Ajutorul de stat, temei pentru excluderea din procedura de atribuire?

Av. Bianca Bello, VASS Lawyers

Autoritatile contractante au obligatia sa ia o serie de masuri atunci cand un operator economic beneficiar al unui ajutor de stat participa la o procedura de atribuire si oferteaza un pret aparent neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza a fi furnizat, executat sau prestat.

Pusa in situatia evaluarii unei asemenea oferte, autoritatea contractanta va avea in vedere prevederile art. 202 coroborate cu cele ale art. 203 din O.U.G. nr. 34/2006. Articolele mentionate stabilesc in acest sens o dubla obligatie:

  • de a solicita clarificari in scris ofertantului si de a verifica raspunsurile care justifica pretul respectiv;
  • de a lua in considerare justificarile ofertantului indeosebi cele care se refera la, printre altele, posibilitatea de a beneficia de un ajutor de stat.

Mai mult decat atat, pentru situatia particulara in care se constata ca pretul este neobisnuit de scazut intrucat ofertantul beneficiaza de un ajutor de stat, legiuitorul a instituit reguli specifice. Astfel, autoritatea contractanta poate respinge oferta respectiva numai daca, in urma clarificarilor solicitate, ofertantul se afla in imposibilitate de a demonstra ca ajutorul de stat a fost acordat in mod legal. In vederea transmiterii raspunsului la clarificari, autoritatea contractanta va stabili o perioada de timp rezonabila, de natura a permite operatorului economic sa adune si sa comunice informatiile si documentele solicitate.


Ratiunea prevederilor legale aratate rezida in necesitatea protejarii ofertantilor beneficiari ai ajutorului de stat de arbitrariul evaluarii autoritatii contractante. Operatorilor economici li se ofera astfel posibilitatea de a dovedi seriozitatea ofertelor depuse inainte de a fi exclusi din cadrul procedurii de atribuire. O asemenea garantie nu ar subzista in schimb in ipoteza in care autoritatea contractanta, fie ar putea decide in mod discretionar cu privire la oportunitatea solicitarii de clarificari, fie ar putea exclude ofertantii respectivi pe baza unui simplu criteriu matematic.

Situatia ofertantului beneficiar al unui ajutor de stat este tratata cu mai multa rigurozitate, puterea de apreciere a autoritatii contractante fiind limitata inclusiv sub aspectul temeiniciei justificarilor primite. Astfel, caracterul ilegal al ajutorului de stat este singurul in masura sa legitimeze respingerea ofertantului din cadrul procedurii de atribuire.

Ajutorul de stat ilegal

Ce se intelege asadar printr-un ajutor de stat ilegal in sensul art. 203 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006?

In primul rand, pentru ca o masura sa fie calificata drept ajutor de stat, aceasta trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ cerintele prevazute de art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, respectiv:

  • sa implice transferul de resurse ale statului;
  • sa constituie un avantaj economic de care intreprinderea nu ar fi beneficiat in mod normal;
  • sa fie selectiva, in speta sa se adreseze anumitor intreprinderi sau producerii anumitor bunuri;
  • sa denatureze sau sa fie de natura a denatura concurenta;
  • sa afecteze schimburile comerciale intre statele membre.

Potrivit articolului referit, ajutoarele care indeplinesc toate criteriile enumerate sunt incompatibile cu piata comuna. De la aceasta regula exista insa doua exceptii: ajutoarele care sunt in mod necesar compatibile cu piata comuna (art. 87 alin. (2) din Tratatul CE) si ajutoarele care pot fi considerate compatibile cu piata interna (art. 87 alin. (3) din Tratatul CE). Aceasta din urma categorie de ajutoare incluzand masuri destinate favorizarii dezvoltarii anumitor activitati sau anumitor regiuni economice, promovarii realizarii unui proiect de interes european comun, etc. intereseaza in mod special materia achizitiilor publice. Pentru ca un ajutor de stat din aceasta categorie sa fie legal acordat, acesta trebuie notificat in prealabil Comisiei Europene si autorizat de aceasta. Sunt exceptate de la obligatia de notificare prealabila categoriile de ajutoare de stat declarate ca fiind compatibile cu Tratatul CE prin regulamentele de exceptare pe categorii adoptate de Comisia Europeana.

Orice ajutor acordat fara respectarea obligatiei de notificare si obtinere a autorizarii prealabile este calificat automat drept ajutor ilegal. Potrivit normelor procedurale in vigoare, Comisia are obligatia de a dispune recuperarea de la beneficiari a ajutorului ilegal care a fost gasit ca fiind incompatibil cu piata comuna .

Jurisprudenta comunitara

Relevanta prin prisma interpretarii prevederilor legale sus mentionate este si jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene. Astfel, in speta ARGE Curtea a statuat in sensul ca simpla existenta a unui ajutor de stat legal sau chiar ilegal nu exclude per se ofertantul beneficiar al ajutorului din cadrul procedurii de atribuire. Cu toate acestea, oferta sa va fi respinsa in ipoteza in care, ca urmare a unei solicitari de clarificari din partea autoritatii contractante se constata ca ajutorul este incompatibil cu prevederile Tratatului CE. In acest sens, Curtea a retinut ca obligatia de restituire a ajutorului ilegal afecteaza bunastarea financiara a ofertantului, acesta nefiind asadar in masura sa asigure stabilitatea economica si financiara necesara pentru indeplinirea contractului.

In acelasi timp, referitor la incalcarea principiilor fundamentale care guverneaza materia achizitiilor publice, Curtea a aratat urmatoarele:

  • simplul fapt ca autoritatea contractanta permite unui operator economic beneficiar al unui ajutor de stat sa participe la procedura de atribuire nu reprezinta o incalcare a principiului tratamentului egal;
  • in mod similar, o asemenea decizie nu constituie nicio forma ascunsa de discriminare si nicio restrictionare a liberei circulatii a serviciilor, chiar raportat la faptul ca beneficiarul ajutorului are aceeasi nationalitate sau are sediul in acelasi stat membru cu autoritatea contractanta.

In aceeasi ordine de idei, in speta Transporoute instanta comunitara a reiterat faptul ca prevederile legale legitimeaza autoritatea contractanta sa stabileasca daca justificarile primite de la ofertant sunt sau nu concludente. Autoritatea contractanta nu are insa dreptul de a respinge oferta in cauza fara a solicita clarificari, hotarand pe cale de consecinta ab initio ca nicio explicatie acceptabila nu poate fi furnizata.

Concluzii

Fata de cele aratate, rezulta ca ajutorul de stat nu constituie prin sine insusi temei pentru excluderea din procedura de atribuire a ofertei care prezinta un pret aparent neobisnuit de scazut. Intr-o atare ipoteza, autoritatea contractanta trebuie sa solicite toate clarificarile necesare pentru a se asigura de legalitatea masurii de ajutor de stat de care beneficiaza ofertantul. Aparent simpla, solutia astfel consacrata de legiuitor reclama o analiza minutioasa din partea autoritatii contractante a documentatiei care a stat la baza acordarii ajutorului de stat, precum si a reglementarilor specifice aplicabile in aceasta materie.

Av. Bianca Bancescu, VASS Lawyers

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers