Comisia Europeana a lansat o consultare pe tema modernizarii pietei europene a achizitiilor publice

Achizitiile publice reprezinta aproximativ 17% din PIB-ul UE. In conditiile in care multe state membre se confrunta cu restrictii bugetare si dificultati economice, politica in domeniul achizitiilor publice trebuie sa asigure cea mai eficienta utilizare a fondurilor publice, pentru a sprijini cresterea economica si crearea de locuri de munca. Pentru aceasta, atat autoritatile publice europene, cat si furnizorii acestora ar avea nevoie de instrumente flexibile si usor de utilizat care sa faciliteze cat mai mult posibil un proces transparent si concurential de acordare a contractelor. Avand in vedere obiectivele mentionate, Comisia Europeana a lansat in data de 27 ianuarie 2011 o consultare. Aceasta dezbatere deschisa cu partile interesate se va axa pe modernizarea regulilor, instrumentelor si metodelor, astfel incat achizitiile publice sa contribuie mai bine la indeplinirea acestor obiective. Termenul limita pentru trimiterea raspunsurilor referitoare la Cartea verde este 18 aprilie 2011.

Michel Barnier, Comisarul pentru piata interna si servicii, a precizat in legatura cu acest subiect: „Este necesar sa clarificam regulile de achizitie publica, pentru a face lucrurile mai usoare atat pentru autoritatile publice, cat si pentru companiile care liciteaza pentru contracte in Europa. In cadrul acestei consultari se vor afla in centrul atentiei teme precum accesul companiilor mai mici la pietele de achizitii, reducerea birocratiei sau promovarea achizitiilor transfrontaliere la nivel european. De asemenea, vreau sa ma asigur ca achizitiile publice pot ajuta la crearea de locuri de munca, la inovare si la protectia mediului.”

Achizitiile publice reprezinta aproximativ 17% din PIB-ul UE. Folosirea acestor 17 procente in cel mai bun mod cu putinta este esentiala pentru relansarea economiei noastre si pentru crearea de locuri de munca, cu atat mai mult cu cat traversam o perioada de criza. Partile interesate au solicitat revizuirea sistemului de achizitii publice al UE pentru a-i eficientiza procedurile si a le adapta mai bine la noile provocari, cum ar fi necesitatea unei utilizari mai eficiente a fondurilor publice, precum si luarea in considerare a aspectelor de ordin social si ecologic.

Companiile, in special IMM-urile (care se estimeaza ca reusesc sa obtina intre 31% si 38% din valoarea contractuala totala aferenta achizitiilor publice), au nevoie sa li se imbunatateasca si sa li se faciliteze mai mult accesul la contractele publice din intreaga UE, astfel incat sa poata profita pe deplin de o piata cu adevarat europeana a achizitiilor. In mod similar, autoritatile contractante au nevoie de proceduri simple si flexibile care sa le permita sa contribuie in mod eficace la realizarea obiectivelor comune ale strategiei Europa 2020: incurajarea inovarii, protejarea mediului, combaterea schimbarilor climatice si a excluziunii sociale. Achizitiile electronice eficientizeaza procedurile, imbunatatesc accesul companiilor si asigura o plaja mai larga de optiuni autoritatilor contractante – termenul limita pentru consultarea lansata de Comisie cu privire la achizitiile electronice este 31 ianuarie 2011.

La ce se refera consultarea publica?

Cartea verde identifica un numar de domenii-cheie in care poate fi realizata o reforma si cere opinia partilor interesate cu privire la optiunile de schimbare legislativa. Sunt abordate, printre altele, urmatoarele aspecte:

  • Este necesar ca procedurile actuale sa fie simplificate, in special pentru autoritatile mici de la nivel local si regional? Cum se poate realiza acest lucru in mod util si fara a pune in pericol garantiile esentiale de transparenta si nediscriminare intre ofertanti?
  • Cum putem reduce birocratia cu care se confrunta operatorii economici, in special IMM-urile? Cum se poate facilita licitarea transfrontaliera in Europa?
  • In ce conditii ar trebui exceptate contractele intre autoritati publice de la aplicarea regulilor UE privind achizitiile publice?
  • Ar trebui ca regulile UE privind achizitiile publice sa fie modificate pentru a permite o mai buna luare in considerare a altor obiective strategice precum promovarea inovarii sau consideratii de ordin social sau ecologic? De exemplu, ar trebui sa existe reguli la nivelul UE care sa instituie obligatia de a cumpara numai produse ce respecta anumite conditii de mediu sau de a rezerva un anumit procent din buget pentru bunuri si servicii inovatoare? Sunt necesare reguli special concepute pentru achizitionarea de servicii sociale de interes economic general, care sa se potriveasca mai bine caracteristicilor specifice ale acestor servicii?
  • Avem nevoie de reguli mai stricte sau de protectii mai bune pentru a preveni favoritismul, coruptia sau conflictele de interese?
  • Cum se poate garanta existenta unei concurente eficiente pe pietele de achizitii? De exemplu, cum se poate evita aparitia unor furnizori dominanti, manipularea procedurilor de cerere de oferte sau impartirea pietei intre anumiti ofertanti?
  • Ce ar trebui facut pentru a se imbunatati accesul intreprinderilor europene la pietele de achizitii publice din tari terte?

Initiative conexe si etapele urmatoare

Pe langa Cartea verde, Comisia desfasoara in prezent o evaluare ex-post cuprinzatoare pentru a afla gradul de eficienta si de rentabilitate al regulilor europene actuale in domeniul achizitiilor publice.

Rezultatele aceste evaluari si cele ale consultarii legate de Cartea verde vor fi discutate in cadrul unei conferinte la nivel inalt pe tema reformei in domeniul achizitiilor publice, planificata a avea loc la 30 iunie 2011 la Bruxelles. Apoi, toate aceste fluxuri de activitate vor fi folosite la elaborarea unor propuneri legislative corespunzatoare.

Informatii contextuale

Regulile UE in domeniul achizitiilor publice prevad proceduri de acordare a contractelor care asigura transparenta, acces egal si concurenta loiala in cadrul pietei europene a achizitiilor pentru contracte publice care depasesc o anumita suma. Cadrul legislativ actual al UE in domeniul achizitiilor publice, si anume Directivele 2004/17/CE si 2004/18/CE, reprezinta ultima etapa a unei lungi evolutii care a inceput in 1971. Aceste directive au ca scop principal sa asigure faptul ca operatorii economici se bucura de libertatile de baza – libera circulatie a marfurilor, a capitalului, a serviciilor si a persoanelor.

Raspunsurile la Cartea verde trebuie trimise la urmatoarea adresa:

MARKT-CONSULT-PP-REFORM@ec.europa.eu, pana la 18 aprilie 2011, cel tarziu.

Cartea verde poate fi consultata la urmatoarea adresa:

http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/modernising_rules/consultations/index_en.htm

Pentru mai multe informatii privind politica UE in domeniul achizitiilor publice:

http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/index_en.htm

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers