitorizare a 465 de tipuri de etichete ecologice prezente in 199 de tari, reprezentand 25 de sectoare industriale. Informatii suplimentare sunt disponibile la urmatoarea adresa: http://www.ecolabelindex.com/ecolabels/

– Informatii privind etichetele ecologice in Romania sunt disponibile la urmatoarea adresa: http://www.ecolabelindex.com/ecolabels/?st=country.ro

– Catalogul UE pentru categoriile de produse care detin eticheta UE ecologica: http://ec.europa.eu/ecat/

– Fisa informativa privind utilizarea etichetelor ecologice in achizitii publice: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/module1_factsheet_ecolabels.pdf

Exemple privind etichetele ecologice europene:

– Eticheta UE ecologica reprezinta un sistem de etichetare ecologica europeana de referinta in domeniul produselor si serviciilor care sprijina protectia mediului. Mai multe informatii sunt disponibile la urmatoarea adresa: http://europa.eu/youreurope/business/environment/eco- label/index_ro.htm

– „Nordic Swan” este un sistem de etichetare ecologica care ia in considerare intregul ciclu de viata al produselor, precum si o serie de aspecte relevante pentru protectia mediului, ca de exemplu utilizarea energiei, aspecte care iau in considerare schimbarile climatice, utilizarea apei, provenienta materiilor prime, utilizarea substantelor chimice, aspecte privind ambalajele si deseurile etc. Mai multe informatii sunt disponibile la urmatoarea adresa: http://www.nordic-ecolabel.org/

– The Blue Angel (Blauer Engel), Germany: www.blauer-engel.de

– NF Environment, France: www.marque-nf.com

– Milieukeur, the Netherlands: www.milieukeur.nl

– AENOR, Spain: www.aenor.es

– Global Eco-labelling Network (GEN): https://globalecolabelling.net/

– A.I.S.E. Charter for Sustainable Cleaning (Carta pentru curatenie durabila – initiativa voluntara a industriei europene de sapunuri, detergenti si produse de intretinere): https://www.sustainable-cleaning.com/en.home.orb

La nivelul cerintelor de mediu ale caietului de sarcini, autoritatile/entitatile contractante au dreptul de a impune prin intermediul acestora o eticheta specifica, drept dovada ca produsele sau serviciile corespund cerintelor solicitate, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 157 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 168 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cele mai multe etichete de tip I sau ISO 14024 trebuie sa indeplineasca aceste conditii. Standardele internationale ISO stabilesc principiile si procedurile pentru dezvoltarea programelor de etichetare de mediu de tip I, incluzand selectia categoriilor de produse, cerinte de mediu si criterii functionale ale acestora. Aceste standarde stabilesc de asemenea modul de evaluare si indeplinirea conformitatii, precum si procedurile de certificare pentru atribuirea etichetelor.3

3Informatii suplimentare la adresa: https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/archive/pdf/en/environmental-labelling.pdf

In cazul in care un ofertant poate demonstra ca nu a putut sau nu are posibilitatea de a obtine eticheta ecologica solicitata de autoritatea/entitatea contractanta sau o eticheta echivalenta in conditiile stabilite de art. 156 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si de art. 166 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, din motive care nu ii sunt imputabile, autoritatea/entitatea contractanta are obligatia de a accepta si alte mijloace de proba adecvate, care pot include un dosar tehnic al producatorului, cu conditia ca operatorul economic in cauza sa demonstreze ca produsele si/sau serviciile pe care urmeaza sa le furnizeze/presteze indeplinesc cerintele etichetei ecologice solicitate de autoritatea/entitatea contractanta.

CAPITOLUL III: Grupe de produse si servicii prioritare selectate

1.Hartie de copiat si hartie grafica

2.Mobilier nou de interior si de exterior, servicii de renovare/reconditionare a mobilierului si servicii de colectare si reutilizare a stocului de mobilier aflat la sfarsitul ciclului de viata

3.Alimente si servicii de catering

4.Autovehicule pentru transport

5.Produse si servicii de curatenie

6.Echipamente IT de birou

– Umweltzeichen, Austria: www.umweltzeichen.at

CAPITOLUL IV: Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate

SUBCAPITOLUL 1: Hartie de copiat si hartie grafica

Aceasta grupa cuprinde hartie neimprimata pentru scris, imprimare sau copiere – pana la 170 g/m2, vanduta in coli sau role.

Produsele finite din hartie, precum blocurile de scris, caietele de desen, calendarele, manualele etc., nu au fost incluse.

Cerinta 1 – hartia trebuie sa fie produsa din fibre de hartie recuperata, hartie reciclata sau pe baza de fibre neprelucrate, in proportie de 75%-100%.

Cerinta 2 – hartia sa nu contina clor elementar – „elementary chlorine free” – ECF.

SUBCAPITOLUL 2: Mobilier nou de interior si de exterior, servicii de renovare/reconditionare a mobilierului si servicii de colectare si reutilizare a stocului de mobilier aflat la sfarsitul ciclului de viata

(1)Aceasta grupa cuprinde produse de mobilier nou, indiferent daca sunt folosite in interior sau in exterior, precum si servicii de renovare/reconditionare a mobilierului si servicii de colectare si reutilizare a stocului de mobilier aflat la sfarsitul ciclului de viata.

(2)Grupa produselor de mobilier cuprinde unitatile fixe sau integrate, a caror functie principala este aceea de a fi utilizate pentru depozitarea, plasarea sau suspendarea obiectelor si/sau pentru a oferi suprafete in care utilizatorii pot sa se odihneasca, sa stea, sa manance, sa studieze sau sa lucreze, indiferent daca sunt folosite in interior sau in exterior.

(3)_

a)2.A. Mobilier nou de interior si de exterior

1.Cerinta 1 – legalitatea sursei de provenienta a lemnului

2.Cerinta 2 – emisii de formaldehida din panourile de lemn

3.Cerinta 3 – lista substantelor candidate REACH4

4Regulamentul (CE) 1.907/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind inregistrarea, evaluarea, restrictionarea si autorizarea substantelor chimice – REACH.

4.Cerinta 4 – adecvare pentru utilizare

5.Cerinta 5 – proiectare pentru dezasamblare si reparatii

6.Cerinta 6 – garantia produsului si piese de schimb

b)2.B. Servicii de renovare/reconditionare a mobilierului

1.Cerinta 1 – renovarea/reconditionarea mobilierului

2.Cerinta 2 – garantia produsului de mobilier renovat

c)2.C. Servicii de colectare si reutilizare a stocului de mobilier aflat la sfarsitul ciclului de viata

1.Cerinta 1 – colectarea si reutilizarea stocului de mobilier existent

SUBCAPITOLUL 3: Alimente si servicii de catering

(1)Aceasta grupa cuprinde urmatoarele categorii de produse: fructe si legume, produse de acvacultura si produse marine, produse din carne si produse lactate, bauturi si racoritoare, precum si prestarea de servicii corespunzatoare de catering.

(2)_

a)3.A. Alimente

1.Cerinta 1 – procent de produse obtinute din productii ecologice

2.Cerinta 2 – materiale de ambalare

3.Cerinta 3 – etichetarea, ambalarea si livrarea

b)3.B. Servicii de catering

1.Cerinta 1 – procent de alimente ecologice

2.Cerinta 2 – materiale de ambalare

3.Cerinta 3 – reducerea generarii de deseuri provenite din ambalaje

SUBCAPITOLUL 4: Autovehicule pentru transport

Aceasta grupa cuprinde achizitia de autoturisme si vehicule usoare.

Cerinta 1 – emisiile de dioxid de carbon – CO2 si norma de poluare

SUBCAPITOLUL 5: Produse si servicii de curatenie

SECTIUNEA 1: 5.A. Produse de curatenie

(1)Aceasta grupa cuprinde 6 categorii de produse:

– detergenti universali;

– detergenti pentru instalatii sanitare;

– detergenti pentru ferestre;

– detergenti si produse de clatire pentru masinile de spalat vase;

– detergenti de vase pentru spalat manual;

– detergenti de rufe si produse de indepartare a petelor inainte de spalare pentru masinile de spalat rufe.

(2)_

1.Cerinta 1 – etichetarea produselor

2.Cerinta 2 – ambalare si dozare

(3)NOTA:

Aceste produse de curatenie nu vizeaza spitale/unitati sanitare si centre rezidentiale pentru protectia copiilor, a persoanelor cu dizabilitati si a persoanelor varstnice.

SECTIUNEA 2: 5.B. Servicii de curatenie

(1)Cerinta 1 – produsele de curatenie folosite in prestarea serviciilor de curatenie

(2)NOTA:

Produsele de curatenie folosite in prestarea serviciilor de curatenie nu vizeaza spitale/unitati sanitare si centre rezidentiale pentru protectia copiilor, a persoanelor cu dizabilitati si a persoanelor varstnice.

SUBCAPITOLUL 6: Echipamente IT de birou

1.Cerinta 1 – performanta energetica

2.Cerinta 2 – prelungirea duratei de viata a produsului

3.Cerinta 3 – gestiunea scoaterii din uz: reciclarea partilor componente si marcarea carcaselor, a suporturilor si a ramelor din plastic

4.Cerinta 4 – folosirea substantelor periculoase

CAPITOLUL V: Specificatii tehnice aferente cerintelor minime ce se solicita la nivelul caietelor de sarcini pentru grupele de produse si servicii selectate

SUBCAPITOLUL 1: Hartie de copiat si hartie grafica

SECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie il reprezinta achizitia de hartie de copiat si/sau hartie grafica.

SECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 1 din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

1.Cerinta 1 – hartia trebuie sa fie produsa din fibre de hartie recuperata, hartie reciclata sau pe baza de fibre neprelucrate, in proportie de 75%-100%.

Fibrele de hartie recuperata includ atat fibre reciclate dupa etapa de consum, precum si fibre reciclate inainte de etapa de consum, din fabricile de hartie. Fibrele reciclate dupa etapa de consum pot proveni de la consumatori, din birouri, imprimerii, legatorii sau din surse similare.

Modalitate de indeplinire: toate produsele care poarta o eticheta ecologica de tip I, precum eticheta ecologica UE, pot servi drept mijloace de proba, daca se specifica faptul ca hartia este produsa din fibre de hartie recuperata, hartie reciclata sau pe baza de fibre neprelucrate, in proportie de 75%-100%.

Autoritatea/Entitatea contractanta accepta orice alt mijloc de proba adecvat, precum un dosar tehnic al producatorului sau un raport de incercare pus la dispozitie de un organism recunoscut. In acest caz trebuie indeplinite criteriile ecologice ale etichetei ecologice UE sau ale altor etichete ecologice de tip I asociate direct productiei de hartie, in conditiile stabilite de art. 200 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

2.Cerinta 2 – hartia sa nu contina clor elementar – „elementary chlorine free” – ECF

Modalitate de indeplinire: toate produsele care poarta eticheta ecologica UE sunt considerate conforme. Pot fi acceptate si alte etichete ecologice de tip I care indeplinesc aceasta cerinta. Autoritatea/Entitatea contractanta accepta orice alt mijloc de proba adecvat, precum un dosar tehnic al producatorului sau un raport de incercare pus la dispozitie de un organism acreditat.

Recomandare:

Autoritatea/Entitatea contractanta poate avea in vedere la elaborarea factorilor de evaluare pentru acordarea unui punctaj suplimentar stabilirea factorului de evaluare de mediu „hartia care nu contine deloc clor” – „totally chlorine free” – TCF.

(2)Note explicative:

a)Gradul de albire: autoritatea/entitatea contractanta poate alege sa utilizeze un tip de hartie cu un grad de albire sub 90. Un grad de albire peste 60 este de o calitate suficienta pentru utilizarea zilnica a hartiei in birouri.

b)Criteriile etichetei ecologice: autoritatea/entitatea contractanta poate indica faptul ca trebuie indeplinite criteriile aferente unei anumite etichete ecologice, in masura in care respectivele criterii sunt eligibile si adecvate pentru definirea produsului si se accepta si alte forme de verificare a conformitatii.

c)Etichetele ecologice de tip I sau ISO 14024 sunt etichete ale caror criterii de baza sunt stabilite de catre un organism independent si care sunt monitorizate prin intermediul unui proces de certificare si de audit. Prin urmare, acestea au un grad ridicat de transparenta, sunt fiabile s; constituie o sursa independenta de informatii.

d)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa hartie de copiat si hartie grafica se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la linkul: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/paper_GPP_product_sheet_ro.pdf.

e)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la modalitatea de indeplinire a cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de produse pe toata perioada de derulare a acestuia.

SUBCAPITOLUL 2: Mobilier nou de interior si de exterior, servicii de renovare/reconditionare a mobilierului si servicii de colectare si reutilizare a stocului de mobilier aflat la sfarsitul ciclului de viata

SECTIUNEA 1: 2.A. Mobilier nou de interior si de exterior

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

(1)Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie il reprezinta achizitia produselor de mobilier.

(2)Grupa produselor de mobilier cuprinde unitati fixe sau integrate, a caror functie principala este aceea de a fi utilizate pentru depozitarea, plasarea sau suspendarea obiectelor si/sau pentru a oferi suprafete pe care utilizatorii le pot folosi in urmatoarele scopuri: odihna, servitul mesei, studiu, lucru sau alte activitati, indiferent daca aceste produse sunt folosite in interior sau in exterior.

(3)Grupa produselor de mobilier nu include urmatoarele produse:

a)produse a caror functie principala este sa nu fie utilizate ca mobilier. Exemplele includ, dar nu sunt limitate la: iluminarea stradala, balustrade si garduri, scari, ceasuri, echipamente pentru terenuri de joaca, oglinzi, circuite electrice, produse pentru constructii, cum ar fi usi, ferestre, fatade si placari pentru podea;

b)mobilier montat in vehiculele utilizate pentru transportul public sau privat;

c)produse de mobilier care contin mai mult de 5% alte materiale, respectiv: lemn masiv, panouri din lemn, pluta, bambus, ratan, materiale plastice, metale, piele, tesaturi acoperite, textile, sticla sau materiale de umplutura.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 2.A din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – legalitatea sursei de provenienta a lemnului

Lemnul utilizat pentru mobilierul care urmeaza sa fie furnizat in cadrul contractului trebuie sa provina din surse legale, in conformitate cu prevederile art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor care revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn, precum si cu legislatia nationala incidenta privind provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, cu modificarile si completarile ulterioare5.

5Hotararea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autoritatii competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor care revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn;

– Hotararea Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund, precum si a unor masuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor ce revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn, cu modificarile si completarile ulterioare;

– Hotararea Guvernului nr. 845/2015 privind stabilirea unor obligatii si sanctiuni ce revin operatorilor care introduc pentru prima data pe piata produse din lemn, in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor ce revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn, cu modificarile ulterioare.

Lemnul sau produsele din lemn care nu intra sub incidenta Regulamentului (UE) nr. 995/2010 de stabilire a obligatiilor care revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn trebuie sa fie in conformitate cu licenta FLEGT sau echivalent, licenta CITES sau echivalent sau sa faca subiectul unui sistem de diminuare a riscurilor („due diligence”) sau echivalent – care include trei elemente inerente gestionarii riscului: accesul la informatii, evaluarea riscului si atenuarea riscului identificat – pus in aplicare de ofertant, care trebuie sa furnizeze informatii privind tara de recoltare a lemnului, speciile, cantitatile, detaliile furnizorului si informatii referitoare la respectarea legislatiei nationale relevante.

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa prezinte o declaratie conform careia numai lemnul provenit din surse legale va fi utilizat pentru producerea mobilei.

In perioada de executie a contractului, contractantul trebuie sa ofere dovezi care sa demonstreze legalitatea sursei de provenienta a lemnului, in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor care revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn.

2.Cerinta 2 – emisii de formaldehida din panourile de lemn

Emisiile de formaldehida din panourile de lemn, furnizate in forma in care acestea vor fi folosite in produsul de mobilier, spre exemplu: nefatuite, acoperite, stratificate, furniruite, si care au fost fabricate utilizand rasini pe baza de formaldehida trebuie sa se conformeze standardului european EN 13986/2004.

Modalitate de indeplinire: ofertantul prezinta o declaratie din partea furnizorului/furnizorilor de panouri de lemn care sa ateste ca panourile sunt conforme cu limita de emisii E1, sustinuta de rapoarte de testare efectuate conform standardelor EN 717-1, EN 717-2/EN ISO 12460-3 sau EN 120/EN ISO 12460-5 sau echivalent6.

6EN ISO 12460-3 si EN ISO 12460-5 au fost adoptate oficial in noiembrie 2015 si inlocuiesc standardele EN 717-2 si, respectiv, EN 120. Cu toate acestea, in noile standarde s-au facut modificari minore pentru a imbunatati reproductibilitatea rezultatelor. In scopul verificarii conformitatii cu cerintele GPP, rapoartele de testare conform standardelor mai vechi sau mai noi vor fi acceptabile.

Produsele de mobilier care au primit eticheta ecologica UE pentru mobilier, asa cum a fost stabilit prin Decizia Comisiei (UE) 2016/1.332 de stabilire a criteriilor ecologice de acordare a etichetei ecologice a UE pentru mobilier, sau alte etichete relevante tip I ISO 14024 care indeplinesc direct cerintele enumerate sau care utilizeaza metode echivalente sunt considerate conforme.

3.Cerinta 3 – lista substantelor candidate REACH

Ofertantul trebuie sa declare prezenta oricarei substante intr-o concentratie mai mare de 0,1% in produs sau in oricare dintre partile sale componente, conform art. 59 alin. (10) din Regulamentul REACH: https://echa.europa.eu/ro/candidate-list-table.

Modalitate de indeplinire: ofertantul prezinta o declaratie de identificare a substantelor specifice din lista substantelor candidate REACH care sunt prezente, in conformitate cu cea mai recenta versiune a listei substantelor candidate REACH, la data publicarii anuntului de participare la procedura de atribuire.

4.Cerinta 4 – adecvare pentru utilizare

Produsele de mobilier trebuie sa respecte cerintele stabilite in cele mai recente versiuni ale standardelor EN relevante care fac referire la durabilitate, cerinte dimensionale, siguranta si rezistenta produsului. Autoritatea/Entitatea contractanta trebuie sa faca trimitere la standardele specifice din apendicele IV7 din documentul privind criteriile ecologice ale Comisiei Europene pentru mobilier sau alte surse relevante pentru procurarea de mobilier.

7http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/furniture_gpp.pdf

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa prezinte o declaratie de conformitate cu orice standarde relevante EN, sustinute de rapoarte de testare fie de la producatorul de mobila, fie de la furnizorii de componente/materiale, dupa caz. Produsele de mobilier carora le-a fost acordata eticheta ecologica UE pentru mobilier, astfel cum este stabilit prin Decizia (UE) 2016/1.332 a Comisiei de stabilire a criteriilor ecologice de acordare a etichetei ecologice a UE pentru mobilier, sau alte etichete ecologice de tip I ISO 14024 care indeplinesc direct cerintele enumerate sau care utilizeaza metode echivalente sunt considerate conforme.

5.Cerinta 5 – proiectare pentru dezasamblare si reparatii

Ofertantul trebuie sa furnizeze instructiuni clare de dezasamblare si reparatie, spre exemplu: copie pe hartie sau copie electronica, video, pentru a permite o demontare nedistructiva a produsului de mobilier in scopul inlocuirii componentelor/materialelor. Instructiunile sunt furnizate pe hartie impreuna cu produsul si/sau in copie electronica, prin intermediul site-ului web al producatorului. Operatiile de dezasamblare si inlocuire ar trebui sa poata fi efectuate cu ajutorul unor unelte manuale comune si al unei forte de munca necalificate.

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa furnizeze un manual care sa includa o diagrama extinsa a produsului, care sa ilustreze partile ce pot fi indepartate si inlocuite, precum si instrumentarul necesar. Produsele de mobilier carora le-a fost acordata eticheta ecologica UE pentru mobilier, asa cum este stabilit prin Decizia (UE) 2016/1.332 a Comisiei de stabilire a criteriilor ecologice de acordare a etichetei ecologice a UE pentru mobilier, sau alte etichete ecologice de tip I ISO 14024 care indeplinesc direct cerintele enumerate sau care utilizeaza metode echivalente sunt considerate conforme.

6.Cerinta 6 – garantia produsului si piese de schimb

6.1.Ofertantul trebuie sa ofere o garantie minima de trei ani, care sa fie valabila de la data livrarii produsului. Aceasta garantie acopera repararea sau inlocuirea si include un contract de service cu optiuni de preluare si returnare sau reparatii la fata locului. Garantia certifica faptul ca produsele sunt in conformitate cu specificatiile contractului, fara costuri suplimentare.

6.2.Ofertantul trebuie sa garanteze disponibilitatea pieselor de schimb sau a elementelor care indeplinesc o functie echivalenta pe o perioada de cel putin trei ani de la data livrarii produsului de mobila. Pentru a asigura livrarea pieselor de schimb este necesar ca datele de contact ale furnizorului acestora sa fie cunoscute.

Modalitate de indeplinire

Referitor la pct. 6.1, ofertantul trebuie sa prezinte o declaratie scrisa in care sa detalieze perioada de garantie oferita si sa precizeze ca aceasta acopera conformitatea produselor cu clauzele contractului, inclusiv toate indicatiile de utilizare.

Referitor la pct. 6.2, ofertantul prezinta o declaratie ca piesele de schimb compatibile vor fi puse la dispozitia autoritatii/entitatii contractante sau prin intermediul unui furnizor de servicii.

Produsele de mobilier carora le-a fost acordata eticheta ecologica UE pentru mobilier, asa cum este stabilit prin Decizia (UE) 2016/1.332 a Comisiei de stabilire a criteriilor ecologice de acordare a etichetei ecologice a UE pentru mobilier, sau alte etichete ecologice de tip I ISO 14024 care indeplinesc direct cerintele enumerate sau care utilizeaza metode echivalente sunt considerate conforme.

Recomandare

Autoritatea/Entitatea contractanta poate avea in vedere la elaborarea factorilor de evaluare pentru acordarea unui punctaj suplimentar stabilirea unui factor de evaluare de mediu „Garantia produsului” pentru o garantie mai mare de trei ani, dar care sa nu fie mai mare decat durata normala de functionare pentru mobilier stabilita in Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile ulterioare. In acest sens este prevazuta o durata normala de functionare pentru mobilier de lemn si plastic cu structura metalica usoara intre 3 si 5 ani.

SECTIUNEA 2: 2.B. Servicii de renovare/reconditionare a mobilierului

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie il reprezinta achizitia serviciilor de renovare/reconditionare a mobilierului.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 2B din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – renovarea/reconditionarea mobilierului

In functie de tipul de mobilier ce urmeaza a fi renovat/reconditionat si de starea mobilierului existent, autoritatea/entitatea contractanta trebuie sa detalieze cat mai mult posibil operatiunile care trebuie efectuate, repulverizarea lucrarilor metalice, repararea si/sau refacerea suprafetelor din lemn, retapitare etc.

Modalitate de indeplinire: ofertantul prezinta detalii despre toate operatiunile de renovare/reconditionare pe care le va realiza astfel incat sa demonstreze corespondenta acestora cu cerintele tehnice specificate de autoritatea/entitatea contractanta.

2.Cerinta 2 – garantia produsului de mobilier renovat

2.1.Ofertantul trebuie sa prezinte o garantie efectiva de minimum 2 ani de la data livrarii produsului sau mai mare pentru elemente si/sau piese de mobilier de valoare. Aceasta garantie acopera repararea sau inlocuirea si include un contract de service cu optiuni de preluare si returnare sau reparatii la fata locului. Garantia trebuie sa certifice ca produsele sunt conforme cu specificatiile tehnice, fara costuri suplimentare.

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa prezinte o declaratie scrisa din care sa rezulte garantarea serviciilor prestate in conformitate cu cerinta stabilita.

SECTIUNEA 3: 2.C. Servicii de colectare si reutilizare a stocului de mobilier aflat la sfarsitul ciclului de viata

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie il reprezinta achizitia serviciilor de colectare si reutilizare a stocului de mobilier aflat la sfarsitul ciclului de viata.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 2.C din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – colectarea si reutilizarea stocului de mobilier existent

1.1.Autoritatea/Entitatea contractanta trebuie sa prezinte o situatie a conditiei/starii mobilierului care urmeaza a fi colectat, in care poate sa defineasca un obiectiv minim de reutilizare ce urmeaza a fi indeplinit, spre exemplu: 50% din mobilierul furnizat.

NOTA:

Saltelele de pat nu trebuie incluse in obiectivele minime de reutilizare din motive igienice. Autoritatea/Entitatea contractanta indica locul de colectare a mobilierului.

1.2.In acord cu informatiile autoritatii/entitatii contractante referitoare la cele mai adecvate facilitati disponibile privind reciclarea in regiune, pentru elementele/piesele de mobilier care sunt considerate a fi necorespunzatoare in vederea reutilizarii, se poate alege una dintre urmatoarele optiuni:

a)elementele/piesele de mobilier ce nu pot fi reutilizate vor fi dezasamblate in diferite fluxuri de materiale, ca materiale plastice, metale, textile si lemn, inainte de a fi trimise la diferite instalatii de reciclare. Toate materialele ramase vor fi trimise la instalatiile de recuperare a energiei, atunci cand acestea sunt disponibile in regiune;

b)partile metalice din piesele de mobilier ce nu pot fi reutilizate si ar trebui reciclate si restul produselor de mobilier vor fi trimise la instalatiile de recuperare a energiei, atunci cand acestea sunt disponibile in regiune.

(3)Modalitate de indeplinire

Referitor la pct. 1.1, ofertantul trebuie sa furnizeze detalii privind modalitatile de colectare a mobilierului, precum si o descriere a serviciilor de reutilizare si de reciclare ce urmeaza a fi prestate. Acestea includ detalii referitoare la toate partile implicate in reutilizarea si reciclarea mobilierului.

Referitor la pct. 1.2, ofertantul trebuie sa prezinte o descriere a modului prin care va prelungi durata de viata a mobilierului si modul in care acesta va fi reutilizat.

(4)Note explicative si recomandari

a)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa produselor si serviciilor de „mobilier” se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la adresa: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/furniture_gpp.pdf.

b)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la verificarea indeplinirii cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de produse pe toata perioada de derulare a acestuia.

SUBCAPITOLUL 3: Alimente si servicii de catering8

8Se va avea in vedere respectarea legislatiei incidente, cu modificarile si completarile ulterioare:

1.Regulamentul (CE) nr. 834/2007 privind productia ecologica si etichetarea produselor ecologice, precum si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91;

2.Regulamentul (CE) nr. 710/2009 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 889/2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului in ceea ce priveste stabilirea de norme detaliate privind productia ecologica de animale de acvacultura si de alge marine;

3.Regulamentul (CE) nr. 852/2004 privind igiena produselor alimentare, cu modificarile si completarile ulterioare, transpus prin Hotararea Guvernului nr. 924/2005 privind aprobarea Regulilor generale pentru igiena produselor alimentare;

4.Regulamentul (CE) nr. 889/2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind productia ecologica si etichetarea produselor ecologice in ceea ce priveste productia ecologica, etichetarea si controlul;

5.Regulamentul (CE) nr. 853/2004 privind normele specifice de igiena care se aplica alimentelor de origine animala, transpus prin Hotararea Guvernului nr. 954/2005 privind aprobarea Regulilor specifice de igiena pentru alimente de origine animala;

6.Regulamentul (CE) nr. 178/2002 de stabilire a principiilor si a cerintelor generale ale legislatiei alimentare, de instituire a Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara si de stabilire a procedurilor in domeniul sigurantei produselor alimentare;

7.Regulamentul (CE) nr. 1.099/2009 privind protectia animalelor in momentul uciderii;

8.Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului privind protectia animalelor in timpul transportului si al operatiunilor conexe;

9.Regulamentul (CE) nr. 1.235/2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului in ceea ce priveste regimul de import al produselor ecologice din tari terte;

10.Directiva nr. 93/43/CEE privind igiena produselor alimentare, transpusa prin Hotararea Guvernului nr. 1.198/2002 privind aprobarea Normelor de igiena a produselor alimentare;

11.Decizia Consiliului din 17 noiembrie 2003 privind aderarea Comunitatii Europene la Comisia Codex Alimentarius (2003/822/CE);

12.Directiva 94/62/CE privind ambalajele si deseurile de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare, transpusa prin Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare;

13.Legea nr. 183/2001 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 33/1999 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 privind productia de produse alimentare destinate comercializarii;

14.Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 895/2016 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspectie si certificare, de aprobare a organismelor de inspectie si certificare/organismelor de control si de supraveghere a activitatii organismelor de control, in agricultura ecologica, cu modificarile si completarile ulterioare;

15.Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, republicata.

SECTIUNEA 1: 3.A. Alimente

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie il reprezinta achizitionarea de alimente sau a unei anumite categorii de produse alimentare9 care provin, cel putin partial, din productii ecologice10, incluzand urmatoarea gama de produse: fructe si legume, produse de acvacultura si produse marine, produse din carne si produse lactate, bauturi si racoritoare, atat proaspete cat si conservate11.

9Regulamentul (CE) nr. 178/2002 de stabilire a principiilor si a cerintelor generale ale legislatiei alimentare, de instituire a Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara si de stabilire a procedurilor in domeniul sigurantei produselor alimentare.

10Regulamentul (CE) nr. 834/2007 privind productia ecologica si etichetarea produselor ecologice, precum si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91.

11Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, republicata.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 3.A din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – procent de produse obtinute din productii ecologice12 pe categorii de produse

12Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobata prin Legea nr. 38/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Minimum 10% din categoriile de produse care fac obiectul procedurii de achizitie, spre exemplu: produse lactate, carne si produse derivate, pasari de curte, peste, cereale, paine, legume, oua, fructe, sucuri naturale, trebuie sa fie produse obtinute din productii ecologice, conform Regulamentului (CE) nr. 834/2007 privind productia ecologica si etichetarea produselor ecologice.

Modalitate de indeplinire: produsele care poarta o eticheta ecologica nationala sau europeana sunt considerate conforme. Furnizorul este responsabil sa se asigure ca toate produsele sunt etichetate corect si in conformitate cu legislatia aplicabila. Marfurile importate din afara UE trebuie sa indeplineasca reglementarile pentru produse ecologice din „tari terte”, asa cum este specificat in Regulamentul (CE) nr. 1.235/2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 in ceea ce priveste regimul de import al produselor ecologice din tari terte sau in cele mai recente modificari la aceasta legislatie. Aceasta abordare asigura ca cerintele echivalente au fost aplicate indiferent de provenienta produselor alimentare.

Recomandare

Autoritatea/Entitatea contractanta poate avea in vedere la elaborarea factorilor de evaluare pentru acordarea unui punctaj suplimentar stabilirea factorului de evaluare de mediu pentru o pondere mai mare de 10% de produse obtinute din productii ecologice dintre categoriile de produse care fac obiectul achizitiei.

2.Cerinta 2 – materiale de ambalare

Alimentele sunt livrate in ambalaje secundare si/sau de transport din materiale reciclabile in proportie de minimum 10%.

sau

Alimentele sunt livrate in ambalaje realizate din materii prime regenerabile.

Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere la elaborarea specificatiilor respectarea prevederilor Directivei 94/62/CE privind ambalajele si deseurile de ambalaje, transpusa prin Legea nr. 249/2015privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare.

Modalitate de indeplinire: furnizorul trebuie sa prezinte autoritatii/entitatii contractante o declaratie semnata in care sa indice care din cerintele privind ambalarea produselor pot fi indeplinite.

3.Cerinta 3 – etichetarea, ambalarea si livrarea

3.1.Furnizorul are obligatia de a respecta prevederile legale de ambalare si etichetare a produselor, pentru ca acestea sa faca fata manipularii si conditiilor din timpul transportului, in asa fel incat sa ajunga in stare buna la destinatia finala.

Pentru etichetare se impune urmatoarea inscriptionare:

a)denumirea produsului;

b)sortimentul;

c)greutatea cutiei;

d)valoarea nutritiva;

e)valoarea energetica;

f)ingrediente;

g)numele si adresa producatorului;

h)numar lot si data fabricatiei;

i)termen de valabilitate.

3.2.La livrare, marfa este insotita de documentele de certificare a calitatii si instructiunile tehnice de transport, depozitare si manipulare. Depozitarea produsului se face conform instructiunilor producatorului si legislatiei in vigoare cu privire la depozitarea produselor alimentare.

(3)Note explicative si recomandari:

a)Procentul de alimente ecologice: autoritatea/entitatea contractanta specifica modul in care considera procentul de alimente ecologice, precum si al celor aflate in perioada de conversie, in volum, greutate sau cost, asa cum este prevazut in Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 1.253/2013 pentru aprobarea regulilor privind inregistrarea operatorilor in agricultura ecologica, cu modificarile si completarile ulterioare.

„Conversia la agricultura ecologica reprezinta perioada de timp in care se face trecerea de la sistemul de agricultura conventionala la sistemul de agricultura ecologica.”

b)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa „alimente” se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la adresa: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/food_GPP_product_sheet_ro.pdf

c)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la verificarea indeplinirii cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de produse pe toata perioada de derulare a acestuia.

SECTIUNEA 2: 3.B. Servicii de catering

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Obiectul achizitiei il reprezinta achizitionarea de servicii de catering prestate in mod ecologic prin utilizarea de alimente in cazul carora un procent de produse provine din surse ecologice. Serviciile de restaurant si catering sunt definite in cap. IV art. 6 alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, conform caruia: „Serviciile de restaurant si de catering reprezinta servicii care constau in furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, insotita de servicii conexe suficiente care sa permita consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura este numai unul dintre elementele unui intreg in care predomina serviciile. Serviciile de restaurant constau in prestarea unor astfel de servicii in spatiile prestatorului, iar serviciile de catering constau in prestarea unor astfel de servicii in afara localurilor prestatorului”, precum si in Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN, conform caruia „Activitatile de alimentatie tip catering pentru evenimente – includ asigurarea serviciilor de alimentatie bazate pe aranjamente contractuale cu clientul, in locatia specificata de acesta in vederea organizarii unui eveniment”.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului referitoare la serviciile de catering sunt cele prevazute la pct. 3.B din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – procent de alimente ecologice

1.1.Autoritatea/Entitatea contractanta stabileste un procent de minimum 20% de produse obtinute din productii ecologice in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 834/2007, dintr-o:

a)grupa definita de produse, de exemplu: lactate, carne, legume; sau

b)lista a anumitor produse, cum ar fi, de exemplu: cartofi, rosii, carne de vita, oua, care vor fi utilizate in cadrul serviciilor de catering.

1.2._

In functie de categoria de alimente si/sau de materii prime care se doresc a fi achizitionate, autoritatea/entitatea contractanta detaliaza conditiile de incadrare a respectivelor produse obtinute din productii ecologice, raportandu-se la prevederile Regulamentului (CE) nr. 834/2007.

Modalitate de indeplinire: operatorii economici care prezinta un certificat de eticheta ecologica de tip I pentru restaurante indeplinesc cerinta daca specifica in cadrul propunerii tehnice procentul de alimente ecologice, din grupa/lista de produse definita in cadrul cerintei, utilizate in prestarea serviciului de catering. Alternativ, operatorii economici trebuie sa indice in oferta modul in care intentioneaza sa indeplineasca aceasta obligatie. In cazul in care alimentele care vor fi furnizate in cadrul serviciului de catering poarta o eticheta ecologica nationala sau comunitara sunt considerate conforme.

Recomandare:

Autoritatea/Entitatea contractanta poate avea in vedere la elaborarea factorilor de evaluare pentru acordarea unui punctaj suplimentar stabilirea factorului de evaluare de mediu pentru o pondere mai mare de 20% de produse obtinute din productii ecologice dintre categoriile de produse utilizate in cadrul prestarii serviciului de catering ce face obiectul achizitiei.

2.Cerinta 2 – materiale de ambalare

Produsele de catering sunt livrate in ambalaje secundare si/sau de transport din materiale reciclabile in proportie de minimum 10% sau sunt livrate in ambalaje realizate din materii prime regenerabile.

Dupa caz, autoritatea/entitatea contractanta mentioneaza posibilitatea utilizarii ambalajelor-tip „single unit package” – „pentru o singura portie”.

Modalitate de indeplinire: operatorul economic trebuie sa prezinte autoritatii/entitatii contractante o declaratie semnata in care sa indice care dintre cerintele privind ambalarea produselor pot fi indeplinite.

3.Cerinta 3 – reducerea generarii de deseuri provenite din ambalaje

Pentru a reduce generarea de deseuri, autoritatea/entitatea contractanta solicita ca alimentele si bauturile, dupa caz, sa fie servite folosind tacamuri, vesela, pahare si fete de masa refolosibile sau tacamuri, vesela si alte echipamente de catering din materii prime regenerabile. Modalitate de indeplinire: operatorul economic trebuie sa prezinte autoritatii/entitatii contractante o declaratie semnata in care sa indice modalitatea de indeplinire a cerintei.

(3)Note explicative si recomandari:

a)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa servicii de catering se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la adresa: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/food_GPP_product_sheet_ro.pdf

b)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la verificarea indeplinirii cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de servicii, pe toata perioada de derulare a acestuia.

SUBCAPITOLUL 4: Autovehicule pentru transport13

13Autoritatile/Entitatile contractante pot beneficia de informatii suplimentare privind achizitia de autovehicule ecologice prin intermediul proiectului „Clean Fleets”, care sunt disponibile la urmatoarele adrese:

http://www.clean-fleets.eu/

http://www.clean-fleets.eu/case-studies/

http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/tbr/transport_tbr.pdf http://www.dean-fleets.eu/fileadmin/files/documents/Publications/Clean_Fleets_Guide_screen_version.pdf

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru il reprezinta achizitia unor autovehicule – autoturisme si vehicule usoare – cu nivel scazut de emisii, prin cumparare, inclusiv cu plata in rate, inchiriere, leasing cu sau fara optiune de cumparare ori prin orice alte modalitati contractuale in temeiul carora autoritatea/entitatea contractanta beneficiaza de aceste autovehicule, indiferent daca dobandeste sau nu proprietatea asupra acestora.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 4 din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – emisiile de dioxid de carbon – CO2 si norma de poluare14

14Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2011 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, aprobata prin Legea nr. 119/2013, care transpune Directiva 2009/33/CE privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, impune autoritatilor/entitatilor contractante, precum si anumitor operatori sa tina cont de impactul energetic si de mediu pe durata de viata, inclusiv de consumul energetic, de emisiile de CO2 si de anumiti poluanti, la cumpararea de vehicule de transport rutier, avand ca obiective promovarea si stimularea pietei vehiculelor nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic si imbunatatirea contributiei sectorului transporturilor la politicile in domeniul mediului, climei si energiei; Regulamentul (CE) nr. 443/2009 de stabilire a standardelor de performanta privind emisiile pentru autoturismele noi ca parte a abordarii integrate a Comunitatii de a reduce emisiile de CO2generate de vehiculele usoare.

1.1.In vederea realizarii de achizitii publice verzi se recomanda luarea in considerare a nivelului emisiilor de carbon exprimate in emisii de CO2 in g/km, care sa nu depaseasca urmatoarele valori, in conformitate cu metodologia pentru achizitionarea de vehicule nepoluante:

Tip de autovehicul

CO2 g/km

Mini

90

Mic

100

Compact

110

Mediu

130

Mare

150

Inalt/exclusiv

200

Masini de teren/de familie

170

Furgonete mici (N1, clasa I)

130

Alte furgonete (N1, clasa II si clasa III)

180

1.2.Toate autovehiculele trebuie sa fie conforme cu cerintele normei Euro 6.

Incepand cu septembrie 2015, norma de poluare obligatorie pentru toate autoturismele noi ce se vand pe piata trebuie sa respecte limitele impuse de Regulamentul (UE) nr. 459/2012 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European si al Consiliului privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor si a Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei privind emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 6).

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa prezinte fisa tehnica a vehiculului in care sunt precizate emisiile de CO2 si faptul ca sunt indeplinite cerintele normei de poluare Euro 6.

Recomandare:

Autoritatea/Entitatea contractanta poate avea in vedere la elaborarea factorilor de evaluare pentru acordarea unui punctaj suplimentar stabilirea factorului de evaluare de mediu „utilizarea de combustibili alternativi”, in sensul ofertarii unor autovehicule concepute astfel incat sa poata fi alimentate de sisteme sau tipuri de combustibili alternativi, spre exemplu: biocombustibili, sisteme electrice, pe baza de hidrogen sau hibride.

(3)Note explicative:

a)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa de transport se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la adresa: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/criteria/transport_ro.pdf

b)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la verificarea indeplinirii cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de produse pe toata perioada de derulare a acestuia.

SUBCAPITOLUL 5: Produse si servicii de curatenie

SECTIUNEA 1: 5.A. Produse de curatenie

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru il reprezinta achizitia de produse ecologice de curatenie.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 5.A din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

Consideratii generale

Cerintele minime sunt aplicabile urmatoarelor grupe de produse de curatenie:

a)detergenti universali;

b)detergenti pentru instalatii sanitare;

c)detergenti pentru ferestre;

d)detergenti si produse de clatire pentru masinile de spalat vase;

e)detergenti de vase pentru spalat manual;

f)detergenti de rufe si produse de indepartare a petelor inainte de spalare pentru masinile de spalat rufe.

(2)_

1.Cerinta 1 – etichetarea produselor

1.1.Cerinta aplicabila tuturor categoriilor de detergenti

Produsul nu trebuie sa contina substante identificate ca prezentand motive de ingrijorare deosebita si care sunt incluse in lista prevazuta la art. 59 din Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 (Regulamentul REACH) in concentratii de peste 0,01% din greutatea produsului final.

Lista substantelor respective, denumite substante candidate, este disponibila la adresa: https://echa.europa.eu/chem_data/authorisation_process/candidate_list_table_en.asp.

Modalitate de indeplinire: produsele care poarta o eticheta ecologica de tip I sau echivalenta ce indeplineste cerintele mentionate anterior sunt considerate conforme. De asemenea, sunt acceptate si alte mijloace doveditoare adecvate, cum ar fi prezentarea ingredientelor mentionate pe eticheta produsului, in fisa cu date de securitate (FDS), pe site-ul producatorului si in oricare alte fise tehnice impreuna cu numarul lor CAS, daca este cazul, si o declaratie potrivit careia niciunul dintre ingredientele mentionate nu se afla pe lista substantelor candidate. Operatorul economic trebuie sa prezinte fisa cu date de securitate a produsului ofertat, precum si o declaratie pe propria raspundere ca produsul ofertat are compozitia in limitele impuse de UE pentru produse ecologice. Daca produsul este etichetat Ecolabel sau echivalent, operatorul economic trebuie sa prezinte fisa cu date de securitate si certificatul de inregistrare in sistemul electronic european: http://ec.europa.eu/ecat/category/en/1/all)purpose-cleaners sau dovada inscrierii intr-un sistem echivalent.

1.2.Cerinte specifice pe categorii de detergenti

1.2.1.Detergenti pentru instalatii sanitare

a)Surfactantii clasificati ca H400 sunt admisi doar daca concentratia acestora in produs este < 25%/M, unde M este factorul M prevazut in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si a amestecurilor, de modificare si de abrogare a Directivelor 67/548/CEE si 1999/45/CE, precum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006.

Modalitate de indeplinire: produsele care poarta o eticheta ecologica de tip I sau echivalenta care indeplineste cerintele mentionate anterior sunt considerate conforme.

De asemenea, sunt acceptate si alte mijloace doveditoare adecvate, cum ar fi: pentru fiecare produs oferit trebuie sa se precizeze toate substantele continute in proportie de peste 0,01% din greutatea produsului final, precum si numarul CAS al acestora, daca este cazul, si orice fraza de pericol sau fraza de risc prin care se clasifica.

b)Urmatoarele ingrediente nu trebuie incluse in compozitia produsului, daca depasesc 0,01% din greutatea produsului, cu exceptia cazului in care se indica altfel:

– fosfor, limita: 1 g per 100 g de produs;

– biocide, cu exceptia cazului in care sunt folosite drept conservanti;

– biocidele care sunt clasificate in categoriile H410 sau H411 in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si a amestecurilor, de modificare si de abrogare a Directivelor 67/548/CEE si 1.999/45/CE, precum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1907/2006, cu exceptia cazului in care nu au potential de bioacumulare.

In acest sens, un biocid este considerat ca fiind potential bioacumulabil in cazul in care logaritmul Pow este mai mare sau egal cu 3, cu exceptia cazului in care FBC determinat experimental este mai mic sau egal cu 100.

Modalitate de indeplinire: produsele care poarta o eticheta ecologica de tip I sau echivalenta care indeplineste cerintele mentionate anterior sunt considerate conforme.

De asemenea, sunt acceptate si alte mijloace doveditoare adecvate, cum ar fi:

– specificarea denumirii si functiei biocidelor; pentru toate biocidele clasificate ca H410 sau H411 trebuie precizat logaritmul Pow sau FBC;

– precizarea cantitatii totale de fosfor elementar, per 100 g de produs.

1.2.2.Detergenti de rufe si produse de indepartare a petelor inainte de spalare

Fosfatii nu trebuie inclusi in ingredientele mentionate pe eticheta produsului, in fisa cu date de securitate – (FDS).

Modalitate de indeplinire: produsele care poarta o eticheta ecologica de tip I care indeplineste cerintele mentionate anterior sau echivalenta sunt considerate conforme.

De asemenea, sunt acceptate si alte mijloace doveditoare adecvate, cum ar fi prezentarea ingredientelor mentionate pe eticheta produsului, in fisa cu date de securitate – FDS si pe site-ul producatorului impreuna cu numarul lor CAS, daca este cazul, si o declaratie potrivit careia niciunul dintre ingredientele mentionate nu se afla pe lista substantelor candidate.

1.2.3.Detergenti si produse de clatire pentru masinile de spalat vase

Fosfatii nu trebuie inclusi printre ingredientele mentionate pe eticheta produsului, in fisa cu date de securitate – FDS.

Modalitate de indeplinire: produsele care poarta o eticheta ecologica de tip I sau echivalenta ce indeplineste cerintele mentionate anterior sunt considerate conforme. De asemenea, sunt acceptate si alte mijloace doveditoare adecvate, cum ar fi prezentarea ingredientelor mentionate pe eticheta produsului, in fisa cu date de securitate – FDS si pe site-ul producatorului impreuna cu numarul lor CAS, daca este cazul, precum si o declaratie potrivit careia niciunul dintre ingredientele mentionate nu se afla pe lista substantelor candidate.

2.Cerinta 2 – ambalare si dozare

2.1.Detergentii trebuie sa fie livrati cu instructiuni clare de dozare.

Aceasta cerinta se aplica tuturor categoriilor de detergenti prevazuti in prezentul ghid.

Modalitate de indeplinire: trebuie sa se inainteze autoritatii/entitatii contractante documentele cu instructiuni de dozare.

Operatorul economic trebuie sa prezinte fisa cu date de securitate – FDS a produsului ofertat care sa cuprinda instructiuni clare de dozare si/sau un esantion de produs.

2.2.Cerinte specifice de dozare pentru detergenti de rufe si produse de indepartare a petelor inainte de spalare

Doza recomandata pentru o duritate a apei de 2,5 mmol CaCO3/l – duritate „medie” a apei nu trebuie sa depaseasca urmatoarele valori pentru articole textile cu un grad normal de murdarie – detergenti cu putere mare, detergenti pentru rufe colorate – si, respectiv, pentru articole cu un grad scazut de murdarie – detergenti cu putere mica:

a)detergent cu putere mare – 17,0 g/kg rufe pentru detergent sub forma de pulbere/pastile sau 17,0 ml/kg rufe pentru detergent lichid;

b)detergent pentru rufe colorate – 17,0 g/kg rufe pentru detergent sub forma de pulbere/pastile sau 17,0 ml/kg rufe pentru detergent lichid;

c)detergent cu putere mica – 17,0 g/kg rufe pentru detergent sub forma de pulbere/pastile sau 17,0 ml/kg rufe pentru detergent lichid.

In cazul in care recomandarile se aplica atat pentru prespalare, cat si pentru spalarea ulterioara, doza totala recomandata pentru prespalare si spalare trebuie sa respecte nivelul maxim de dozare.

Modalitate de indeplinire: trebuie sa se precizeze doza recomandata pentru o duritate medie a apei pentru articolele textile cu un grad normal de murdarie si pentru cele cu un grad scazut de murdarie. In cazul in care doza recomandata este specificata per incarcatura, aceasta incarcatura trebuie sa fie de 4,5 kg articole textile uscate, pentru detergentii cu putere mare si detergentii pentru rufe colorate, si de 2,5 kg articole textile uscate, pentru detergentii cu putere mica.

2.3.Ambalajele tip spray utilizate pentru detergenti universali, detergenti pentru instalatii sanitare si detergenti pentru ferestre nu trebuie sa contina agenti de propulsie.

Modalitate de indeplinire: operatorul economic trebuie sa prezinte o declaratie pe propria raspundere ca produsul ofertat nu foloseste agenti de propulsie. Trebuie specificate denumirea comerciala si numarul de inregistrare al produsului.

2.4.Ambalajele tip pulverizatoare – pistol utilizate pentru detergenti universali, detergenti pentru instalatii sanitare trebuie sa fie comercializate ca parte a unui sistem de reumplere.

Modalitate de indeplinire: operatorul economic trebuie sa prezinte o declaratie care sa confirme ca pulverizatoarele – pistol pot fi reumplute, precum si detalii privind modul in care pot fi reumplute acestea.

2.5.Ambalajul de tip carton utilizat pentru detergentii si produsele de clatire pentru masinile de spalat vase trebuie sa fie obtinut din material reciclat in proportie de cel putin 80%.

Modalitate de indeplinire: produsele care poarta o eticheta ecologica de tip I sau echivalenta ce indeplineste cerintele mentionate anterior sunt considerate conforme. De asemenea, sunt acceptate si alte mijloace doveditoare adecvate, cum ar fi un dosar tehnic al producatorului sau un raport de incercare din partea unui organism recunoscut.

(3)Note explicative si recomandari:

a)Etichetele ecologice de tip I sau ISO 14024 sunt etichete ale caror cerinte de baza sunt stabilite de catre un organism independent si care sunt monitorizate prin intermediul unui proces de certificare si de audit. Prin urmare, acestea reprezinta o sursa de informatii extrem de transparenta, fiabila si independenta.

b)Logaritmul Pow = logaritmul coeficientului de partitie octanol/apa; FBC = factorul de bioconcentrare.

c)Numarul CAS este un numar de identificare recunoscut international alocat de Chemical Abstracts Service – o divizie a „American Chemical Society” – pentru a identifica o anumita substanta chimica.

d)Dovada de conformitate – in cazul in care pentru verificarea cerintelor se prevede ca pot fi utilizate alte mijloace doveditoare adecvate, printre acestea se pot numara: un dosar tehnic al fabricantului, un raport de incercare din partea unui organism recunoscut sau alte probe relevante. Autoritatea/Entitatea contractanta verifica, de la caz la caz, daca dovezile furnizate pot fi considerate adecvate din punct de vedere tehnic si juridic.

e)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa produse de curatenie se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la adresa: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/cleaning_product/ro.pdf.

f)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la verificarea indeplinirii cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de produse pe toata perioada de derulare a acestuia.

SECTIUNEA 2: 5.B. Servicii de curatenie

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru il reprezinta achizitia serviciilor de curatenie.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatii tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 5.B din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – produsele de curatenie ecologice folosite in prestarea serviciilor de curatenie

Autoritatea/Entitatea contractanta elaboreaza specificatiile tehnice pentru produsele ecologice folosite in prestarea serviciilor de curatenie respectand cerintele prevazute la pct. 5.A – Produse de curatenie

Modalitatea de indeplinire: ofertantul trebuie sa prezinte o lista a produselor care vor fi folosite, impreuna cu dovada conformitatii acestora cu specificatiile pentru cerintele prevazute la pct. 5.A – Produse de curatenie.

Indicatii privind formularea unor cerinte tehnice suplimentare aferente serviciilor de curatenie la nivelul caietului de sarcini

a)Elaborarea instructiunilor de lucru: o metoda eficienta de reducere a cantitatii de substante chimice folosite pentru curatenie este evitarea curatarii excesive. Ofertantului i se va pune in vedere ca la elaborarea instructiunilor de lucru sa aiba in vedere frecventa corespunzatoare de efectuare a actiunilor de curatenie in diferite zone ale cladirii.

b)Reducerea cantitatii de produse de curatenie folosite: asigurarea premiselor pentru imbunatatirea aspectelor referitoare la protectia mediului/sanatatii aferente serviciilor de-a lungul intregii perioade pe care acestea se deruleaza se realizeaza prin stabilirea de obiective in cadrul contractului. Acest scop poate fi atins prin precizarea, de exemplu, a obligativitatii ca volumul produselor de curatenie utilizate sa scada cu un anumit procent anual, fara ca o astfel de masura sa afecteze calitatea serviciilor prestate. Ofertantului i se poate solicita o analiza a cantitatilor tuturor produselor ecologice folosite in fiecare an. In acest caz, este important sa se verifice regulat faptul ca nivelul calitatii serviciilor de curatenie nu va avea de suferit. De asemenea, ofertantilor li se poate solicita sa furnizeze mixere automate pentru diluarea produselor de curatenie cu scopul de a asigura utilizarea optima a produselor de curatenie.

c)Optimizarea gamei de produse de curatenie folosite: renuntarea totala sau partiala la o serie de produse care sunt folosite prea des la efectuarea serviciilor de curatenie si care pot fi chiar inutile din perspectiva igienei. Printre astfel de produse se numara: odorizantele pentru toaleta, aditivii pentru rezervoare, substantele solide odorizante pentru pisoare, odorizantele de camera, substantele chimice pentru desfundarea tevilor, balsamurile pentru rufe, substantele pentru lustruirea pardoselilor bazate pe polimer; insolubili in apa, dezinfectantii, tuburile cu aerosoli si agentii de propulsie.

(3)Note explicative si recomandari:

a)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa servicii de curatenie se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la adresa: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/cleaning_product/ro.pdf

b)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la verificarea indeplinirii cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de produse pe toata perioada de derulare a acestuia.

SUBCAPITOLUL 6: Echipamente IT de birou

SUBSECTIUNEA 1: Obiectul contractului/acordului-cadru de achizitie

Se mentioneaza ca obiectul contractului/acordului-cadru il reprezinta achizitia urmatoarelor tipuri de echipamente:

a)computere fixe:

(i)computere de birou, inclusiv computere de birou integrate si terminale usoare de birou;

(ii)servere de mici dimensiuni;

b)dispozitive de afisare:

– monitoare de computer;

c)computere portabile:

(i)laptopuri, inclusiv minilaptopuri;

(ii)laptop 2 in 1;

(iii)computere de tip tableta;

(iv)computer multifunctional portabil;

(v)terminal usor mobil.

SUBSECTIUNEA 2: Specificatiile tehnice privind protectia mediului

(1)Cerintele minime privind protectia mediului sunt cele prevazute la pct. 6 din cap. IV – Cerinte minime privind protectia mediului pentru grupele de produse si servicii prioritare selectate, fara a fi limitate la acestea.

(2)_

1.Cerinta 1 – performanta energetica

Toate produsele trebuie sa respecte cele mai recente standarde ENERGY STAR in materie de performanta energetica.15

15Mai multe informatii sunt disponibile la urmatoarea adresa: www.eu-energystar.org

Modalitate de indeplinire: produsele care detin o eticheta ecologica relevanta de tip I si care respecta cerintele enumerate sunt considerate conforme. Se accepta, de asemenea, alte mijloace doveditoare adecvate, cum ar fi un dosar tehnic al producatorului sau un raport de incercare din partea unui organism recunoscut care sa demonstreze respectarea cerintelor, spre exemplu: organism acreditat sa elibereze rapoarte de incercare in conformitate cu standardul ISO 7025.

2.Cerinta 2 – prelungirea duratei de viata a produsului

2.1.Certificate de garantie

Ofertantul trebuie sa ofere o garantie de minimum doi ani, cu efect de la data livrarii produsului. Acest certificat de garantie trebuie sa acopere reparatiile sau inlocuirile si poate sa includa prevederi referitoare la prestarea de servicii cu optiuni de ridicare si returnare sau reparatii la fata locului. Garantia trebuie sa asigure faptul ca produsele sunt conforme cu specificatiile tehnice, fara costuri suplimentare. Aceasta include defectele bateriilor. Printre defecte se numara neincarcarea bateriei, precum si imposibilitatea detectarii conexiunii acesteia. O reducere treptata a capacitatii bateriei in urma utilizarii nu trebuie considerata ca fiind un defect, cu exceptia cazului in care aceasta face obiectul unei dispozitii specifice a garantiei.

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa dea o declaratie scrisa din care sa rezulte garantarea produselor furnizate in conformitate cu cerinta stabilita.

2.2.Capacitatea de a executa servicii de reparatii si intretinere, precum si de a inlocui componentele si partile

Pentru o perioada de cel putin trei ani de la data achizitionarii, ofertantul trebuie sa garanteze disponibilitatea pieselor de schimb, care le includ cel putin pe urmatoarele: computere – HDD/SSD, memorie, baterie reincarcabila; ecrane – iluminare de fundal a ansamblului de ecran si a monitorului LCD, placi de circuit electric si circuite electronice de control; suporturi – cu exceptia celor integrate cu carcasa.

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa dea o declaratie prin care sa ateste ca piesele de schimb, inclusiv bateriile reincarcabile, daca este cazul, vor fi puse la dispozitia autoritatii/entitatii contractante sau printr-un prestator de servicii. Sunt considerate conforme echipamentele care detin eticheta UE ecologica sau o alta eticheta ecologica relevanta de tip I care respecta cerintele enumerate.

Nota explicativa:

Aceasta cerinta va fi inclusa in contract, dar nu va fi cotata ca pret/ofertata, reprezentand doar o masura de asigurare a autoritatii/entitatii contractante ca va putea sa gaseasca pe piata piese de schimb si dupa expirarea garantiei.

3.Cerinta 3 – gestiunea scoaterii din uz: reciclarea partilor componente si marcarea carcaselor, a suporturilor si a ramelor din plastic

Carcasele, suporturile si ramele externe din plastic cu greutatea mai mare de 100 grame si suprafata mai mare de 50 cm2 trebuie sa fie marcate in conformitate cu ISO 11469 si ISO 1043-1.

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa identifice greutatea, compozitia polimerica, precum si marcajele ISO 11469 si ISO 1043 ale partilor din plastic. Dimensiunea si pozitia marcajului trebuie sa fie ilustrate vizual.

Sunt considerate conforme echipamentele care detin eticheta UE ecologica sau o alta eticheta ecologica relevanta de tip I care respecta cerintele enumerate.

4.Cerinta 4 – folosirea substantelor periculoase

Declararea prezentei oricarei substante inscrise pe lista REACH a substantelor candidate cu o concentratie mai mare de 0,1% (procent de masa) in intregul produs si in fiecare dintre urmatoarele subansambluri:

a)placa de baza cu circuite, inclusiv CPU, RAM, unitati grafice;

b)unitate de afisaj, inclusiv retroiluminare;

c)carcase si rame;

d)tastatura externa, mouse si/sau trackpad;

e)cabluri externe de alimentare cu curent continuu si curent alternativ, inclusiv adaptoare si surse de alimentare.

Modalitate de indeplinire: ofertantul trebuie sa dea o declaratie in care sa indice substantele specifice prezente.

(3)Note explicative si recomandari:

a)Informatii suplimentare cu privire la cerintele minime privind protectia mediului pentru grupa echipamente IT se regasesc prin accesarea site-ului Comisiei Europene la adresa: http://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/toolkit/computers%20and%20monitors/RO.pdf

b)Autoritatea/Entitatea contractanta are in vedere ca in contract sa fie stabilite clauze specifice cu privire la verificarea indeplinirii cerintelor stabilite pentru aceasta grupa de produse pe toata perioada de derulare a acestuia.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 954 din data de 12 noiembrie 2018

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers