Termenele prevazute de O.U.G. 34/2006 privind solutionarea litigiilor in instanta sunt constitutionale

In M.Of. nr. 17 din data de 7 ianuarie 2011 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 1544/2010 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2871 si art. 2874 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Exceptia a vizat urmatoarele termene:

  • termenul de 3 zile de la comunicarea cererii de chemare in judecata pentru depunerea intampinarii de catre parat si a cererii reconventionale;
  • termenul de 3 zile de la comunicarea intampinarii pentru depunerea raspunsului la intampinare de catre reclamant;
  • termenul de maxim 20 de zile de la data inregistrarii cererii de chemare in judecata pentru fixarea primului termen de judecata de catre instanta;
  • termenul de 10 zile pentru termenele de judecata ulterioare.


Motivarea exceptiei de neconstitutionalitate

Argumentele autorului exceptiei s-au fundamentat pe urmatoarele aspecte:

  • termenele sunt foarte scurte, nepermitand pregatirea apararii in cauza;
  • sunt incalcate dispozitiile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora orice cauza trebuie sa fie examinata in mod echitabil;
  • dreptul la un proces echitabil inseamna si posibilitatea rezonabila a oricarei parti de a expune cauza sa instantei de judecata, in conditii care sa nu o dezavantajeze fata de partea adversa, ceea ce se realizeaza prin asigurarea dreptului la aparare.

Solutia Curtii Constitutionale

Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate pentru urmatoarele considerente:

  • legiuitorul este in drept sa stabileasca regulile de procedura cu aplicabilitate generala, dar si unele reguli speciale, derogatorii, in considerarea unor situatii deosebite, fara ca acestea sa poata fi contrare liberului acces la justitie, dreptului la aparare sau dispozitiilor fundamentale referitoare la statul de drept;
  • dispozitiile legale criticate nu aduc atingere dreptului la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil; dimpotriva, acestea instituie norme de procedura ce duc la judecarea cu celeritate a cauzelor in materie de achizitii publice;
  • potrivit jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului legata de aplicarea art. 6 paragraful 1 din Conventie, prin impunerea respectarii unui termen rezonabil, este subliniata importanta faptului ca justitia trebuie sa fie administrata fara intarzieri de natura a-i compromite eficacitatea si credibilitatea, statul fiind responsabil pentru activitatea ansamblului serviciilor sale, nu numai pentru aceea a organelor judiciare;
  • nu este ingradit dreptul la aparare, partile interesate avand deopotriva posibilitatea utilizarii cailor de atac prevazute de lege.

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers