Ordinul presedintelui A.N.A.P. nr. 842/2016

ORDIN nr. 842 din 9 decembrie 2016 privind aprobarea metodologiei de calcul al ratei de actualizare ce va fi utilizata la atribuirea contractelor de achizitie publica

Forma sintetica la data 30.05.2019.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere:

– prevederile art. 187 alin. (3) lit. b) si alin. (7) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu completarile ulterioare;

– prevederile art. 33 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;

– obligatia autoritatilor contractante de a include in cadrul documentatiei de atribuire, atunci cand criteriul de atribuire utilizat este „costul cel mai scazut”, toate informatiile necesare pentru calculul financiar al fiecarui element de cost al ciclului de viata, inclusiv rata de actualizare care urmeaza a fi utilizata pentru respectivul calcul;

– fenomenul general de accentuare a caracterului limitat al resurselor disponibile fata de volumul si exigentele sporite ale nevoilor sociale, aspect ce poate fi gestionat de autoritatile contractante prin utilizarea criteriului de atribuire „costul cel mai scazut” in cadrul procedurii de atribuire a unui contract de achizitie publica/acord-cadru, in acest fel fiind avute in vedere si eforturile financiare corespunzatoare elementelor ciclului de viata al achizitiei considerate relevante pentru obiectul respectivului contract de achizitie publica/acordului-cadru,

In temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organ zarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu completarile ulterioare, si in temeiul prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Prognoza, republicata, cu modificarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice si presedintele Comisiei Nationale de Prognoza emit urmatorul ordin:

Art. 1

Se aproba metodologia de calcul al ratei de actualizare utilizate pentru calcularea costurilor pe ciclul de viata al achizitiei in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru ce au drept criteriu de atribuire „costul cel mai scazut”/”cel mai bun raport calitate-cost”, conform celor prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2

(1)In aplicarea art. 33 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatea contractanta stabileste, in functie de specificul obiectului contractului de achizitie publica/acordului-cadru, metoda de calcul asociata elementelor de cost ce sunt considerate relevante in cazul respectivei achizitii pentru criteriul de atribuire „costul cel mai scazut”/”cel mai bun raport calitate-cost”.

(2)Pentru echivalarea costurilor consemnate la momente diferite ale ciclului de viata analizat, in vederea insumarii economice a acestora, autoritatea contractanta utilizeaza o rata de actualizare.

(3)Rata de actualizare reprezinta rata folosita pentru a converti o suma de bani, care trebuie platita in viitor, corespunzator elementelor de cost ce au fost incluse in criteriul de atribuire, conform alin. (1), in valoarea ei prezenta, si se calculeaza ca suma dintre randamentele aferente titlurilor de stat, denumita rata neutra de plasament, ajustata cu o rata ce acopera eventualele deteriorari ale climatului de afaceri, exprimata prin rata riscului de tara.

Art. 3

(1)Rata de actualizare utilizata in cazul contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru finantate exclusiv de la bugetul de stat, pentru care analiza se realizeaza la preturile anului de baza, se determina dupa formula:

Ra = Rnp + Rt,

unde:

Rg – rata de actualizare;

Rnp – rata neutra de plasament (rata fara risc)

Rt – rata riscului tara.

(2)Avand in vedere prognoza factorilor determinanti, rata de actualizare utilizata la toate procedurile de atribuire mentionate la art. 1, desfasurate in anul 2017, este de 4,4%.

(3)Incepand cu anul 2018, nivelul ratei de actualizare se revizuieste anual, conform prevederilor art. 33 alin. (6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, prin grija Comisiei Nationale de Prognoza.

*) Pentru anul 2018 se stabileste un nivel al acestui indicator de 4,5%.
(la data 10-ian-2018 Art. 3, alin. (3) a se vedea referinte de aplicare din Actul din Ordinul 1170/2017 )

*) In conformitate cu metodologia de calcul al ratei care se utilizeaza pentru calcularea costurilor pe ciclul de viata al achizitiei in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru ce au drept criteriu de atribuire „costul cel mai scazut”, se stabileste pentru anul 2019 un nivel al acestui indicator de 5,6%. In cazul contractelor de achizitie publica finantate din fonduri europene nerambursabile pentru care procedura de atribuire se initiaza in anul 2019, iar criteriul de atribuire este „costul cel mai scazut”, raman aplicabile prevederile art. 5
(la data 18-ian-2019 Art. 3, alin. (3) a se vedea referinte de aplicare din Actul din Ordinul 2717/2018 )

Art. 4

Utilizarea ratei de actualizare prevazute la art. 3 alin. (2) este obligatorie pentru anul 2017, cu exceptia situatiilor in care se poate justifica temeinic ca specificul obiectului contractului impune utilizarea unor valori mai mari ale ratei de actualizare pentru corectarea costurilor aferente ciclului de viata al achizitiei, deoarece costul asteptat este mai mare decat valoarea de referinta impusa.

Art. 5

(1)In cazul contractelor finantate din fonduri europene nerambursabile se utilizeaza rata de actualizare prevazuta drept valoare de referinta pentru operatiunile de investitii publice cofinantate prin fondurile structurale si de investitii europene (ESI), in conformitate cu Regulamentul delegat (UE) nr. 480/2014 al Comisiei din 3 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime.

(2)Rata de actualizare, mentionata la alin. (1), este cea precizata ca recomandare de catre Comisia Europeana in Guide to Cost-Benefit Analysis of Investment Projects Economic appraisal tool for Cohesion Policy 2014-2020, respectiv de 4% pentru fiecare an aferent perioadei 2017-2020.

Art. 6

(1)Indicatorii care influenteaza rata de actualizare se recalibreaza anual, in scopul modificarii palierelor de evolutie in functie de schimbarile conditiilor economice, asteptarilor investitorilor si politicilor economice.

(2)In masura in care situatia economica interna sau externa se modifica substantial se pot aduce actualizari si pe parcursul anului.

(3)Datele utilizate anual pentru calculul ratei de actualizare au la baza prognozele Comisiei Nationale de Prognoza din „Prognoza de toamna” si ultimele date statistice publicate de Banca Nationala a Romaniei si de Ministerul Finantelor Publice.

Art. 7

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Bogdan Puscas

Presedintele Comisiei Nationale de Prognoza,

Ion Ghizdeanu

ANEXA: METODOLOGIA de calcul a ratei de actualizare

Prezenta anexa stabileste cadrul de date statistice utilizate in analiza indicatorilor implicati in metodologia de calcul al ratei de actualizare, utilizata in cazul contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru finantate exclusiv de la bugetul de stat.

Metodologia aplicata a exclus criteriul politic din motive de transparenta, obiectivitate si usurinta in aplicarea indicatorilor de risc. Astfel, s-au avut in vedere doar criteriul economic si cel financiar.

A)Indicatori de performanta economica

Pentru calculul randamentului titlurilor de stat se utilizeaza datele de la Directia generala de trezorerie si datorie publica din Ministerul Finantelor Publice. Rata neutra de plasament s-a calculat ca media datelor din perioada 15 decembrie 2015-25 octombrie 2016 (data de inceput fiind data de crestere a dobanzii FED) la care s-a adaugat deviatia Standard. A rezultat astfel o rata de plasament de 4,032%.

Rata privind riscul de tara a fost determinata ca fiind invers proportionala cu indicatorul de performante economice (Rt = 1/Ipe),

Indicele de performanta economica a fost calculat pe baza a 10 indicatori macroeconomici reprezentativi, respectiv:

– cresterea reala a PIB;

– PIB/locuitor;

– soldul contului curent;

– gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi;

– rata inflatiei;

– rata dobanzii de politica monetara;

– datoria guvernamentala;

– deficitul bugetar;

– pozitia investitionala internationala;

– cresterea salariului real.

Pentru fiecare indicator s-au stabilit intervale de variatie, palierele fiind determinate in functie de datele istorice, dar si de evolutiile viitoare posibile de realizat.

Fiecarui palier i-a fost atribuit un scor de la 1 la 5, valoarea „1” corespunzand unei evolutii negative, iar valoarea „5” unor performante economice favorabile.

Palierele de variatie au fost stabilite astfel incat sa acopere abaterile admisibile in procesul de prognoza, neinfluentand scorul alocat indicatorilor.

Pentru o simplificare a calculelor, fiecarui indicator macroeconomic i-a fost atribuita o pondere de 10% (10 indicatori * 10% = 100%).

Acest model de determinare a ratei riscului de tara induce un rezultat minimal (in cazul in care toti indicatorii au un scor de „5”, deci performantele economice sunt remarcabile) de 0,2 si o valoare maxima de 1.

B)Evaluarea indicatorilor economici si financiari pentru anul 2017

Pentru anul 2017 s-a bifat cu „X” scorul corespunzator asteptarilor privind evolutia fiecarui indicator pentru anul anterior, respectiv pentru anul 2016. Scorul a fost stabilit pe baza „Prognozei de toamna” elaborate si publicate pe site-ul Comisiei Nationale de Prognoza in luna noiembrie 2016, a datelor publicate de Banca Nationala a Romaniei (pentru rata dobanzii de politica monetara) si de Ministerul Finantelor Publice (pentru datoria guvernamentala si deficitul bugetar).

1.Cresterea reala a PIB (%)

Interval

Scor

2017

< = -1

1

(-1, 1]

2

(1.3]

3

(3, 5]

4

X

> 5

5

2.PIB/locuitor (euro)

Interval

Scor

2017

< =9.000

1

X

(9.000, 9.500]

2

(9.500,10.000]

3

(10.000,10.500]

4

> 10.500

5

3.Soldul contului curent (% din PIB)

Interval

Scor

2017

< = -6

1

(-6,-4]

2

(-4,-2]

3

X

(-2, 0]

4

> 0

5

4.Gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi, %

Interval

Scor

2017

< = 70

1

(70, 80]

2

(80, 90]

3

X

(90, 100]

4

> 100

5

5.Rata inflatiei (medie anuala), %

Interval

Scor

2017

> = 6

1

[4, 6)

2

[2, 4)

3

[0, 2)

4

[-2, 0)

5

X

6.Rata dobanzii de politica monetara, %

Interval

Scor

2017

> = 4

1

[3, 4)

2

[2, 3)

3

[1, 2)

4

X

[0, 1)

5

7.Datoria guvernamentala (% din PIB)

Interval

Scor

2017

> = 60

1

[50, 60)

2

[40, 50)

3

[30, 40)

4

X

[20, 30)

5

8.Deficitul bugetar (% din PIB)

Interval

Scor

2017

> = -4

1

(-4, -3]

2

(-3, -2]

3

X

(-2, -1]

4

(-1, 0]

5

9.Pozitia investitionala internationala (mld. euro)

Interval

Scor

2017

< = -70

1

X

(-70, -60]

2

(-60, -50]

3

(-50, -40]

4

> -40

5

10.Cresterea salariului real (%)

Interval

Scor

2017

> 10

1

X

(7, 101

2

(4,7]

3

(1.4]

4

< = 1

5

C)Determinarea ratei de actualizare

Indicatori

Ponderi

(%)

Scor

1. Cresterea reala a PIB (%)

10

4

0,4

2. PIB/locuitor (euro)

10

1

0,1

3. Soldul contului curent (% din PIB)

10

3

0,3

4. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi, %

10

3

0,3

5. Rata inflatiei (medie anuala), %

10

5

0,5

6. Rata dobanzii de politica monetara, %

10

4

0,4

7. Datoria guvernamentala (% din PIB)

10

4

0,4

8. Deficitul bugetar (% din PIB)

10

3

0,3

9. Pozitia investitionala internationala (mld. euro)

10

1

0,1

10. Cresterea salariului real (%)

10

1

0,1

TOTAL scor Indicatori economici cu impact pe investitii

2,90

Prin ponderarea scorurilor alocate s-a determinat valoarea indicatorului de performanta economica, pentru anul urmator acesta fiind de 2,9. In aceste conditii, rata riscului de tara este 0,345 (1/2,9). Rata de actualizare determinata dupa formula de la art. 3 alin. (1) din ordin este: 4,032 + 0,345 = 4,377. In calcule se utilizeaza valoarea rezultata prin rotunjire la o zecimala si sub forma de indice, respectiv 1,044.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 1022 din data de 19 decembrie 2016

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers