Ordinul ministrului delegat pentru fonduri europene si al presedintelui A.N.A.P. nr. 6712/890/2017

ORDIN nr. 6712 din 7 noiembrie 2017 privind aprobarea modului de efectuare a achizitiilor in cadrul proiectelor cu finantare europeana implementate in parteneriat

Forma sintetica la data 20.06.2023

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

 

Avand in vedere prevederile:

– art. 125 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;

– Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– Hotararii Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

– art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor masuri in domeniul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 129/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;

– Hotararii Guvernului nr. 398/2015 pentru stabilirea cadrului institutional de coordonare si gestionare a fondurilor europene structurale si de investitii si pentru asigurarea continuitatii cadrului institutional de coordonare si gestionare a instrumentelor structurale 2007-2013, cu modificarile si completarile ulterioare,

in conformitate cu:

– art. 5. pct. 26 din Hotararea Guvernului nr. 15/2017 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene;

– art. 3 alin. (3) lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,

In temeiul:

– art. 12 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor masuri in domeniul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 129/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;

– art. 15 alin. (2) si (9) din Hotararea Guvernului nr. 15/2017;

– art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul delegat pentru fonduri europene si presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emit prezentul ordin.

 

Art. 1

Se aproba modul de efectuare a achizitiilor in cadrul proiectelor cu finantare europeana implementate in parteneriat, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2

Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, respectiv autoritatile de management/organismele intermediare/operatorii de program/autoritatea de plata pentru Programul de cooperare elvetiano-roman, denumit in continuare PCER, au obligatia de a modifica procedurile operationale si orice alte reglementari interne incidente, in sensul conformarii acestora cu prevederile prezentului ordin, dupa caz.

Art. 3

Prezentul ordin nu se aplica autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene pentru programele aferente obiectivului «Cooperare teritoriala europeana», pentru Programul national de dezvoltare rurala 2014-2020, pentru Planul national strategic PAC 2023-2027 si pentru Mecanismul pentru interconectarea Europei.

 

Art. 4

Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene prevazute la art. 2 vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

 

Art. 5

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

Ministrul delegat pentru fonduri europene,

Marius Nica

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Bogdan Puscas

 

ANEXA:Modul de efectuare a achizitiilor in cadrul proiectelor cu finantare europeana implementate in parteneriat

 

CAPITOLUL I:Dispozitii generale

 

Art. 1

Cu respectarea prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitiile cuprinse in prezenta anexa se aplica beneficiarilor/partenerilor din cadrul proiectelor cu finantare europeana implementate in parteneriat, pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrari aferente:

a)programelor finantate din fondurile europene structurale si de investitii 2014-2020, respectiv Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European, Fondul de coeziune, Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime;

b)programelor finantate din mecanismele financiare ale Spatiului Economic European si norvegian;

c)Programului de cooperare elvetiano-roman vizand reducerea disparitatilor economice si sociale in cadrul Uniunii Europene extinse – Obiectivul 1 al Ariei de concentrare 4 – „Imbunatatirea mediului inconjurator”.

d)programelor finantate din fonduri europene nerambursabile aferente politicii de coeziune 2021-2027: Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit si acvacultura, Fondul pentru tranzitie justa.

 

CAPITOLUL II:Proiecte implementate in parteneriat intre entitati publice si private

 

SECTIUNEA 1:Achizitii publice

 

Art. 2

In cazul proiectelor implementate in parteneriat constituit din una sau mai multe autoritati contractante si una sau mai multe entitati juridice fara calitatea de autoritate contractanta, parteneriatul respectiv este considerat autoritate contractanta in baza art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si trebuie sa achizitioneze produse, servicii sau lucrari in cadrul proiectului, conform prevederilor Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Art. 3

In aplicarea prevederilor art. 2, in cadrul parteneriatului se va opta pentru una dintre urmatoarele modalitati de organizare a procesului/proceselor de achizitie:

a)fiecare dintre membrii parteneriatului va derula achizitiile publice aferente activitatilor pentru care este responsabil in cadrul proiectului/contractului de finantare;

sau

b)liderul de parteneriat sau unul dintre membrii parteneriatului, autoritate contractanta sau entitate juridica fara calitatea de autoritate contractanta, va derula toate achizitiile publice din cadrul proiectului/contractului de finantare.

 

Art. 4

Indiferent de modalitatea de organizare pentru care se opteaza, dintre cele descrise la art. 3 lit. a) sau b), parteneriatul are obligatia ca, la alegerea modalitatii in care se va derula procesul de atribuire a contractului de achizitie publica, sa se raporteze la modul de calcul al valorii estimate a achizitiei astfel cum este acesta reglementat de prevederile art. 9-25 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Art. 5

In aplicarea prevederilor art. 13 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in functie de modalitatea de organizare descrisa la art. 3, pentru elaborarea Programului achizitiilor publice la nivelul proiectului respectiv se va proceda, dupa cum urmeaza:

a)pentru modalitatea de organizare descrisa la art. 3 lit. a), programul respectiv va fi elaborat de catre liderul de parteneriat prin centralizarea achizitiilor publice aferente fiecaruia dintre membrii parteneriatului, cu respectarea prevederilor art. 4;

b)pentru modalitatea de organizare descrisa la art. 3 lit. b), programul respectiv va fi elaborat de catre partenerul care va derula toate achizitiile publice din cadrul proiectului, respectiv lider sau unul dintre membrii parteneriatului, cu respectarea prevederilor art. 4.

 

Art. 6

In ambele situatii descrise la art. 5, fiecare dintre membrii parteneriatului contribuie la elaborarea Programului achizitiilor publice la nivelul proiectului, prin stabilirea achizitiilor publice proprii derulate/avute in vedere in proiect, cu respectarea prevederilor art. 4.

 

SECTIUNEA 2:Achizitii publice de servicii sociale si alte servicii specifice

 

Art. 7

In cazul proiectelor implementate in parteneriat intre o autoritate contractanta si o entitate juridica fara calitatea de autoritate contractanta, pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru a caror valoare estimata fara TVA, conform modului de calcul al valorii estimate a achizitiei, astfel cum este acesta reglementat de prevederile art. 9-25 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, este mai mica decat pragul valoric prevazut la art. 7 alin. (1) lit. d) din respectiva lege si care au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se va proceda dupa cum urmeaza:

a)membrii parteneriatului care au calitatea de autoritati contractante vor derula procedura de atribuire in conformitate cu prevederile art. 68 alin. (1) lit. h) coroborate cu prevederile art. 111 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;

b)membrii parteneriatului care sunt entitati juridice fara calitatea de autoritate contractanta au dreptul de a derula procedura competitiva reglementata prin Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitantilor/beneficiarilor privati pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrari finantate din fonduri europene, cu respectarea principiilor de la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

CAPITOLUL III:Proiecte implementate in parteneriat de entitati juridice fara calitatea de autoritate contractanta

 

Art. 8

In cazul proiectelor implementate in parteneriat constituit din doua sau mai multe entitati juridice fara calitatea de autoritate contractanta, in situatia in care nu sunt indeplinite conditiile de aplicare a prevederilor art. 6 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor respecta, pentru atribuirea contractelor de achizitie, prevederile Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 933 din data de 27 noiembrie 2017

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers