Instructiunile presedintelui A.N.A.P. nr. 1/2017

INSTRUCTIUNE nr. 1 din 4 ianuarie 2017 emisa in aplicarea prevederilor art. 179 lit. g) si art. 187 alin. (8) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, respectiv a art. 192 lit. g) si a art. 209 alin. (8) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale

Forma sintetica la data 30.05.2019.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere:

– prevederile art. 179 lit. g) si art. 187 alin. (8) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu completarile ulterioare;

– prevederile art. 192 lit. g) si ale art. 209 alin. (8) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale;

– prevederile art. 32 alin. (3)-(6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;

– prevederile art. 38 alin. (3)-(6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 394/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;

– necesitatea emiterii de indrumari privind modalitatea in care pot fi stabilite si utilizate cerinte referitoare la studiile, pregatirea profesionala si/sau calificarea personalului, fie in procesul de calificare si selectie a operatorilor economici ce participa la procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica/sectoriale, fie ca parte a conditiilor de implementare a contractului/acordului-cadru ce urmeaza a fi atribuit/incheiat, in acest din urma caz existand posibilitatea formularii unor factori de evaluare asociati modului de organizare, calificarea si/sau experienta expertilor ce vor realiza efectiv activitatile ce fac obiectul respectivului contract;

– interpretarile date de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) privind aplicarea factorilor de evaluare, altii decat pretul, in cazul contractelor care presupun prestatii intelectuale, in cazurile; T-50/05 Evropai’ki Dynamiki – Proigmena Systimata Tilepikoinonion Pliroforikis kai Tilematikis AE, cu sediul in Atena (Grecia), impotriva Comisiei Europene (Hotararea Tribunalului din 19 martie 2010) si, respectiv, T-70/05 Evropai’ki Dynamiki – Proigmena Systimata Tilepikoinonion Pliroforikis kai Tilematikis AE, cu sediul in Atena (Grecia), impotriva Agentiei Europene pentru Siguranta Maritima (EMSA) (Hotararea Tribunalului din 2 martie 2010),

In temeiul art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emite urmatoarea instructiune:

CAPITOLUL I: Dispozitii generale

Art. 1

Prezenta instructiune are ca scop stabilirea modului de formulare, in cadrul unei documentatii de atribuire, a criteriilor de calificare si selectie legate de personalul de conducere al ofertantului/candidatului si/sau a cerintelor referitoare la personalul propus in cadrul ofertei pentru realizarea obiectului contractului.

Art. 2

(1)Sintagma „personal permanent, in special de conducere, al operatorului economic” ofertant/candidat se refera la personalul acestuia cu rol de coordonare a activitatii economice specifice aflate in relatie directa cu obiectul contractului ce urmeaza a fi atribuit, persoanele in cauza ocupand posturi/pozitii in structura organizatorica a acestuia ce ii confera responsabilitatea asupra procesului de implementare a respectivului contract si, implicit, rolul de interfata intre contractor (organizatia ce presteaza/executa serviciile/lucrarile ce fac obiectul viitorului contract) si beneficiar (autoritatea/entitatea contractanta), astfel:

a)personal de conducere, ce este asimilat posturilor/pozitiilor din cadrul structurii organizatorice a unui operator economic prin care se asigura functia de conducere/management a respectivei entitati si care, in functie de forma de organizare a acesteia, poate lua una sau ambele forme de mai jos:

– personalul de administrare si de conducere stabilit potrivit actelor constitutive, in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (sau orice alt act normativ similar din tara de origine a operatorului economic), care este imputernicit sa stabileasca strategia, obiectivele si orientarea generala a operatorului economic in cauza, precum si care supravegheaza si monitorizeaza procesul decizional la nivel de conducere. Aceasta categorie include persoanele care conduc, in mod efectiv, activitatea unitatii economice in cauza;

– persoanele fizice care exercita functii de conducere in cadrul operatorului economic in cauza si care sunt imputernicite si raspund de indeplinirea activitatii de conducere curenta a acesteia, potrivit actelor constitutive, in aceasta categorie fiind inclusi directorii, in cadrul sistemului unitar de administrare, respectiv directoratul, in cadrul sistemului dualist de administrare.

Exemplu personal de aceasta natura:

– director tehnic/de productie – responsabil de elaborarea si implementarea fluxurilor operationale de la nivelul organizatiei ce are calitatea de candidat/ofertant, functie ce asigura desfasurarea in conditii de eficienta si performanta a activitatii curente, corespunzator domeniului de activitate (constructii; consultanta in management; proiectare urbanistica si peisagistica; tehnologia informatiilor si comunicatiilor etc.). Exercitarea acestei functii presupune coordonarea implementarii contractelor semnate de organizatie si mentinerea relatiei cu clientii (beneficiarii), urmarind asigurarea permanenta a corelatiei intre resursele financiare, materiale, umane, necesare pentru implementarea respectivelor contracte, si calitatea rezultatelor obtinute, in conditiile respectarii termenelor asumate;

b)personalul numit in posturile/pozitiile din cadrul unei structuri organizatorice a operatorului economic in cauza, altele decat functii de conducere/management, necesare pentru a putea fi realizate de respectiva entitate activitati economice si/sau de productie, corespunzator obligatiilor asumate in fata clientilor si cu respectarea cadrului normativ ce guverneaza domeniul de activitate in care activeaza*).

____

*)De regula, un operator economic isi indeplineste functiile sale (altele decat cea de conducere/management) fie cu resurse interne (reflectate ca atare in posturi/pozitii in structura organizatorica), fie prin externalizare (utilizarea de catre operatorul economic a unei terte parti in vederea desfasurarii de catre acesta in mod continuu, pe baza contractuala, a unor activitati ce trebuie efectuate in mod obisnuit) sau prin externalizare in lant (externalizare in cadrul careia terta parte amintita mai sus subcontracteaza, la randul sau, catre alte entitati, realizarea unor elemente componente aferente activitatilor pe care le-a preluat pe baza contractuala pentru ducere la indeplinire). Modul de exercitare a functiilor unui operator economic difera de la o entitate la alta, in functie de activitatile economice realizate si de ramura si sectorul economiei nationale in care activeaza, fiind la alegerea conducerii unitatii economice respective.

Astfel, spre exemplu, un operator economic poate realiza o externalizare sau poate accepta o externalizare in lant a masurilor necesare pentru asigurarea securitatii si protectiei sanatatii lucratorilor, dar nu este exonerata de responsabilitatile sale in acest domeniu, asa cum reiese din prevederile Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare.

Exemplu personal de aceasta natura:

– manager de contract (in situatia in care acesta are, in raport cu procesul de implementare a unui contract, atributii similare directorului tehnic/de productie mentionat mai sus); coordonatorul sefilor de santier (in situatia in care complexitatea lucrarilor si a obiectului contractului impune prezenta mai multor sefi de santier ce raspund de fronturi de lucru ce avanseaza in acelasi timp); responsabil managementul calitatii (RMQ), responsabil in domeniul securitatii si sanatatii in munca etc.

(2)Studiile, calificarea si/sau experienta profesionala a personalului prevazut la alin. (1) reprezinta caracteristici ale operatorului economic avand calitatea de ofertant/candidat, acestea putand fi utilizate drept criterii de calificare/selectie in sensul art. 179 lit. g) din Legea nr. 98/2016, cu completarile ulterioare.

(3)_

I.In cazul contractelor de servicii ce presupun prestatii intelectuale, personalul unei operator economic va fi asimilat celui precizat la alin. (1)-(2) atunci cand se refera la acele persoane ce ocupa pozitii/posturi in structura organizatorica a acestuia ce le confera o influenta importanta asupra orientarii operationale de zi cu zi a activitatii desfasurate de entitatea in cauza. Nu este obligatoriu ca aceste persoane sa fie si membri ai conducerii acelui operator economic. In aceasta categorie pot fi incluse persoanele ce conduc/administreaza activitati importante in cadrul unui operator economic ce activeaza in acest sector, respectiv care:

– tin direct de functia de productie a entitatii respective (de exemplu, activitatea de inginerie si/sau consultanta tehnica pentru operatorii economici ce realizeaza documentatii tehnico-economice aferente obiectivelor de investitii publice);

– sunt relevante in raport cu obiectul contractului ce urmeaza a fi atribuit (de exemplu: activitatea economica de inginerie si/sau consultanta tehnica pentru un contract avand ca obiect servicii de proiectare a lucrarilor aferente obiectivelor de investitii; activitatea de realizare a serviciilor educationale pentru un contract avand ca obiect instruire/formare profesionala; activitatea de consultanta pentru un contract de management al schimbarii intrainstitutionale etc.);

– ofera, ca date de iesire, un rezultat ce este expresia progresului inregistrat in implementarea contractului in discutie.

II.Exemple in acest sens includ, fara a se limita la:

a)directorul si personalul cu rol de coordonare din cadrul diviziei/departamentului/compartimentului/serviciului/biroului de proiectare a lucrarilor de automatizare in cadrul unei operator economic ce realizeaza servicii de proiectare aferente instalatiilor industriale;

b)directorul si personalul cu rol de coordonare pentru activitatile de elaborare solutii informatice in cadrul unui operator economic ce desfasoara activitati de conceptie si implementare a sistemelor informatice;

c)directorul si personalul cu rol de coordonare din cadrul diviziei/departamentului/serviciului/biroului responsabil de asigurarea ducerii la indeplinire a serviciilor de consultanta in situatia unui operator economic ce are ca activitate curenta elaborarea de strategii, studii etc.

Art. 3

(1)Sintagma „personalul ce va realiza efectiv activitatile care fac obiectul contractului ce urmeaza a fi atribuit” se refera la expertii/personalul-cheie ce raspund(e) de realizarea efectiva a proceselor de executie aferente implementarii respectivului contract, calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare influentand, in mod direct, calitatea rezultatului ce trebuie atins prin contractul in cauza, aceasta categorie de personal nefiind considerata criteriu de calificare si selectie in raport cu operatorul economic ce este candidat/ofertant in procedura de atribuire.

(2)Prin notiunea de „personal-cheie” mentionata la alin. (1), se intelege orice expert/specialist a carui activitate desfasurata in cadrul contractului este reflectata direct fie:

1.(i) intr-o proportie majoritara a rezultatului respectivei activitati si/sau a intregului contract, atunci cand exista o relatie direct proportionala intre volumul muncii prestate si nivelul calitativ al rezultatului in cauza, iar contributia sa are, totodata, o pondere ridicata in rezultatul final al contractului;

2.(ii) intr-o proportie minora ca efort depus din punctul de vedere al volumului de munca, dar cu un impact major asupra esentei rezultatului respectivei activitati si/sau a intregului contract (de exemplu, in situatia in care rezultatul muncii sale este stabilirea solutiei tehnice ce face obiectul contractului, celelalte activitati ale acestuia avand doar rolul de a clarifica/detalia aspectele ce descriu respectiva solutie si/sau modul de implementare a sa).

(3)In cadrul acestei categorii se includ si tipurile de experti pentru care este impusa, prin legislatia de specialitate din domeniul obiectului contractului ce urmeaza a fi atribuit, prezentarea unei certificari specifice, fara de care acestia nu au dreptul de a exercita activitatea in cauza, in acest fel fiind legati indisolubil de implementarea propriu-zisa a respectivului contract.

(4)Pentru tipurile de experti mentionati la alin. (3), pentru care existenta certificarii specifice, emisa de un organism abilitat conform prevederilor legale incidente domeniului in cauza, reprezinta conditia necesara si suficienta pentru a putea duce la indeplinire activitatile ce fac obiectul respectivelor certificari, autoritatea/entitatea contractanta nu va stabili criterii de calificare si selectie, ci va solicita ca in propunerea tehnica sa fie descris momentul in care vor interveni acesti experti in implementarea viitorului contract, precum si modul in care operatorul economic ofertant si-a asigurat accesul la serviciile acestora (fie prin resurse proprii, caz in care vor fi prezentate persoanele in cauza, fie prin externalizare, situatie in care se vor descrie aranjamentele contractuale realizate in vederea obtinerii serviciilor respective).

Exemple: responsabil tehnic cu executia (RTE) in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata; expert/expert tehnic in domeniul protejarii monumentelor istorice in conformitate cu Ordinul ministrului culturii si patrimoniului national nr. 2.495/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea specialistilor, expertilor si verificatorilor tehnici in domeniul protejarii monumentelor istorice; contabil autorizat/expert contabil in conformitate cu legislatia incidenta in domeniul contabilitatii si fiscalitatii; verificator de proiecte, diriginte de santier in conformitate cu legislatia incidenta in domeniul constructiilor; personal ce necesita atestari profesionale de la autoritati competente – cum ar fi, dar fara a se limita la, AFER/ISCIR/ANRE/ANEVAR/ANCPI/CECAR/CAFR/MCPN etc.

(5)In sensul alin. (3), in situatia in care existenta certificarii specifice nu este suficienta pentru a demonstra ca respectivul expert are capacitatea de a indeplini activitatile aferente din viitorul contract, datorita complexitatii ridicate si/sau particularitatii acestora, autoritatea/entitatea contractanta are dreptul de a impune in caietul de sarcini si cerinte referitoare la experienta profesionala a expertului/specialistului in cauza, ce trebuie indeplinite la momentul evaluarii ofertei tehnice.

Exemplu: auditor financiar, nivelul de complexitate a activitatii desfasurate fiind in stricta corelatie cu aspecte cum ar fi tipul si anvergura organizatiei pentru care realizeaza auditul (IMM vs. companie multinationala, parte dintr-un grup de companii/ intreprinderi legate), tipul misiunii – auditul activitatii anuale a organizatiei vs. audit aferent operatiunilor de implementare a unui proiect de investitii complex.

(6)_

I.In cazul contractelor ce includ o componenta semnificativa de servicii avand ca obiect prestatii intelectuale care presupun activitati cu nivel de complexitate ridicat, situatie in care calitatea personalului prevazut la alin. (1) are un impact semnificativ asupra calitatii executarii respectivelor contracte, calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare reprezinta caracteristici ale ofertei, ce descriu, in fapt, nivelul tehnic sau functional al acesteia, fiind considerate un avantaj calitativ ce poate fi punctat. In acest caz, calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare a personalului-cheie se utilizeaza ca factori de evaluare in cadrul criteriului de atribuire pret-calitate/cost-calitate.

II.Exemplu de experti-cheie:

a)expert dezvoltare solutie informatica; expert analist procese interne; expert baze de date aferenti implementarii unui contract de servicii avand ca obiect realizarea unui sistem informatic;

b)ingineri proiectanti responsabili cu implementarea contractelor ce au ca obiect prestarea de servicii in domeniul proiectarii obiectivelor de investitii.

CAPITOLUL II: Indrumari privind criteriile de calificare si selectie referitoare la personalul cu rol de reprezentare a organizatiei ce are calitatea de candidat/ofertant

Art. 4

Atunci cand stabileste criteriile de calificare si selectie referitoare la personalul mentionat la art. 2 alin. (1), autoritatea/entitatea contractanta poate formula cerinte referitoare la:

a)calificarile educationale si profesionale ale personalului de conducere al ofertantului/candidatului;

NOTA:

A se vedea exemplul directorului tehnic/de productie aferent art. 2 alin. (1) lit. a).

b)calificarile educationale si profesionale ale personalului cu rol de coordonare relevant pentru indeplinirea contractului respectiv.

NOTA:

A se vedea exemplele aferente art. 2 alin. (1) lit. b).

Art. 5

(1)In aplicarea principiului proportionalitatii, prevazut la art. 2 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 98/2016, cu completarile ulterioare, respectiv Legea nr. 99/2016, atunci cand stabileste criteriile de calificare si selectie mentionate la art. 4, autoritatea/entitatea contractanta nu are dreptul sa formuleze cerinte care ajung sa se dubleze (de exemplu, solicitand concomitent demonstrarea absolvirii unor studii si detinerea de calificari educationale si/sau profesionale care reflecta aceeasi/aceleasi capacitate/competente) sau care nu pot fi justificate in raport cu ceea ce urmeaza a fi prestat/executat asa cum este prevazut la nivelul caietului de sarcini sau al documentatiei descriptive.

(2)In conformitate cu principiul recunoasterii reciproce, autoritatea/entitatea contractanta are obligatia de a accepta documente echivalente celor solicitate la nivelul documentatiei de atribuire, emise de organisme stabilite in alte state membre ale Uniunii Europene sau cu care Romania are incheiate acorduri pentru recunoasterea si echivalarea certificarilor/ autorizatiilor in cauza.

Art. 6

(1)Autoritatea/Entitatea contractanta poate solicita personalului mentionat la art. 2 alin. (1) informatii referitoare la studiile absolvite, ca expresie a unei cerinte cu privire la calificarea educationala.

(2)Atunci cand analizeaza oportunitatea stabilirii unor criterii de calificare legate de studiile absolvite, autoritatea/entitatea contractanta are in vedere relevanta acestora in raport cu activitatile pe care le va desfasura persoana in cauza in raport cu obiectul contractului ce urmeaza a fi atribuit, tinandu-se cont de faptul ca exista situatii in care sunt mai importante competentele personalului mentionat la art. 2 alin. (1), si nu domeniul studiilor absolvite.

(3)Autoritatea/Entitatea contractanta trebuie sa justifice de ce impune ca absolvirea studiilor sa se realizeze intr-un anumit domeniu, respectiv sa argumenteze de ce numai o persoana care a absolvit studii intr-un anumit domeniu este in masura sa reflecte potentialul organizatoric al ofertantului/candidatului de a duce la indeplinire contractul de achizitie publica.

Exemplu: In cazul atribuirii unui contract avand ca obiect executia unor lucrari pentru realizarea unor cladiri civile, autoritatea contractanta poate solicita ca personalul responsabil cu monitorizarea/coordonarea activitatii de constructii desfasurate de operatorul economic candidat/ofertant sa aiba studii in domeniul constructiilor (indiferent de specializare) sau al constructiilor civile, in situatia in care particularitatile obiectului contractului justifica aceasta specializare.

(4)In masura in care exista o justificare in ceea ce priveste domeniul studiilor solicitate, acesta va fi definit clar, in conformitate cu dispozitiile legale din domeniul educatiei si cercetarii, pentru a nu crea ambiguitati referitoare la modul in care poate fi interpretat criteriul de calificare, respectiv tipul documentelor ce urmeaza a fi depuse, la solicitarea comisiei de evaluare, pentru demonstrarea indeplinirii celor asumate in DUAE.

NOTA EXEMPLIFICATIVA:

Nu este suficient sa se mentioneze in fisa de date a achizitiei faptul ca studiile trebuie sa fie in domeniul tehnic, ci se va preciza expres ce tip de studii se solicita, spre exemplu specializarea constructii civile, industriale si agricole (conform legislatiei in materie si cerintelor ce deriva in mod explicit din natura si caracteristicile obiectului contractului).

Art. 7

(1)Referinta la durata studiilor se face prin solicitarea fie de studii absolvite cu diploma de bacalaureat, fie de studii absolvite cu diploma de licenta, diploma de absolvire sau echivalent, fapt ce presupune ca, in unele situatii, sa fie necesar ca persoana in cauza sa fi urmat si cursuri de master (cum ar fi ciclul Bologna referitor la echivalarea studiilor, prevazut de legislatia incidenta in domeniul educatiei).

(2)Cerinta privind nivelul studiilor nu poate fi formulata prin raportare exclusiv la studii postuniversitare si/sau studii universitare de masterat.

(3)Daca autoritatea/entitatea contractanta nu impune absolvirea studiilor, prevazute la alin. (1), intr-un anumit domeniu, dar considera necesara existenta unei specializari sau detinerea unor competente specifice, aceasta poate fi dovedita fie prin studii absolvite cu diploma de bacalaureat, diploma de absolvire, diploma de licenta sau echivalent, fie prin studii postuniversitare si/sau studii universitare de masterat/doctorat, fie prin cursuri ce s-au finalizat cu certificari recunoscute la nivel national/international in specializarea respectiva sau prin experienta profesionala relevanta in raport cu competentele specifice ce trebuie demonstrate.

Art. 8

(1)Ca expresie a detinerii unor competente ce reflecta existenta unor calificari profesionale, autoritatea/ entitatea contractanta poate solicita pentru personalul mentionat la art. 2 alin. (1) demonstrarea unei experiente generale si/sau a uneia specifice, acolo unde autoritatea responsabila in domeniul specific nu a stabilit descriptori de definire aferenti nivelurilor Cadrului national al calificarilor, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului national al calificarilor, cu modificarile ulterioare.

(2)Experienta generala solicitata de autoritatea/entitatea contractanta in ceea ce priveste domeniul studiilor absolvite sau, dupa caz, in specializarea necesara poate fi de pana la 5 ani, ca regula generala.

(3)Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autoritatea/entitatea contractanta poate solicita mai mult de 5 ani vechime in specialitatea studiilor absolvite sau, dupa caz, in specializarea necesara, atunci cand exista reglementari specifice si/sau atunci cand autoritatea/entitatea contractanta justifica temeinic, la nivelul strategiei de contractare, complexitatea deosebita a activitatilor ce urmeaza a fi derulate in cadrul contractului prin prisma pozitiei/atributiilor respectivei persoane si anvergura obiectului contractului.

(4)Nu se va impune indeplinirea unei experiente generale in ultimii „n” ani.

NOTA EXEMPLIFICATIVA:

Nu se poate impune ca o persoana sa aiba o experienta generala in domeniul studiilor absolvite sau, dupa caz, in specializarea solicitata, realizata in ultimii 5 ani.

Se poate solicita ca persoana sa aiba o experienta generala in domeniul studiilor absolvite sau, dupa caz, in specializarea solicitata, de cel putin 5 ani, indiferent de perioada in care a fost realizata aceasta experienta.

(5)Anii solicitati in vederea dovedirii experientei generale vor fi calculati prin luarea in considerare a perioadei/perioadelor in care persoana respectiva a ocupat posturi/pozitii de tipul celor mentionate la art. 2, prin prisma carora a acumulat experienta solicitata.

NOTA EXEMPLIFICATIVA:

In evaluarea candidaturilor/ofertelor, in vederea indeplinirii criteriului de calificare solicitat, documentele-suport relevante care atesta experienta generala si care trebuie sa fie acceptate de comisia de evaluare, la momentul in care se solicita demonstrarea celor asumate de candidat/ofertant prin DUAE, pot fi fisa de post, contractul de munca, recomandarea sau orice alte documente similare din care rezulta informatiile solicitate de autoritatea contractanta.

Din respectivele documente trebuie sa rezulte o experienta de 5 ani in ocuparea unei pozitii prin prisma careia a avut responsabilitati si sarcini de manager de contract [a se vedea in acest sens exemplul de la art. 2 alin. (2) pentru o asemenea functie] in raport cu activitatile de realizare a constructiilor civile, in cadrul unei/unor organizatii ce activeaza constant pe o piata de profil din cadrul acestui sector.

Art. 9

(1)In situatia in care, prin raportare la obiectul contractului, sunt relevante competentele personalului mentionat la art. 2 alin. (1), autoritatea/entitatea contractanta se poate axa, in principal, pe solicitarea demonstrarii unei experiente specifice in realizarea unor activitati similare celor ce caracterizeaza obiectul principal al contractului ce urmeaza a fi atribuit, in corelatie cu domeniul in care se incadreaza acesta (in situatia in care specificul domeniului in cauza presupune o particularizare a modului de coordonare a implementarii contractului in cauza).

(2)Experienta specifica, solicitata de autoritatea contractanta in conformitate cu alin. (1), poate fi de pana la 3 ani, ca regula generala.

(3)Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autoritatea contractanta poate solicita mai mult de 3 ani experienta specifica atunci cand se afla in situatia descrisa la art. 8 alin. (3).

(4)Autoritatea contractanta nu are dreptul de a impune ca experienta specifica cuantificata in ani sa fie realizata in raport cu un singur contract/proiect a carui implementare a coordonat-o sau ca aceasta sa fie dobandita prin trimitere la un proiect/ proiecte derulat/derulate in ultimii „n” ani.

NOTA EXEMPLIFICATIVA: Nu se poate impune ca o persoana sa fi realizat activitatile ce fac obiectul experientei specifice in procesul de implementare/coordonare a unui proiect/contract similar ce s-a derulat in ultimii 3 ani.

(5)Nu se va impune indeplinirea unei experiente specifice in ultimii „n” ani sau ca aceasta sa fie realizata intr-o perioada de timp inclusa in cea pentru care a fost demonstrata indeplinirea cerintelor referitoare la experienta generala.

a)NOTA EXEMPLIFICATIVA 1:

Nu se poate impune ca o persoana sa aiba o experienta specifica realizata in ultimii 3 ani.

Se poate solicita ca persoana sa aiba o experienta specifica de cel putin 3 ani, indiferent de perioada in care a fost realizata aceasta experienta.

b)NOTA EXEMPLIFICATIVA 2:

Nu se poate solicita ca din cei 5 ani de experienta in domeniul studiilor absolvite sau, dupa caz, in specializarea solicitata 3 ani sa fie in domeniul specific activitatilor din cadrul contractului.

(6)Prin exceptie de la cele precizate la alin. (5), autoritatea/ entitatea contractanta poate impune indeplinirea unei experiente specifice in ultimii „n” ani, in situatia in care domeniul din care face parte obiectul contractului este unul in care progresul tehnologic este foarte rapid.

(7)Anii solicitati in vederea dovedirii experientei specifice vor fi calculati in conformitate cu cele precizate la art. 8 alin. (5).

NOTA EXEMPLIFICATIVA: In evaluarea ofertelor, in vederea indeplinirii criteriului de calificare solicitat, documentele-suport relevante care atesta experienta specifica pot fi fisa de post, contractul de munca, recomandarea sau orice alte documente similare, din cadrul unor asemenea documente fiind necesar sa reiasa:

– o experienta de 3 ani in ocuparea unei pozitii prin prisma careia a avut responsabilitati si sarcini de coordonator al sefilor de santier in raport cu activitatile de executie sau interventie asupra unor cladiri civile cel putin din categoria de importanta C, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare, in cadrul unei/unor organizatii ce activeaza constant pe o piata de profil din cadrul acestui sector.

Pentru intelegerea cerintei, prin constructii-cladiri din categoria de importanta C se va intelege: „Constructii cu functii obisnuite, a caror neindeplinire nu implica riscuri majore pentru societate si natura (cum ar fi cladiri de locuinte cu mai mult de doua niveluri, constructii industriale si agrozootehnice; constructii social-culturale care nu intra in categoriile de importanta A si B sau constructii cu caracteristici si functiuni obisnuite, dar cu valori de patrimoniu (cum ar fi cladiri de cult, muzee de importanta locala)”.

CAPITOLUL III: Indrumari privind utilizarea aspectelor privind organizarea, calificarea si experienta profesionala ale expertilor-cheie ca factori de evaluare a ofertelor

Art. 10

(1)In conformitate cu dispozitiile art. 3 alin. (6) se identifica doua situatii in care calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare a/ale personalului-cheie, dupa caz, vor fi utilizate ca factori de evaluare in cadrul criteriului de atribuire pret-calitate/cost-calitate:

a)in cazul contractelor ce au ca obiect realizarea unor prestatii intelectuale care presupun o complexitate ridicata, respectiv care includ activitati cu caracter intelectual ce au ca rezultat identificarea, elaborarea si dezvoltarea solutiei tehnice ce sta la baza implementarii respectivelor contracte.

Exemple in aceste sens sunt:

– contractele de servicii ce au ca obiect consultanta/ asistenta tehnica, elaborare studii, proiectare, supervizare sau altele asemenea;

– contractele de lucrari ce includ, deopotriva, proiectarea solutiei tehnice si executia lucrarilor aferente implementarii acesteia;

– contractele de servicii ce au ca obiect dezvoltarea unor sisteme informatice etc.,

b)Situatia contractelor prevazute de art. 32 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 38 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 394/2016, respectiv contractele de servicii de natura/tipul celor de consultanta/asistenta tehnica, elaborare studii, proiectare, supervizare si altele asemenea aferente unor proiecte/obiective de investitii de complexitate ridicata.

Exemple in aceste sens: realizarea proiectului tehnic aferent executiei lucrarilor de constructie a unei autostrazi; consultanta in vederea remodelarii proceselor interne si elaborarea unei noi arhitecturi organizationale in scopul eficientizarii activitatii unei entitati cu activitate complexa (cum ar fi, de exemplu, reglementare si monitorizare de piata intr-un domeniu strategic; buget mare de investitii etc.).

(2)In sensul prezentului ordin, prin activitati de complexitate ridicata se inteleg servicii intelectuale care presupun:

– un grad ridicat de particularizare si adaptare a activitatilor la specificul obiectului contractului, respectiv la necesitatile autoritatii/entitatii contractante si/sau

– combinarea cunostintelor si expertizei aferente mai multor domenii de activitate si/sau

– solutionarea unei/unor probleme dificile aferente procesului de planificare/implementare a proiectului/contractului.

(3)In aplicarea alin. (1) lit. b), autoritatea/entitatea contractanta va utiliza, in cadrul criteriului de atribuire pret-calitate, factori de evaluare care se refera la experienta profesionala a expertilor-cheie si la modul de organizare a activitatilor de care sunt raspunzatori acestia in procesul de implementare a contractului ce urmeaza a fi atribuit, ponderea alocata factorului pret fiind de cel mult 40%.

(4)Ponderea alocata factorului de evaluare care urmareste o planificare cat mai adecvata a activitatilor si a resurselor alocate implementarii contractului ce urmeaza a fi atribuit se va stabili in corelatie cu cea alocata factorului de evaluare aferent experientei profesionale a expertilor-cheie, in asa fel incat prin aplicarea criteriului de atribuire sa nu se ajunga la distorsionarea rezultatului procedurii de atribuire, luandu-se in considerare faptul ca probabilitatea de a obtine un rezultat de calitate, respectiv valoare adaugata in urma finalizarii contractului, depinde intr-o proportie importanta de modul de interactiune dintre expertii in cauza si de felul in care se reflecta prin propunerea tehnica o planificare si gestionare adecvata a activitatilor de care sunt responsabili.

NOTA:

Sintagma „adecvat(a)” se interpreteaza ca fiind asociata unui element de masurare calitativa a continutului propunerii tehnice, care in functie de cerintele specifice ale contractului poate fi descrisa prin una sau mai multe dintre urmatoarele trasaturi: performanta, valabila/testata, riguroasa in integralitate, coerenta, cu concluzii/rezultate clare si concise, credibila, corect relationata cu obiectul contractului, cu limbaj de specialitate, relevanta in raport cu organizarea si structurarea activitatilor, concordanta in raport cu volumul de munca.

Art. 11

(1)In sensul art. 32 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 38 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 394/20161 autoritatea/entitatea contractanta nu poate utiliza, drept criteriu de calificare si selectie in cadrul unei proceduri de atribuire, calificarea si/sau experienta profesionala a/ale expertilor-cheie mentionati la art. 3.

(2)Prevederile alin. (1) se aplica si in situatia in care calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare ale expertilor-cheie nu constituie factori de evaluare in cadrul procedurii de atribuire a respectivului contract.

Art. 12

Atunci cand stabileste factorii de evaluare privind calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare a expertilor-cheie, autoritatea/entitatea contractanta se asigura ca:

a)factorii de evaluare sunt asociati unei/unor extinderi a cerintei/cerintelor minime obligatorii stabilite prin caietul de sarcini, avantajul urmarit fiind in corelatie cu valori superioare ale nivelurilor de calificare si/sau experienta profesionala prezentate de expertii-cheie, ce fac obiectul factorilor de evaluare, fata de nivelul minim ce trebuie indeplinit pentru ca propunerea tehnica sa fie declarata conforma;

b)factorii de evaluare sunt relevanti si reflecta avantajele economice/financiare rezultate din cadrul ofertelor depuse, avantaje care sa nu fie anulate sau diminuate pe parcursul indeplinirii contractului, fiind corelati cu specificul activitatilor si domeniului corespunzatoare obiectului respectivului contract.

NOTA:

(i)In cazul anumitor servicii/activitati, este mai important, din punctul de vedere al experientei unui expert-cheie, numarul exercitiilor realizate de catre acesta, relevante in raport cu respectiva activitate si/sau cu domeniul in care se incadreaza obiectul contractului, decat experienta exprimata in ani sau prin simpla corelare cu durata unui asemenea exercitiu.

Exemplu in acest sens: activitatea de realizare a analizei cost-beneficiu in cadrul unui studiu de fezabilitate, caz ii care relevant pentru reflectarea experientei este numarul de asemenea analize realizate pentru proiecte similare cu cel ce face obiectul viitorului contract, nu neaparat numarul de ani de experienta in realizarea de analize cost-beneficiu.

(ii)Expertii precizati la art. 3 alin. (3), care prin obtinerea certificarii obtin implicit si competentele necesare desfasurarii activitatii in cauza, nu pot fi utilizati ca factori de evaluare, avand in vedere faptul ca, odata obtinut un nivel de certificare, se apreciaza ca rezultatele obtinute in urma prestatiilor acestora nu pot fi diferite, din punct de vedere calitativ, intr-o masura semnificativa.

(iii)Pentru expertii-cheie la care experienta profesionala in implementarea unor activitati similare, in cadrul unor proiecte comparabile, poate influenta in mod direct calitatea executarii contractului si, prin urmare, valoarea economica a ofertei, se pot stabili factori de evaluare care sa urmareasca avantajele competitive aduse de o oferta ce prezinta experti-cheie superiori, din punctul de vedere al experientei specifice, in raport cu celelalte oferte.

(iv)Pentru a nu distorsiona rezultatul aplicarii factorului de evaluare se recomanda stabilirea unor clase in functie de care sa fie acordat punctajul, fiecare clasa reprezentand un interval (peste nivelul minim) in care se incadreaza experienta expertului-cheie ce face obiectul factorului de evaluare, masurata prin numarul de proiecte comparabile la care a participat, realizand activitati similare cu cele ce urmeaza a le implementa in cadrul viitorului contract (de exemplu: intre 2 si 4 proiecte – 3 puncte; intre 5 si 7 proiecte – 5 puncte; peste 8 proiecte -10 puncte).

(v)Nu vor fi utilizati factori de evaluare cu titlu general, cum ar fi „facilitati suplimentare oferite”, sau care nu aduc valoare adaugata deoarece nu influenteaza calitatea livrabilelor, cum ar fi: „numarul de experti-cheie suplimentari oferiti fata de cel indicat prin caietul de sarcini”, deoarece activitatile ce stau la baza elaborarii respectivelor livrabile sunt in responsabilitatea unui numar limitat de experti-cheie, de regula 5-7, ramanand la latitudinea acestora modul in care realizeaza acest lucru;

c)factorii de evaluare referitori la modul de organizare a activitatilor necesare a fi desfasurate pentru implementarea contractului sunt corelati cu complexitatea acestuia si se raporteaza la modalitatile pe care prestatorul le are in vedere pentru executarea contractului in cauza, avand asociata o metodologie de punctare obiectiva, care urmareste aceste elemente calitative descrise in propunerea tehnica, toate acestea fiind descrise prin strategia de contractare,

Exemple:

– metodologia de prestare, cu descrierea activitatilor si sub-activitatilor necesare implementarii contractului;

– alocarea corespunzatoare a resurselor pentru indeplinirea subactivitatilor raportat la complexitatea acestora;

– incadrarea corespunzatoare a activitatilor in procesul de implementare a contractului, respectand o succesiune logica si corelata cu o durata adecvata asociata fiecarei activitati;

d)exista argumente care sa arate ca ponderile stabilite pentru factorii de evaluare nu conduc la distorsionarea rezultatului aplicarii procedurii si reflecta importanta caracteristicii calitative/tehnice/functionale, considerate a reprezenta un avantaj competitiv, aspecte descrise prin strategia de contractare.

Art. 13

(1)Factorii de evaluare privind calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare ale expertilor-cheie pot fi exprimati atat calitativ, cat si cantitativ.

(2)Procesul de evaluare referitor la aplicarea factorilor calitativi urmareste relevanta informatiilor prezentate de ofertanti, in legatura cu aspecte cum ar fi: metodologiile, metodele si/sau instrumentele propuse pentru activitatile contractului; resursele umane si materiale identificate; interactiunea intre membrii echipei si responsabilitatile referitoare la managementul contractului.

(3)In situatia utilizarii unor factori de tipul celor exemplificati la alin. (2), autoritatea contractanta are obligatia de a prezenta potentialilor ofertanti prin intermediul formularului de propunere tehnica, parte a documentatiei de atribuire, modul in care trebuie structurata informatia in cadrul ofertelor, astfel incat sa conduca la posibilitatea compararii acestora, facilitand astfel si activitatea de evaluare de o maniera care sa asigure analiza si acordarea punctajelor, in mod obiectiv, conform metodologiei precizate in fisa de date a achizitiei.

(4)Procesul de evaluare referitor la aplicarea factorilor cantitativi are la baza elemente cuantificabile, ce pot include, fara a se limita la: numarul de proiecte similare in care expertii au indeplinit acelasi tip de activitati cu cele pe care urmeaza sa le indeplineasca in viitorul contract; experienta similara in domeniul specific aferent activitatilor din cadrul viitorului contract, cuantificata in ani; experienta generala in ceea ce priveste domeniul studiilor, cuantificata in ani, prevederile art. 6-9 aplicandu-se in mod corespunzator.

NOTA:

Autoritatea contractanta nu poate formula factori de evaluare referitori la experienta similara, care sa includa in acelasi timp ambele elemente de cuantificare:

– numar de proiecte similare in care expertii au indeplinit acelasi tip de activitati cu cele pe care urmeaza sa le indeplineasca in viitorul contract

si

– experienta similara in domeniul specific aferent activitatilor din cadrul viitorului contract, cuantificata in ani.

Anii solicitati in vederea dovedirii experientei vor fi calculati prin prisma duratei proiectului la nivelul caruia a acumulat experienta persoana respectiva, prin corelare cu functia/activitatile/atributiile pe care a avut-o/le-a desfasurat aceasta, pe baza de documente-suport relevante care sa ateste experienta generala, si nu prin raportare efectiv la timpul alocat activitatii respective.

(5)Exemple de factori de evaluare privind calificarea, experienta profesionala si/sau modul de organizare a expertilor-cheie mentionati la art. 3 alin. (1), care pot fi utilizati in cazul selectarii unei oferte pe baza criteriului pret-calitate, pentru atribuirea unui contract de achizitie publica/sectorial avand ca obiect servicii de asistenta tehnica/consultanta/proiectare, sunt prezentate in anexa care face parte integranta din prezenta instructiune, autoritatea/entitatea contractanta adaptand ponderile si numarul subfactorilor de evaluare la specificul si complexitatea contractului.

CAPITOLUL IV: Dispozitii finale

Art. 14

Exemplele si notele care se regasesc in prezenta instructiune nu au un caracter limitativ in practica in domeniu, avand caracter orientativ.

Art. 15

– Anexa face parte integranta din prezenta instructiune.

Art. 16

Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Bogdan Puscas

ANEXA: Exemple de factori de evaluare stabiliti in cazul unui contract de servicii avand ca obiect asistenta tehnica/consultanta

I._

Factori de evaluare Punctaj orientativ
1. Propunerea financiara fara TVA (maximum) 40 p.
2. Experienta expertilor-cheie, concretizata in numarul de proiecte similare in care respectivii experti au indeplinit acelasi tip de activitati ca cele pe care urmeaza sa le indeplineasca in viitorul contract 24
3. Propunerea tehnica – demonstrarea unei metodologii adecvate de implementare a contractului, precum si o planificare adecvata a resurselor umane si a activitatilor 36
TOTAL 100

Punctajul aferent experientei expertilor-cheie se va acorda pentru fiecare in parte, astfel:

a)pentru experienta constand in implicarea intre 2 si 4 proiecte a persoanei propuse se acorda 1/4 din punctajul maxim alocat expertului respectiv;

b)pentru experienta constand in implicarea intre 5 si 7 proiecte a persoanei propuse se acorda 1/2 din punctajul maxim alocat expertului respectiv;

c)pentru experienta constand in implicarea in peste 7 proiecte a persoanei propuse se acorda punctajul maxim alocat expertului respectiv.

Suma punctajelor maxime alocate expertilor-cheie trebuie sa fie egala cu 24, respectiv cu punctajul alocat factorului de evaluare „Experienta expertilor-cheie”.

Evaluarea propunerii tehnice

1. Pentru factorul de evaluare.. Demonstrarea unei metodologii adecvate de implementare a contractului, precum si o planificare adecvata a resurselor umane si a activitatilor” a fost stabilit un numar de 6 (sase) subfactori care vor fi utilizati de comisia de evaluare ca puncte de reper in aprecierea factorului.2. Fiecare subfactor va fi apreciat in functie de calificativul „foarte bine/bine/acceptabil”. Comisia de evaluare va acorda calificativul luand in considerare liniile directoare prezentate in tabelul de mai jos.3. Fiecarui calificativ ii corespunde o nota. Nota pentru calificativul „foarte bine” este 6, nota pentru calificativul „bine” este 3, nota pentru calificativul „acceptabil” este 1.

4. Punctajul tehnic total al ofertei tehnice se calculeaza prin insumarea punctajelor tehnice obtinute in urma aplicarii fiecarui subfactor de evaluare. Punctajul aferent unui subfactor de evaluare va fi obtinut prin acordarea notei corespunzatoare calificativului obtinut de oferta respectiva la evaluarea acelui subfactor.

5. Punctajul tehnic total maxim ce poate fi acordat unei propuneri tehnice este de 36 de puncte.Factorul de evaluare nr. 3 – Demonstrarea unei metodologii adecvate de implementare a contractului, precum si o planificare adecvata a resurselor umane si a activitatilor Subfactori (3.1-3.6)3.1. Abordarea propusa pentru implementarea contractuluiLinii directoare: se va analiza informatia furnizata in Formularul de propunere tehnica – lit. a).CalificativePunctajAbordarea propusa se bazeaza in mare masura pe o serie de metodologii, metode si/sau instrumente testate1, recunoscute2 si care demonstreaza o foarte buna intelegere a contextului, respectiv a particularitatii sarcinilor stabilite in caietul de sarcini, in corelatie cu aspectele-cheie, precum si cu riscurile si ipotezele identificate.___1Metodologiile, metodele si/sau instrumentele au fost utilizate in alte proiecte.

2Metodologiile, metodele si/sau instrumentele sunt descrise in literatura de specialitate.foarte bine6Abordarea propusa se bazeaza partial pe metodologii, metode si/sau instrumente testate, recunoscute si care demonstreaza intelegerea contextului, respectiv a particularitatii sarcinilor stabilite in caietul de sarcini, in corelatie cu aspectele-cheie, precum si cu riscurile si ipotezele identificate.bine3Abordarea propusa nu are la baza metodologii, metode si/sau instrumente testate, recunoscute si arata o intelegere limitata a contextului, respectiv a particularitatii sarcinilor stabilite in caietul de sarcini.acceptabil13.2. Resursele (umane si materiale) si realizarile corespunzatoare fiecarei activitatiLinii directoare: se va analiza informatia furnizata in Formularul de propunere tehnica – lit. b) si c).CalificativePunctajResursele3 identificate si realizarile indicate sunt corelate deplin/in mare masura cu complexitatea fiecarei activitati propuse.____3Resursele sunt umane si materiale. Se va lua in considerare si personalul suport.foarte bine6Resursele identificate si realizarile indicate sunt partial corelate cu complexitatea fiecarei activitati propuse.bine3Resursele identificate sau realizarile indicate sunt corelate intr-un mod limitat cu complexitatea activitatilor propuse.acceptabil13.3. Atributiile membrilor echipei in implementarea activitatilor contractului si, daca este cazul, contributia fiecarui membru al grupului de operatori economici, precum si distribuirea si interactiunea sarcinilor si responsabilitatilor dintre eiLinii directoare: se va analiza informatia furnizata in Formularul de propunere tehnica – lit. b) si c).CalificativePunctajSunt indicate responsabilitatile in executia contractului si interactiunea intre membrii echipei, inclusiv cele referitoare la managementul contractului, activitatile de suport si, daca este cazul, distribuirea si interactiunea sarcinilor si responsabilitatilor intre operatorii din cadrul grupului.foarte bine6Sunt indicate partial responsabilitatile in executia contractului si interactiunea intre membrii echipei, inclusiv cele referitoare la managementul contractului, activitatile de suport si distribuirea si interactiunea sarcinilor si responsabilitatilor intre operatorii economici din cadrul grupului (daca este cazul).bine3Sunt indicate in mod limitat responsabilitatile in executia contractului sau interactiunea intre membrii echipei, inclusiv cele referitoare la managementul contractului si activitatile de suport sau distribuirea si interactiunea sarcinilor si responsabilitatilor intre operatorii economici din cadrul grupului (daca este cazul).acceptabil13.4. Incadrarea in timp, succesiunea si durata activitatilor propuseLinii directoare: se va analiza informatia furnizata in Formularul de propunere tehnica – lit. b).CalificativePunctajDurata activitatilor corespunde deplin complexitatii acestora, iar succesiunea dintre acestea, inclusiv perioada de desfasurare, este stabilita in functie de logica relatiei dintre acestea. Durata prevazuta pentru fiecare operatiune principala necesara este corelata cu activitatile prevazute a fi realizate in lunile respective si resursele identificate pentru desfasurarea acestorafoarte bine6Durata activitatilor corespunde partial complexitatii acestora, iar succesiunea dintre acestea, inclusiv perioada de desfasurare este corelata doar partial cu logica relatiei dintre acestea. Durata prevazuta pentru fiecare operatiune principala necesara este corelata partial cu activitatile prevazute a fi realizate in lunile respective si resursele estimate pentru desfasurarea acestora.bine3Durata activitatilor este in mica masura potrivita complexitatii acestora sau succesiunea dintre acestea, inclusiv perioada de desfasurare, este stabilita intr-un mod foarte putin adecvat in raport cu logica relatiei dintre acestea sau durata prevazuta pentru fiecare operatiune principala necesara este corelata in mica masura cu activitatile prevazute a fi realizate in lunile respective si resursele estimate pentru desfasurarea acestora.acceptabil13.5. Identificarea si incadrarea in timp a punctelor de reper (jaloanelor) semnificative in executia contractului, inclusiv descrierea modului in care acestea vor fi reflectate in raportari, in special cele prevazute in caietul de sarciniLinii directoare: se va analiza informatia furnizata in Formularul de propunere tehnica – lit. b).CalificativePunctajPunctele de reper identificate sunt semnificative pentru executia contractului, sunt incadrate corect in timp si corelate corespunzator cu raportarile, in special cele prevazute in caietul de sarcini.foarte bine6Punctele de reper identificate sunt in mica masura semnificative pentru executia contractului, dar sunt incadrate corect in timp si corelate corespunzator cu raportarile, in special cele prevazute in caietul de sarcini.bine3Punctele de reper sunt identificate, dar nu sunt semnificative sau nu sunt incadrate corect in timp sau nu sunt corelate corespunzator cu raportarile, in special cele prevazute in caietul de sarcini.acceptabil13.6. Numarul de zile de munca prevazut pentru fiecare categorie de expert in fiecare luna pe parcursul perioadei de executie a contractuluiLinii directoare: se va analiza informatia furnizata in Formularul de propunere tehnica – lit. c).CalificativePunctajNumarul de zile de munca distribuit pe categoriile de experti (experti-cheie/experti non-cheie si experti seniori/experti juniori) este corelat cu activitatile prevazute a fi realizate in lunile respective si resursele identificate pentru desfasurarea acestora.foarte bine6Numarul de zile de munca distribuit pe categoriile de experti (experti-cheie/experti non-cheie si experti seniori/experti juniori) este corelat partial cu activitatile prevazute a fi realizate in lunile respective si resursele estimate pentru desfasurarea acestora.bine3Numarul de zile de munca distribuit pe categoriile de experti (experti-cheie/experti non-cheie si experti seniori/experti juniori) este corelat in mica masura cu activitatile prevazute a fi realizate in lunile respective si resursele estimate pentru desfasurarea acestora.acceptabil1Evaluarea ofertelorEvaluarea propunerii financiareCriteriu: valoarea propunerii financiare in lei fara TVAOfertele care depasesc bugetul maxim disponibil pentru proiect vor fi respinse.Orice erori aritmetice vor fi corectate conform legislatiei in vigoare.

Criteriu: valoare oferta fara TVA.

Algoritm de calcul este:

Punctaj financiar = (pretminim * 40/ pretofertat), in care:

* pretminim este pretul cel mai scazut din ofertele considerate admisibile si conforme din punct de vedere tehnic si i se va acorda maximul de puncte, respectiv 40 de puncte;

* pretofertat este pretul ofertei evaluate.Evaluarea propunerii tehniceOferta tehnica va fi evaluata in conformitate cu cerintele caietului de sarcini. Punctele se vor acorda pentru specificatiile care depasesc cerintele minime conform factorilor de evaluare specificati anterior.Evaluarea ofertelorDesemnarea ofertei castigatoare/Algoritm de calcul scor finalPunctajul final al ofertei va fi stabilit prin calcularea sumei punctajelor aferente fiecarui factor de evaluare, calculate conform algoritmului de calcul prezentat anterior. Oferta cu punctajul final cel mai mare va fi considerata oferta castigatoare.

II._

Formular propunere tehnica

ORGANIZARE SI METODOLOGIE

(Se completeaza de catre ofertant.)

Metodologia si planul de lucru sunt componente-cheie si obligatorii ale ofertei tehnice. Oferta tehnica trebuie prezentata in urmatoarea structura:

a)metodologia pentru realizarea serviciilor;

b)planul de lucru pentru realizarea serviciilor;

c)personalul utilizat pentru realizarea serviciilor si organizarea acestuia.

a)Metodologia:

In aceasta sectiune trebuie sa prezentati modul in care dumneavoastra, in calitate de ofertant, intelegeti:

– obiectivele contractului si sarcinile stabilite prin caietul de sarcini;

– modul de abordare ce va fi urmat in prestarea serviciilor, inclusiv descrierea conceptului utilizat pentru atingerea obiectivelor contractului;

– metodologia de realizare a activitatilor in scopul obtinerii rezultatelor asteptate.

Cel putin urmatoarele informatii trebuie prezentate aici:

– prevederile legale in domeniul de activitate aferent obiectului contractului ce urmeaza a fi atribuit, ce pot avea incidenta asupra derularii/implementarii acestuia;

– identificarea si explicitarea aspectelor-cheie privind indeplinirea obiectivelor contractului si atingerea rezultatelor asteptate;

– modalitatea de abordare a activitatilor ce corespund rezultatului final al contractului si a rezultatelor intermediare aferente, in raport cu serviciile si responsabilitatile stabilite prin caietul de sarcini. Activitatile descrise la acest capitol trebuie reprezentate ca durata, la capitolul aferent din planul de lucru si trebuie reflectate in propunerea financiara sub aspect valoric la nivel de activitate si la nivel de pachet de activitati;

– (daca este cazul – in functie de tipul serviciilor ce fac obiectul contractului) descrierea solutiei propriu-zise propuse pentru indeplinirea obiectivelor stabilite prin caietul de sarcini.

b)Planul de lucru:

Cel putin urmatoarele informatii trebuie prezentate aici:

– denumirea si durata activitatilor si pachetelor de activitati din cadrul contractului, asa cum sunt acestea prezentate la capitolul „Metodologie”;

– succesiunea si interrelationarea acestor activitati;

– punctele-cheie de control – „Jaloanele” proiectului.

Planul de lucru propus trebuie sa fie:

1.conform cu abordarea si metodologia propusa;

2.sa demonstreze:

– intelegerea prevederilor din caietul de sarcini;

– abilitatea de a transpune prevederile intr-un plan de lucru fezabil;

– incadrarea activitatilor in timp de asa maniera incat sa se asigure finalizarea serviciilor in termenul specificat in caietul de sarcini;

3.realizat utilizand un software de planificare a timpului.

c)Organizarea si personalul

Cel putin urmatoarele informatii trebuie prezentate aici:

– structura echipei propuse pentru managementul contractului;

– modul de abordare a activitatii de raportare cu privire la progresul serviciilor, inclusiv documentele finale in raport cu prevederile caietului de sarcini;

– descrierea infrastructurii pe care contractorul o utilizeaza pentru realizarea activitatilor propuse pentru indeplinirea obiectului contractului. Aceasta infrastructura trebuie sa fie corespunzatoare scopului contractului si sa indeplineasca toate cerintele solicitate de legislatia in vigoare.

Se va prezenta doar echipamentul necesar si propus pentru desfasurarea contractului si nu tot echipamentul detinut de catre ofertant (in situatia in care aceasta infrastructura nu a fost detaliata si impusa de autoritatea contractanta in cadrul instructiunilor catre ofertanti).

Descriere (tip/provenienta/model) Caracteristici Nr. de unitati Vechime (ani) Autorizatii, agremente licente etc., conform legislatiei in vigoare Localizarea echipamentului (adresa, acolo unde este aplicabil) Momentul din executarea serviciilor in care se utilizeaza4
/
/
/
/

___

4Ofertantul va prezenta informatii referitoare la momentele din derularea serviciilor cand va intentiona sa utilizeze aceste echipamente si va justifica propunerea sa tinand cont de echipamentele necesare pentru realizarea corespunzatoare a serviciilor si obtinerea rezultatelor dorite.

– modul de abordare a activitatii de identificare a riscurilor ce pot aparea pe parcursul derularii contractului si masuri de diminuare a riscurilor in raport cu prevederile caietului de sarcini;

– modul de abordare a activitatii de prevenire/atenuare/eliminare sau minimizare a efectelor, dupa caz, a riscurilor identificate in caietul de sarcini;

– modul de abordare a activitatilor corespunzatoare indeplinirii cerintelor privind sanatatea si securitatea in munca, inclusiv modul in care ofertantul devenit contractor se va asigura ca pe parcursul executarii contractului obligatiile legale referitoare la conditiile de munca si protectia muncii sunt respectate (daca este cazul);

– modul de abordare si gestionare a relatiei cu subcontractorii, in raport cu activitatile subcontractate (daca este cazul);

– evaluarea utilizarii resurselor in termeni om-zile de lucru, deplasarile personalului si utilizarea echipamentelor alocate tuturor organizatiilor (inclusiv autoritatea/entitatea contractanta) implicate in realizarea contractului.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 32 din data de 11 ianuarie 2017

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers