Hotararea Guvernului nr. 634/2015

HOTARARE nr. 634 din 28 iulie 2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice

Forma sintetica la data 30.03.2020.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

CAPITOLUL I: Dispozitii generale

Art. 1

(1)Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, denumita in continuare ANAP, este institutie publica si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Secretariatului General al Guvernului, finantata integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(la data 24-mar-2020 Art. 1, alin. (1) din capitolul I modificat de Art. I, punctul 1. din Hotarirea 208/2020 )

(2)Activitatea ANAP este exercitata la nivel central si prin 3 structuri, fara personalitate juridica, la nivel teritorial.
(la data 24-mar-2020 Art. 1, alin. (2) din capitolul I modificat de Art. I, punctul 1. din Hotarirea 208/2020 )

(3)ANAP are sediul central in municipiul Bucuresti, Str. Foisorului nr. 2, sectorul 3.

Art. 2

In exercitarea atributiilor sale, ANAP colaboreaza cu ministere si organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu autoritatile publice locale, cu alte institutii publice si cu alte organisme, cu partenerii de dialog social.

CAPITOLUL II: Functii si atributii

Art. 3

(1)In vederea realizarii obiectivului sau de activitate, ANAP indeplineste urmatoarele functii:

a)de strategie, prin care se asigura elaborarea si implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, precum si planurile de actiune, in conformitate cu obligatiile asumate de Guvernul Romaniei si de Uniunea Europeana;

b)de reglementare, prin care se asigura elaborarea, promovarea si implementarea politicii in domeniul achizitiilor publice;

(la data 26-mai-2017 Art. 3, alin. (1), litera B. din capitolul II a fost in legatura cu Ordinul 121/2017 )

c)de stabilire si implementare a sistemului de verificare si control al aplicarii unitare de catre autoritatile contractante a dispozitiilor legale si procedurale in domeniul achizitiilor publice;

d)de monitorizare a functionarii eficiente a sistemului de achizitii publice.

e)de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii si, respectiv, a modificarilor acestor contracte/acorduri-cadru;
(la data 18-iun-2018 Art. 3, alin. (1), litera E. din capitolul II modificat de Art. III, punctul 1. din Hotarirea 419/2018 )

f)de asigurare a suportului operational pentru autoritatile contractante, prin implementarea unor instrumente dedicate in vederea diseminarii, inclusiv prin mijloace informatice a bunelor practici aferente derularii procesului de achizitie publica.
(la data 27-oct-2016 Art. 3, alin. (1), litera D. din capitolul II completat de Art. I, punctul 2. din Hotarirea 774/2016 )

(la data 26-mai-2017 Art. 3, alin. (1), litera F. din capitolul II a fost in legatura cu Ordinul 121/2017 )

(2)Principiile care stau la baza activitatii ANAP sunt urmatoarele:

a)coerenta, stabilitatea si predictibilitatea in domeniul achizitiilor publice;

b)armonizarea cadrului legislativ cu reglementarile Uniunii Europene;

c)intarirea autoritatii institutiei;

d)transparenta activitatii in toate domeniile sale de activitate;

e)independenta in exercitarea atributiilor.

(3)In realizarea functiilor sale, ANAP are, in principal, urmatoarele atributii:

a)elaboreaza politicile si legislatia in domeniul achizitiilor publice, in concordanta cu legislatia europeana;
(la data 27-oct-2016 Art. 3, alin. (3), litera A. din capitolul II modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 774/2016 )

b)elaboreaza si asigura functionarea mecanismelor de cooperare interinstitutionala intre actorii cu atributii in domeniul achizitiilor publice, in vederea emiterii interpretarilor oficiale cu privire la aplicarea unitara, in practica, a prevederilor legislative in acest domeniu;
(la data 27-oct-2016 Art. 3, alin. (3), litera B. din capitolul II modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 774/2016 )

(la data 26-mai-2017 Art. 3, alin. (3), litera B. din capitolul II a fost in legatura cu Ordinul 121/2017 )

c)supervizeaza, pe baza datelor furnizate in urma exercitarii functiilor de monitorizare, verificare ex-ante, control si a indicatorilor de performanta relevanti, modul de functionare a sistemului achizitiilor publice, in scopul de a identifica aspectele ce afecteaza derularea in conditii de eficacitate si eficienta a procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica de catre autoritatile contractante, a contractelor sectoriale, a celor de concesiune de lucrari publice, precum si a celor de concesiune de servicii;
(la data 27-oct-2016 Art. 3, alin. (3), litera C. din capitolul II modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 774/2016 )

d)[textul din Art. 3, alin. (3), litera D. din capitolul II a fost abrogat la 18-iun-2018 de Art. III, punctul 3. din Hotarirea 419/2018]

e)elaboreaza si implementeaza mecanismul de monitorizare a rezultatelor derularii procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, in baza informatiilor comunicate de autoritatile contractante;
(la data 27-oct-2016 Art. 3, alin. (3), litera E. din capitolul II modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 774/2016 )

f)prelucreaza informatiile colectate, constituie si dezvolta baze de date si elaboreaza statistici, sinteze si rapoarte privind sistemul de achizitii publice, propunand masuri pentru perfectionarea si dezvoltarea acestuia, in vederea exercitarii functiilor de strategie, reglementare, monitorizare, supervizare si de stabilire si implementare a sistemului de verificare si control al aplicarii unitare de catre autoritatile contractante a dispozitiilor legale si procedurale in domeniul achizitiilor publice ale agentiei, precum si in vederea implementarii Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice;
(la data 27-oct-2016 Art. 3, alin. (3), litera F. din capitolul II modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 774/2016 )

g)verifica ex ante documentatiile de atribuire, procedurile de atribuire si modificarile contractelor/acordurilor-cadru, selectate conform dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si documentele aferente derularii, respectiv realizarii acestora, cu privire la conformitatea cu legislatia in domeniul achizitiilor publice, achizitiilor sectoriale, concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii;
(la data 18-iun-2018 Art. 3, alin. (3), litera G. din capitolul II modificat de Art. III, punctul 2. din Hotarirea 419/2018 )

h)[textul din Art. 3, alin. (3), litera H. din capitolul II a fost abrogat la 18-iun-2018 de Art. III, punctul 3. din Hotarirea 419/2018]

i)elaboreaza documente standard, formulare si modele-cadru, ghiduri, manuale si alte instrumente operationale cu rol de suport in aplicarea corecta si unitara a legislatiei in domeniul achizitiilor publice si asigura diseminarea acestora;
(la data 27-oct-2016 Art. 3, alin. (3), litera I. din capitolul II modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 774/2016 )

j)colaboreaza cu institutiile abilitate in vederea instruirii personalului implicat in activitati specifice achizitiilor publice;

k)reprezinta Romania in cadrul comitetelor consultative, grupurilor de lucru si al retelelor de comunicare, organizate de Comisia Europeana, in domeniul achizitiilor publice;

l)avizeaza proiectele de acte normative care au impact asupra activitatilor reglementate de legislatia privind achizitiile publice.

(la data 26-mai-2017 Art. 3, alin. (3), litera L. din capitolul II a fost in legatura cu Ordinul 121/2017 )

m)realizeaza activitatea de conciliere intre ANAP si autoritatile/entitatile contractante supuse controlului ex ante, conform dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.
(la data 18-iun-2018 Art. 3, alin. (3), litera M. din capitolul II modificat de Art. III, punctul 2. din Hotarirea 419/2018 )

(4)ANAP indeplineste toate atributiile si are toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte normative in vigoare.

CAPITOLUL III: Organizarea ANAP

Art. 4

(1)ANAP are structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui ANAP, denumit in continuare presedinte, se pot organiza servicii, birouri, compartimente, programe si colective temporare si se stabilesc numarul de posturi, numarul posturilor de conducere si numarul posturilor de executie, in conditiile legii.

(2)Personalul ANAP este compus din demnitar, functionari publici si din personal contractual.

(3)Personalul ANAP cu atributii de verificare si control este investit cu autoritatea publica a statului, pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor, precum si a obligatiilor de serviciu.

(4)Numarul maxim de posturi al ANAP este de 410, exclusiv demnitarul si cabinetul acestuia.
(la data 24-mar-2020 Art. 4, alin. (4) din capitolul III modificat de Art. I, punctul 2. din Hotarirea 208/2020 )

Practica judiciara extinsa (1 referinte)

Practica judiciara (1 referinte)

Art. 5

(1)Statul de functii pentru ANAP se aproba de catre presedinte.

(2)Atributiile si raspunderile structurilor din ANAP se stabilesc, in conformitate cu structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare si functionare al ANAP, aprobat prin ordin al presedintelui.

(3)Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din ANAP se stabilesc prin fisa postului.

CAPITOLUL IV: Conducerea ANAP

Art. 6

(1)ANAP este condusa de un presedinte, cu rang de secretar de stat, numit si eliberat din functie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului finantelor publice.

(1)ANAP este condusa de un presedinte, cu rang de secretar de stat, numit si eliberat din functie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului.
(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (2) din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 208/2020 )

(3)Presedintele raspunde in fata secretarului general al Guvernului pentru intreaga sa activitate.
(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (3) din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 208/2020 )

(4)In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine si instructiuni.

(5)Prin ordin al presedintelui unele atributii pot fi delegate, in condicile legii. Prin actul de delegare se vor preciza limitele si conditiile delegarii.

(6) Presedintele reprezinta institutia in exercitarea atributiilor sale de stabilire a politicilor si de reglementare in domeniul achizitiilor publice, indeplinind urmatoarele atributii principale:(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (6) din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 208/2020 )

a)initiaza si avizeaza proiecte de lege, ordonante, hotarari ale Guvernului, care pot avea impact asupra activitatilor si domeniului achizitiilor publice;

b)actioneaza pentru aplicarea strategiei proprii a ANAP, integrata celei de dezvoltare economico-sociala a Guvernului;

c)fundamenteaza si elaboreaza propuneri pentru bugetul anual, pe care le inainteaza Secretariatului General al Guvernului;
(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (6), litera C. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 208/2020 )

d)urmareste proiectarea si realizarea investitiilor din cadrul ANAP, in limita bugetului aprobat;

e)reprezinta interesele institutiei si ale statului in raporturile cu terte persoane fizice sau juridice din tara si din strainatate, in conformitate cu acordurile si conventiile la care Romania este parte si cu alte intelegeri stabilite in acest scop;

f)initiaza si negociaza, din imputernicirea secretarului general al Guvernului, in conditiile legii, incheierea de conventii, acorduri si alte intelegeri internationale in domeniile sale de activitate sau propune intocmirea formelor de aderare la cele existente;
(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (6), litera F. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 208/2020 )

g)colaboreaza cu institutiile abilitate in vederea instruirii personalului care isi desfasoara activitatea in domeniul achizitiilor publice;

h)aproba editarea publicatiilor de specialitate de informare;

i)alte atributii specifice in domeniile sale de activitate stabilite prin acte normative sau din imputernicirea secretarului general al Guvernului.
(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (6), litera I. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 208/2020 )

(7)[textul din Art. 6, alin. (7) din capitolul IV a fost abrogat la 24-mar-2020 de Art. I, punctul 6. din Hotarirea 208/2020]

(8)In cazul in care presedintele, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atributiile, il deleaga prin ordin pe secretarul general al ANAP sau pe alte persoane, in conditiile legii, sa exercite aceste atributii, cu informarea secretarului general al Guvernului.
(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (8) din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 5. din Hotarirea 208/2020 )

(9)Cabinetele demnitarilor se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare. Personalul din cadrul cabinetului demnitarului are statut de personal contractual.
(la data 24-mar-2020 Art. 6, alin. (9) din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 5. din Hotarirea 208/2020 )

(10)Personalul din cadrul aparatului propriu al ANAP se numeste in functie, in conditiile legii, prin ordin al presedintelui, cu exceptia celor numiti de prim-ministru.

Art. 7

(1)Secretarul general si secretarul general adjunct sunt inalti functionari publici, numiti, in conditiile legii, prin decizie a prim-ministrului.

(2)Secretarul general si secretarul general adjunct indeplinesc, pe langa atributiile prevazute la art. 61 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu completarile ulterioare, si alte atributii, potrivit legii, delegate prin ordin al presedintelui ANAP.
(la data 24-mar-2020 Art. 7, alin. (2) din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 7. din Hotarirea 208/2020 )

Art. 8

[textul din Art. 8 din capitolul IV a fost abrogat la 27-oct-2016 de Art. I, punctul 7. din Hotarirea 774/2016]

Art. 9

[textul din Art. 9 din capitolul IV a fost abrogat la 27-oct-2016 de Art. I, punctul 8. din Hotarirea 774/2016]

Art. 10

[textul din Art. 10 din capitolul IV a fost abrogat la 27-oct-2016 de Art. I, punctul 9. din Hotarirea 774/2016]

Art. 11

[textul din Art. 11 din capitolul IV a fost abrogat la 27-oct-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 774/2016]

Art. 12

[textul din Art. 12 din capitolul IV a fost abrogat la 27-oct-2016 de Art. I, punctul 11. din Hotarirea 774/2016]

Art. 13

Metodologia de selectie a procedurilor de atribuire ce sunt incluse in esantionul supus verificarii va fi stabilita prin ordin emis de presedinte si va urmari urmatoarele principii:

a)sa nu fie predictibila pentru autoritatile contractante;

b)sa fie flexibila, respectiv partial bazata pe alegerea aleatorie a procedurilor de atribuire ce vor face obiectul verificarii, partial pe rationament profesional si indicatori de risc asociati rezultati din indeplinirea functiilor de monitorizare si supraveghere;

c)la intocmirea programelor de verificare se vor avea in vedere si personalul disponibil, precum si numarul de proceduri ce poate fi verificat de o echipa de control, conform normativului aprobat.

CAPITOLUL V: Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 14

Atributia prevazuta la art. 3 alin. (3) lit. g) se realizeaza prin mijloace electronice, prin intermediul SEAP.

Art. 15

(1)In vederea indeplinirii functiei de reprezentare pe langa institutiile europene in ceea ce priveste domeniul achizitiilor publice, presedintele poate desemna, prin ordin, specialisti ai institutiei care se detaseaza pe langa Ministerul Afacerilor Externe si isi desfasoara activitatea in cadrul Reprezentantei Permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana.

(2)Sumele aferente necesare acoperirii cheltuielilor activitatii personalului detasat din cadrul ANAP se asigura in conditiile legii.

Art. 16

(1)Finantarea cheltuielilor curente si de capital se asigura din credite bugetare acordate din bugetul de stat prin Secretariatul General al Guvernului.
(la data 24-mar-2020 Art. 16, alin. (1) din capitolul V modificat de Art. I, punctul 8. din Hotarirea 208/2020 )

(2)ANAP are in dotare un parc propriu de mijloace de transport, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, iar pentru activitati specifice, numarul de mijloace de transport si consumul de carburanti sunt prevazute in anexa nr. 2.

(3)Persoanele care prin lege au dreptul de a utiliza mijloacele de transport din dotarea ANAP, precum si persoanele care desfasoara activitati specifice pot folosi mijloacele de transport din parcul propriu al ANAP, in baza permisului de conducere pe care il poseda, cu aprobarea prealabila a ordonatorului tertiar de credite.

(4)In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, intre ANAP si directiile generale regionale ale finantelor publice se incheie protocoale prin care se stabilesc conditiile de punere la dispozitie a spatiilor necesare desfasurarii activitatii structurilor regionale ale ANAP.

Art. 17

Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.

-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemneaza:

Ministrul finantelor publice,

Eugen Orlando Teodorovici

Ministrul muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice,

Rovana Plumb

p. Ministrul fondurilor europene,

Valentin Olimpiu Soneriu,

secretar de stat

ANEXA nr. 1: STRUCTURA ORGANIZATORICA a Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice

Numarul maxim de posturi 410 posturi (exclusiv demnitarul si cabinetul acestuia)

[POZA – A se vedea actul modificator]
(la data 24-mar-2020 anexa 1 modificat de Art. I, punctul 9. din Hotarirea 208/2020 )

Nr. crt. Unitatea Tipul mijlocului de transport Numarul maxim aprobat

(bucati)

Consumul maxim de carburant pentru un autovehicul

(litri/luna)

0 1 2 3 4
1. Agentia Nationala pentru Achizitii Publice – aparat propriu
  1.1. Parc auto demnitari, inalti functionari publici si asimilati ai acestora*) autoturism 3 400
  1.2. Parc auto comun*) autoturism 3 300
2. Agentia Nationala pentru Achizitii Publice – structuri teritoriale
  2.1. Parc auto comun*) autoturism operativ 16 500
Nr. crt. Unitatea Tipul mijlocului de transport Numarul maxim aprobat

(bucati)

Consumul maxim de carburant pentru un autovehicul

(litri/luna)

0 1 2 3 4
1 Agentia Nationala pentru Achizitii Publice – aparat propriu
1.1. Parc auto demnitari, inalti functionari publici si asimilati ai acestora autoturism 3 400
1.2. Parc auto comun autoturism 11 300
2 Agentia Nationala pentru Achizitii Publice – structuri teritoriale
2.1. Parc auto comun autoturism operativ 8 500

ANEXA nr. 2: MIJLOACELE DE TRANSPORT si consumul de carburanti pentru activitati specifice

Nr. crt. Unitatea Tipul mijlocului de transport Numarul maxim aprobat

(bucati)

Consumul maxim de carburant pentru un autovehicul

(litri/luna)

0 1 2 3 4
1 Agentia Nationala pentru Achizitii Publice – aparat propriu
1.1. Parc auto demnitari, inalti functionari publici si asimilati ai acestora autoturism 3 300
1.2. Parc auto comun autoturism 11 200
2 Agentia Nationala pentru Achizitii Publice – structuri teritoriale
2.1. Parc auto comun autoturism 8 500

NOTE:

1.Nu se considera depasire la consum de carburanti normat pe autovehicul consumul care, la nivelul anului, se incadreaza in limita combustibilului normat in raport cu numarul de autovehicule aprobat fiecarei unitati.

2.Autoturismele din parcul auto al agentiei pot fi conduse si de demnitari sau de alte categorii de salariati cu functii de raspundere, nominalizati prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice.
(la data 17-iul-2018 anexa 2 modificat de Art. 11 din Hotarirea 502/2018 )

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 645 din data de 25 august 2015

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers