Opinie comuna a presedintelui ANAP si a presedintelui Consiliului Concurentei

Opinie comuna a presedintelui ANAP si a presedintelui Consiliului Concurentei cu privire la dovezile pe care le poate furniza un operator economic autoritatii contractante in vederea demonstrarii credibilitatii potrivit prevederilor art. 171 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 184 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art. 84 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare

Forma sintetica la data 12.09.2022

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer

 

Avand in vedere:

Necesitatea clarificarii modalitatilor prin care un operator economic isi poate demonstra in concret credibilitatea, asa cum este prevazut in legislatia in domeniul achizitiilor publice, achizitiilor sectoriale, concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii, atunci cand se afla in situatia excluderii de la procedura de atribuire pentru savarsirea unei abateri profesionale grave, constand in incalcarea reglementarilor din domeniul concurentei, prin participarea la o fapta anticoncurentiala de tip cartel care vizeaza trucarea de licitatii, precum si Legislatia din domeniul concurentei, care contine prevederi prin care se acorda anumite beneficii operatorilor economici care, prin raportare la prevederile incidente in materia achizitiilor publice, achizitiilor sectoriale, concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii, ar putea fi relevante, in sensul demonstrarii unei cooperari active cu Consiliul Concurentei, in calitate de autoritate care efectueaza investigatia, Autoritatea Nationala pentru Achizitii Publice si Consiliul Concurentei adopta prezenta opinie comuna:

Prezentare si fundamentare

Prevederile art. 167 alin. (1) lit. c) din Legea achizitiilor publice[1], ale art. 180 alin. (1) lit. c) din Legea achizitiilor sectoriale[2], precum si prevederile art. 81 alin (1) lit. c) din Legea concesiunilor[3], reglementeaza obligatia autoritatii/entitatii contractante de a exclude din procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de achizitii sectoriale, a contractelor de concesiuni de lucrari si contractelor de concesiuni de servicii, operatorul economic care a comis o abatere profesionala grava ce ii pune in discutie integritatea, notiunea ”abatere profesionala grava” incluzand si incalcarea regulilor de concurenta de tip cartel care vizeaza trucarea licitatiilor[4].

Cu toate acestea, legiuitorul a instituit si posibilitatea reabilitarii, in sensul in care operatorul economic, care se afla in una din situatiile de excludere de la procedura de atribuire, poate furniza autoritatii contractante dovezi prin care sa arate ca masurile luate de acesta sunt suficiente pentru a-si demonstra, in concret, credibilitatea prin raportare la motivele de excludere[5].

In acest sens, avand in vedere calitatea Consiliului Concurentei de autoritate care efectueaza investigatia in sensul prevederilor legale mentionate mai sus, pentru a-si demonstra in concret credibilitatea prin raportare la motivele de excludere de la procedura de atribuire, operatorul economic poate furniza autoritatii/entitatii contractante, in principiu, decizii emise de Consiliul Concurentei in ultimii 3 ani, prin care se constata aplicarea unui regim sanctionator mai favorabil operatorului economic, respectiv ca urmare a aplicarii politicii de clementa[6] si/sau a procedurii de recunoastere a faptei anticoncurentiale[7], instrumente aflate la dispozitia Consiliului Concurentei, care presupun cooperarea efectiva a operatorilor economici cu autoritatea de concurenta. De asemenea, operatorul economic poate furniza si dovada implementarii efective a unui program de conformare cu legislatia din domeniul concurentei, fiind necesar ca acesta sa fie elaborat conform Ghidului Consiliului Concurentei privind conformarea cu regulile de concurenta[8] si sa cuprinda masuri clare cu privire la prevenirea savarsirii unor fapte de tip cartel care vizeaza trucarea licitatiilor.

Autoritatile/entitatile contractante, aplicand principiul proportionalitatii, au libertatea de a evalua, de la caz la caz, masurile luate de operatorii economici si dovezile[9] in sustinerea acestora, tinand seama de gravitatea si circumstantele particulare ale abaterii avute in vedere, in functie de particularitatile situatiei care face obiectul analizei. Atunci cand fac evaluarea in sensul prevederilor anterior mentionate, autoritatile/entitatile contractante pot solicita sprijinul Consiliului Concurentei, de la caz la caz, atunci cand considera necesar. De asemenea, pentru a veni in sprijinul autoritatilor/entitatilor contractante care fac evaluarea, Consiliul Concurentei va publica pe pagina proprie de internet o lista actualizata, care va cuprinde denumirea operatorilor economici care au fost parti implicate in investigatii care au privit fapte de tip cartel de trucare de licitatii, deciziile de sanctionare, precum si mentiuni cu privire la modalitatea de cooperare cu autoritatea, respectiv prin aplicarea politicii de clementa sau de recunoastere pentru fiecare operator economic.

Prezenta opinie comuna se publica pe paginile de internet ale Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice si Consiliului Concurentei.

Presedintele Agentiei Nationale pentru

Achizitii Publice

Eugen-Stefan-Dorel COJOACA

Bucuresti,

Nr. 8669/05.08.2020

 

Presedintele Consiliului Concurentei

Bogdan M. CHIRITOIU

Bucuresti,

Nr. 9908/03.08.2020

 

[1] Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita, in continuare Legea achizitiilor publice

[2] Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita, in continuare, Legea achizitiilor sectoriale

[3] Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita, in continuare, Legea concesiunilor.

[4] Art. 167 alin. (3) din Legea achizitiilor publice, art. 180 alin. (3) din Legea achizitiilor sectoriale, art. 81 alin. (3) din Legea concesiunilor.

[5] Art. 171 din Legea achizitiilor publice, art. 184 din Legea achizitiilor sectoriale, art. 84 din Legea concesiunilor.

[6] Politica de clementa reprezinta un instrument aflat la dispozitia Consiliului Concurentei, prin care operatorii economici participanti la realizarea unei intelegeri anticoncurentiale si/sau practici concertate care a afectat teritoriul Romaniei sau o parte a acestuia, pot beneficia de imunitate la amenda sau de o reducere a amenzii de pana la 50% din cuantumul care ar urma sa le fie aplicat pentru implicarea in practica anticoncurentiala respectiva. Punctul 2 din Instructiunile Consiliului Concurentei din 2019 privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 631 din data de 30 iulie 2019, prevede urmatoarele: „In legatura cu intelegerile anticoncurentiale si/sau practicile concertate interzise de art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si art. 101 alin. (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, Consiliul Concurentei aplica o politica de clementa in cadrul careia un participant la o astfel de practica anticoncurentiala, in mod independent de celelalte intreprinderi implicate, coopereaza in cadrul unei investigatii desfasurate de Consiliul Concurentei sau in vederea declansarii de catre acesta a unei investigatii, furnizand in mod voluntar informatiile pe care le are despre practica anticoncurentiala si despre rolul sau in cadrul acesteia si primind in schimb imunitate la amenzi sau o reducere a amenzilor care ar urma sa fie impuse pentru implicarea sa in practica anticoncurentiala respectiva.”

[7] In ceea ce priveste procedura de recunoastere a faptei anticoncurentiale, conform art. 57 alin. (2) din Legea concurentei, operatorii economici participanti la realizarea unei intelegeri anticoncurentiale si/sau practici concertate care a afectat teritoriul Romaniei sau o parte a acestuia, pot beneficia de reducerea cuantumului amenzii de pana la 30% din cuantumul care ar urma sa le fie aplicat de catre autoritatea de concurenta pentru implicarea in practica anticoncurentiala respectiva.

[8] Pentru evaluarea programelor de conformare furnizate de operatorii economici, autoritatile/entitatile contractante pot consulta documentul pe pagina de internet a Consiliului Concurentei la urmatoarea adresa: http://www.consiliulconcurentei.ro/wpcontent/uploads/2019/12/ghid_privind_conformarea_cu_regulile_de_concurenta_decembrie.pdf .

[9] In conformitate cu prevederile art. 171 alin. (31) din Legea achizitiilor publice, art. 184 alin. (31) din Legea achizitiilor sectoriale si art. 84 alin.(31) din Legea concesiunilor.

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers