Hotararea Guvernului nr. 519/2014

HOTARARE nr. 519 din 26 iunie 2014 privind stabilirea ratelor aferente reducerilor procentuale/corectiilor financiare aplicabile pentru abaterile prevazute in anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora

Forma sintetica la data 31.08.2020.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Art. 1

(1)Se aproba ratele aferente reducerilor procentuale/corectiilor financiare, prevazute in anexa nr. 1, pe care autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, precum si structurile de control prevazute la art. 20 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta de urgenta, le aplica abaterilor din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta.

(2)Se aproba ratele aferente reducerilor procentuale/corectiilor financiare, prevazute in anexa nr. 2, pe care autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, precum si structurile de control prevazute la alin. (1) le aplica abaterilor din anexa nr. 2 la ordonanta de urgenta.

Art. 2

Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, precum si structurile de control prevazute la art. 20 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, vor duce la indeplinire prevederile prezentului act normativ si isi vor modifica in mod corespunzator procedurile in termen de 10 zile lucratoare.

Art. 21

Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.

Art. 3

Prezenta hotarare a Guvernului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica abaterilor constatate dupa data intrarii in vigoare.

-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemneaza:

Ministrul fondurilor europene,

Eugen Orlando Teodorovici

Ministrul finantelor publice,

Ioana-Maria Petrescu

Viceprim-ministru, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice,

Nicolae-Liviu Dragnea

p. Viceprim-ministru, ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale,

Dumitru Daniel Botanoiu,

secretar de stat

p. Ministrul afacerilor externe,

George Ciamba

secretar de stat

ANEXA:ANEXA nr. 1: RATELE pentru stabilirea reducerilor procentuale/corectiilor financiare care se aplica in cazul nerespectarii procedurilor de achizitii

PARTEA 1:Achizitii publice

A)Contracte a caror valoare este egala sau mai mare decat plafonul/pragul stabilit in legislatia nationala privind achizitiile publice pentru care exista obligatia publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

1.ANUNTUL DE PARTICIPARE SI DOCUMENTATIA DE ATRIBUIRE

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/ neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Nepublicarea unui anunt de participare Anuntul de participare nu a fost publicat in conformitate cu regulile aplicabile [de exemplu publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) atunci cand aceasta este prevazuta de directive/legislatia nationalai] 100%

25% daca publicarea unui anunt de participare este prevazuta in directive si acest anunt nu a fost publicat in JOUE, dar au fost publicate suficiente informatii care pot garanta ca o intreprindere situata intr-un alt stat membru poate avea acces la informatiile relevante privind procedura de achizitie publica respectiva, inainte ca aceasta sa fie atribuita, astfel ca aceasta intreprindere sa fie in masura sa prezinte o oferta sau sa isi manifeste interesul in vederea obtinerii acestui contract. In practica aceasta inseamna fie ca anuntul de participare a fost publicat la nivel national (in conformitate cu legislatia sau cu reglementarile nationale aplicabile), fie ca normele de baza privind publicarea unui anunt de participare au fost respectate.

2. Divizarea artificiala a contractelor de lucrari/produse/servicii Lucrarile care urmeaza sa fie executate sau bunurile/serviciile care urmeaza sa fie livrate/prestate sunt divizate pentru ca procedura de achizitie respectiva sa nu mai fie sub incidenta directivelor/legislatiei nationale si pentru a nu face obiectul publicarii anuntului de participare in JOUE aferent totalitatii lucrarilor, bunurilor si serviciilor propuse a fi achizitionate. 100%

25% daca publicarea unui anunt de participare este prevazuta in directive si acest anunt nu fost publicat in JOUE, dar au fost publicate suficiente informatii care pot garanta ca o intreprindere situata intr-un alt stat membru poate avea acces la informatiile relevante privind procedura de achizitie publica respectiva, inainte ca aceasta sa fie atribuita, astfel ca aceasta intreprindere sa fie in masura sa prezinte o oferta sau sa isi manifeste interesul in vederea obtinerii acestui contract. In practica aceasta inseamna fie ca anuntul de participare a fost publicat la nivel national (in conformitate cu legislatia sau cu reglementarile nationale aplicabile), fie ca normele de baza privind publicarea unui anunt de participare au fost respectate.

3. Nerespectarea (de catre autoritatea contractanta) a termenului-limita de depunere a ofertelor sau a datei de primire a candidaturilor (din partea potentialilor ofertanti)ii Termenul-limita de primire a ofertelor sau de primire a candidaturilor este mai scurt decat termenele fixate prin directiva/legislatia nationala. 25% daca reducerea termenelor este mai mare de 50%;
10% daca reducerea termenelor este mai mare de 30%;
5% pentru orice alta reducere de termene (corectia financiara/reducerea procentuala poate fi intre 2% si 5%, in cazul in care natura si gravitatea consecintelor abaterii nu justifica o corectie financiara/reducere procentuala de 5%.)
4. Potentialii

ofertanti/candidati au la dispozitie un termen prea scurt pentru obtinerea documentatiei de atribuire

Timpul in care potentialii ofertanti/candidati dispun pentru obtinerea documentatiei de atribuire este prea scurt, ceea ce are ca efect crearea unui obstacol nejustificat in ceea ce priveste asigurarea cadrului concurential al procedurii organizate. Corectiile/Reducerile sunt aplicate de la caz la caz. Pentru determinarea ratei se va tine cont de eventuale circumstante atenuante legate de specificitatea si complexitatea procedurii de achizitie, in special de sarcina administrativa suplimentara pe care o creeaza sau de dificultatile intampinate in furnizarea documentatiei de atribuire. 25% daca timpul de care dispun potentialii ofertanti/candidati pentru obtinerea documentatiei de atribuire este mai mic de 50% din termenul legal de primire a ofertelor 10% daca timpul de care dispun potentialii ofertanti/candidati pentru obtinerea documentatiei de atribuire este mai mic de 60% din termenul legal de primire a ofertelor 5% daca timpul de care dispun potentialii ofertanti/candidati pentru obtinerea documentatiei de atribuire este mai mic de 80% din termenul legal de primire a ofertelor
5. Nepublicarea prin erata a prelungirii termenelor de depunere a ofertelor sau a prelungirii termenului de primire a candidaturiloriii Termenul de primire a ofertelor sau de primire a candidaturilor au fost prelungite fara a se respecta regulile de publicitate aplicabile in domeniu (respectiv publicarea in JOUE daca procedura de atribuire intra sub incidenta directivelor). 10%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 5% in functie de gravitate.

6. Cazul in care nu se justifica atribuirea unui contract prin procedura de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare Autoritatea contractanta atribuie un contract de servicii recurgand la o procedura de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare, dar aceasta procedura nu este justificata in raport cu prevederile legale aplicabile. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau la 5% in functie de gravitate.

7. In cazul in care se organizeaza o procedura de atribuire in domeniul apararii sau al securitatii nationale pentru care se aplica prevederile Directivei 2009/81/CE/ legislatiei nationale si nu este elaborata o justificare adecvata pentru nepublicarea unui anunt de participare Autoritatea contractanta atribuie un contract in domeniul apararii sau al securitatii nationale recurgand la o procedura de dialog competitiv sau de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare in cazuri in care circumstantele nu justifica aplicarea unei astfel de proceduri. 100%

Corectia/Reducerea poate fi diminuata la 25%, la 10% sau la 5% in functie de gravitate.

8. In anuntul de participare si/sau in documentatia de atribuire nu sunt mentionate criteriile de selectie si/sau criteriile de atribuire, dupa caz. Anuntul de participare nu descrie suficient de detaliat criteriile de selectie si/sau nici in anuntul de participare si nici in documentatia de atribuire nu sunt descrise suficient de detaliat criteriile de atribuire si ponderea acestora. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau la 5% daca criteriile de selectie/atribuire erau enuntate in anuntul de participare (sau in documentatia de atribuire, in ceea ce priveste criteriile de atribuire), dar erau insuficient detaliate.

9. Prin anuntul de participare sau prin documentatia de atribuire sunt stabilite criterii de selectie/atribuire ilegale si/sau discriminatorii. In cazul in care operatorii economici sunt descurajati sa participe la o procedura din cauza unor criterii de selectie si/sau atribuire ilegale stabilite prin anuntul de participare sau prin documentatia de atribuire, de exemplu: Obligatia ofertantului de a avea deja un sediu sau un reprezentant in tara sau in regiunea respectiva.

Obligatia ofertantului de a avea experienta in tara sau in regiunea respectiva.

25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

10. Criteriile de selectie nu sunt nici in legatura si/sau nu sunt proportionale cu obiectul contractului. Cand se poate demonstra ca nivelul minim de capacitate tehnica solicitat nu este nici in legatura si/sau nici proportional cu obiectul contractului, astfel nu se poate garanta egalitatea de acces a ofertantilor sau are ca efect crearea de obstacole nejustificate in ceea ce priveste concurenta. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

11. Specificatii tehnice discriminatorii Stabilirea de norme tehnice prea specifice nu permite asigurarea egalitatii de acces a ofertantilor sau are ca efect crearea de obstacole nejustificate in ceea ce priveste concurenta. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

12. Definirea insuficienta a obiectului contractului Descrierea din anuntul de participare si/sau din documentatia de atribuire este insuficienta ca sa permita potentialilor ofertanti/candidati sa determine care este obiectul contractului. 10%

Corectia/Reducerea poate fi diminuata la 5% in functie de gravitate.

In cazul in care lucrarile executate nu au facut obiectul unei publicari, pentru suma respectiva se aplica o corectie/reducere de 100%.

2.EVALUAREA OFERTELOR

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/neregulii

constatate

Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Modificarea criteriilor de selectie dupa deschiderea ofertelor, determinand selectarea incorecta a unui participant Criteriile de selectie au fost modificate in faza de selectie, ceea ce a determinat acceptarea unui ofertant care nu ar fi fost selectat daca criteriile de selectie publicate ar fi fost respectate. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

2. Modificarea criteriilor de selectie dupa deschiderea ofertelor, determinand respingerea incorecta a unui participant Criteriile de selectie au fost modificate in faza de selectie, ceea ce a determinat respingerea unui ofertant care nu ar fi fost respins daca criteriile de selectie publicate ar fi fost respectate. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

3. Evaluarea ofertelor pe baza unor criterii de selectie sau atribuire ilegale In cursul evaluarii ofertelor, criteriile de selectie au fost folosite drept criterii de atribuire sau criteriile de atribuire (sau subcriteriile ori ponderea acestora) indicate in anuntul de participare sau in documentatia de atribuire nu au fost respectate, ceea ce a dus la aplicarea de criterii de selectie ori atribuire nelegale. Exemplu: subcriteriile de atribuire utilizate intr-o procedura de atribuire nu au nicio legatura cu criteriile de atribuire indicate in anuntul de participare/documentatia de atribuire. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

4. In timpul evaluarii nu sunt respectate principiile transparentei si al tratamentului egal. Justificarea punctajului acordat fiecarei oferte nu este suficient de clara/este lipsita de transparenta sau este inexistenta si/sau raportul de evaluare nu exista sau nu contine toate elementele solicitate conform normelor juridice. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

5. Modificarea unei oferte in cursul evaluarii Comisia de evaluare permite candidatilor/ofertantilor sa isi modifice ofertele in timpul evaluarii. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

6. Negocierea in cursul procedurii de atribuire In cadrul unei proceduri deschise sau restranse autoritatea contractanta negociaza cu ofertantii in timpul evaluarii, ceea ce determina o modificare substantiala a conditiilor initiale cuprinse in anuntul de participare sau in documentatia de atribuire. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

7. Procedura de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare, in urma careia conditiile enuntate in anuntul de participare sau in documentatia de atribuire au fost modificate substantialiv In contextul unei proceduri de negociere cu publicare prealabila a unui anunt de participare, conditiile initiale din contract au fost substantial modificate, ceea ce ar fi justificat publicarea unei noi proceduri. 25%

Corectia/Reducerea poate fi redusa la 10% sau 5% in functie de gravitate.

8. Respingerea unei oferte cu pret neobisnuit de scazut In cazul in care comisia de evaluare respinge ofertele cu pret neobisnuit de scazut in ceea ce priveste produsele, lucrarile sau serviciile ofertate fara sa solicite in scris clarificari pe care le considera necesare privind fundamentarea ofertei 25%
9. Conflictul de interese Un conflict de interese a fost stabilit de o institutie administrativa sau judiciara competenta, fie in ceea ce priveste beneficiarul contributiei din partea UE, fie in ceea ce priveste autoritatea contractanta 100%

3.IMPLEMENTAREA CONTRACTULUI

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Modificarea substantiala a contractului in raport cu anuntul de participare sau cu documentatia de atribuirev Elementele esentiale ale atribuirii contractului includ, dar nu se limiteaza: pretulvi, natura lucrarilor, termenul de executie, modalitatea de plata si materialele utilizate. Este totdeauna necesara o analiza caz cu caz pentru determinarea elementelor esentiale. 25% din valoarea contractului plus

valoarea suplimentara a contractului care este determinata de modificarea substantiala a conditiilor initiale

2. Reducerea obiectului contractului Contractul a fost atribuit in conformitate cu directivele/ legislatia nationala, dar, ulterior, obiectul contractului a fost redus. Valoarea corespunzatoare diminuarii obiectului contractul plus

25% din valoarea finala a contractului (numai daca reducerea obiectului contractului este substantiala, in sensul ca afecteaza scopul contractului)

3. Atribuirea de contracte de lucrari/servicii/bunuri suplimentare (daca o astfel de atribuire constituie o modificare substantiala a conditiilor initiale ale contractuluivii), fara o procedura competitiva in cazul in care nu au fost respectate urmatoarele conditii:

– o situatie de urgenta care rezulta dintr-un eveniment imprevizibil;

– o circumstanta neprevazuta in cazul lucrarilor, serviciilor sau bunurilor suplimentareviii.

Contractul initial a fost atribuit in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile, dar a fost urmat de mai multe contracte de suplimentare a lucrarilor executate/bunurilor livrate/serviciilor presate (formalizate sau nu in scris) care nu au avut la baza proceduri care respecta prevederile directivelor/legislatiei nationale, aplicabile negocierii fara publicare pentru un motiv de urgenta, rezultat din evenimente imprevizibile sau privind atribuirea contractelor de lucrari, bunuri si servicii suplimentare. 100% din valoarea contractelor suplimentare In cazul in care totalul valorii contractelor care se refera la lucrari, bunuri si servicii suplimentare ( formalizate sau nu in scris) atribuite fara respectarea dispozitiilor directivelor nu depaseste pragul de 50% al contractului initial, corectia/reducerea poate fi redusa la 25%.
4. Lucrari sau servicii suplimentare a caror valoare depaseste limita fixata de dispozitiile legale aplicabile Contractul initial a fost atribuit in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile, dar a fost urmat de mai multe contracte de suplimentare a caror valoare depaseste procentul de 50% din valoarea contractului initialix. 100% din valoarea care depaseste limita de 50% din valoarea contractului initial.

Pentru situatiile in care depaseste valoarea contractului initial cu un procent cuprins intre 20% si 49% din valoarea acestuia se aplica prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare

__

i In ceea ce priveste procedurile de atribuire pentru care nu se aplica sau se aplica partial prevederile directivelor, este necesara determinarea existentei unui interes transfrontalier cert sau a unui caz de incalcare a prevederilor legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice. Daca exista un interes transfrontalier sau o abatere de la aplicarea prevederilor legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice este necesar sa se determine ce nivel de publicitate ar fi trebuit asigurat in acest caz. In acest context, obligatia de transparenta implica faptul ca o intreprindere situata intr-un alt stat membru sa poata avea acces la informatii relevante privind procedura de atribuire respectiva inainte ca respectivul contract sa fie atribuit, astfel ca, daca aceasta intreprindere doreste, sa poata sa fie in masura sa prezinte o oferta sau sa isi manifeste interesul pentru obtinerea acestui contract. In practica aceasta inseamna fie ca anuntul de participare a fost publicat la nivel national (in conformitate cu prevederile legale sau cu normele nationale aplicabile), fie ca normele de baza relative la publicitatea care trebuie asigurata pentru procedura de achizitie au fost respectate.

ii Aceste termene sunt aplicabile pentru procedurile restranse si pentru procedurile de negociere cu publicarea unui anunt de atribuire.

iii Aceste termene sunt aplicabile pentru procedurile restranse si pentru procedurile de negociere cu publicarea unui anunt de atribuire.

iv O flexibilitate limitata poate fi aplicata in ceea ce priveste modificarea conditiilor initiale dupa atribuirea contractului, chiar daca aceasta posibilitate, precum si modalitatile de punere in practica nu sunt enuntate intr-un mod clar si precis in anuntul de participare sau in documentatia de atribuire. Daca aceasta posibilitate nu este prevazuta in documentatia de atribuire, modificarile conditiilor initiale nu sunt admisibile decat daca nu sunt substantiale. O modificare este considerata substantiala daca:

a)autoritatea contractanta introduce conditii care, daca ar fi fost incluse initial in documentatia de atribuire, ar fi permis admiterea unor ofertanti altii decat cei admisi initial;

b)aceste modificari permit atribuirea unui contract unui alt ofertant decat cel care a fost selectat initial;

c)autoritatea contractanta extinde obiectul contractului cu lucrari/bunuri/servicii care nu erau prevazute initial;

d)aceasta modifica echilibrul economic in favoarea contractantului intr-un mod care nu era prevazut in contractul initial.

v Vezi nota iv.

vi Pentru moment, singura modificare a pretului initial care nu a fost considerata substantiala de Curtea Europeana de Justitie priveste o reducere de pret de la 1,47% la 2,94%.

vii Vezi nota vi.

viii Notiunea de „circumstante neprevazute” trebuie sa fie interpretata ca referindu-se la situatii pe care o autoritate contractanta diligenta nu le poate prevedea (de exemplu, cerinte noi rezultate din adoptarea unei noi legislatii europene sau nationale sau a conditiilor tehnice, care nu au putut sa fie prevazute cu toate ca s-au executat toate investigatiile tehnice prevazute in etapa de proiectare, in conditiile impuse de cele mai noi standarde tehnice in domeniu). Suplimentarea lucrarilor, bunurilor si serviciilor determinata de o insuficienta pregatire tehnica a proiectului nu poate fi considerata ca fiind o „circumstanta imprevizibila”.

ix Directiva 2004/17/CE nu stabileste o limita in ceea ce priveste contractele suplimentare. Pentru calculul limitei de 50% autoritatea contractanta va tine cont de valoarea lucrarilor sau a serviciilor suplimentare. Valoarea lucrarilor sau serviciilor suplimentare nu trebuie sa fie compensata cu valoarea lucrarilor sau serviciilor anulate. Valoarea care corespunde lucrarilor sau serviciilor anulate nu are nicio incidenta asupra calculului limitei de 50%.

B)Contracte a caror valoare este sub plafonul/pragul stabilit, conform legislatiei in vigoare, pentru publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

In conformitate cu prevederile legislatiei europene si ale jurisprudentei Curtii Europene de Justitie in cazul contractelor pentru care aplicarea directivelor din domeniul achizitiilor publice nu este obligatorie sau este partial obligatorie si se constata abateri de la aplicarea prevederilor legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene/structurile de control aplica reducerile procentuale/corectiile financiare prevazute la lit. A).

PARTEA 2:

a)Contracte incheiate de beneficiarii privati de fonduri europene, care nu au calitatea de autoritate contractanta conform legislatiei in vigoare, dar care au obligatia respectarii prevederilor unor ghiduri/instructiuni privind achizitiile, in situatia in care acestea sunt parte integranta din contractul/acordul/ordinul/decizia de finantare sau a Ordinului ministrului afacerilor europene nr. 1.050/2012

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/ neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Nerespectarea cerintelor privind asigurarea unui grad adecvat de publicitate si transparenta^ Contractul a fost atribuit fara lansarea adecvata a unei proceduri competitive nerespectandu-se principiul transparentei. 25% din valoarea contractului in cauza
Contracte de achizitii (acte aditionale) pentru bunuri, lucrari sau servicii suplimentare, atribuite fara Contractul initial a fost atribuit cu respectarea regulilor de achizitie, dar a fost urmat de unul sau mai multe contracte suplimentare (acte aditionale) care au fost atribuite fara asigurarea
2. competitie adecvata, in absenta unei urgente imperative rezultate din evenimente imprevizibile sau in absenta unor circumstante neprevazutei) unei competitii adecvate, in absenta unei urgente imperative rezultate din evenimente imprevizibile sau in absenta unor circumstante neprevazute care sa le justifice. 25% din valoarea contractelor atribuite fara lansarea unei proceduri competitive
3. Aplicarea unor criterii de calificare si selectie si/sau a unor criterii de atribuire (factori de evaluare) nelegale Aplicarea unor criterii de calificare si selectie sau a unor factori de evaluare care impiedica anumiti ofertanti potentiali sa participe la procedura de atribuire din cauza restrictiilor stabilite in documentatia de atribuire (de exemplu, obligatia de a avea deja o reprezentanta in tara sau in regiune sau stabilirea unor standarde tehnice prea specifice care favorizeaza un singur operator) 10% din valoarea contractului in cauza. Rata reducerii/corectiei poate fi diminuata la 5% in functie de gravitate.
4. Incalcarea principiului tratamentului egal Contractele au fost atribuite cu respectarea cerintelor privind publicitatea, dar procedura de atribuire a incalcat principiul tratamentului egal al operatorilor (de exemplu: in cazul in care autoritatea contractanta a facut o alegere arbitrara a anumitor ofertanti cu care a negociat atribuirea contractului sau a oferit un tratament preferential unuia dintre ofertantii invitati la negociere) 10% din valoarea contractului in cauza. Rata reducerii/corectiei poate fi diminuata la 5% in functie de gravitate.

__

i Conceptul „grad de publicitate adecvat” trebuie interpretat astfel:

a)Principiul egalitatii de tratament si cel al nediscriminarii impun o obligatie de transparenta care consta in garantarea, in favoarea oricarui potential ofertant, a unui grad de publicitate care sa permita atribuirea contractului in conditii de competitie adecvate. Obligatia de transparenta presupune ca un potential ofertant care opereaza pe teritoriul unui alt stat membru poate avea acces la informatii relevante privind o procedura de achizitii inainte ca aceasta sa fie finalizata, astfel incat, daca acel potential ofertant doreste, sa isi poata exprima interesul prin participarea la procedura respectiva.

b)In unele cazuri, datorita unor circumstante speciale, cum ar fi o miza economica foarte redusa, participarea la o procedura de achizitii poate sa nu prezinte interes pentru operatorii economici care opereaza in alte state membre. In aceste cazuri, efectele asupra libertatilor fundamentale trebuie sa fie considerate ca fiind prea aleatorii si prea indirecte ca sa justifice aplicarea normelor juridice derivate din dreptul comunitar primar si, din acest motiv, nu se aplica corectii financiare. Este de competenta autoritatii contractante sa determine daca o procedura de achizitie prezinta sau nu un interes potential pentru operatorii economici care opereaza in alt stat membru. Aceasta decizie a autoritatii contractante trebuie sa fie fundamentata pe o evaluare a circumstantelor specifice fiecarui caz in parte, cum ar fi obiectul procedurii de achizitie, valoarea sa estimata, caracteristicile particulare ale sectorului de activitate in cauza (marimea si structura pietei, practicile comerciale etc.), precum si zona geografica in care este organizata procedura de achizitie.

PARTEA 3:Contracte incheiate de beneficiarii privati de fonduri europene, care nu au calitatea de autoritate contractanta conform legislatiei in vigoare, dar care au obligatia respectarii prevederilor Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.120/2013

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Nerespectarea cerintelor privind asigurarea unui grad adecvat de publicitate si transparenta la publicarea procedurii simplificate Contractul a fost atribuit fara lansarea adecvata a unei proceduri competitive nerespectandu-se principiul transparentei, prin publicarea anuntului de participare pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene 25% din valoarea contractului in cauza
2. Nerespectarea cerintelor privind asigurarea unui grad adecvat de publicitate si transparenta la desemnarea castigatorului Contractul a fost atribuit nerespectandu-se principiul transparentei, prin publicarea anuntului de atribuire pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene. 5% din valoarea contractului in cauza
3. Nerespectarea cerintelor privind asigurarea unei bune gestiuni financiare, cu aplicarea principiilor economicitatii, eficacitatii si eficientei Contractul a fost atribuit cu respectarea principiului transparentei, dar s-au constat abateri de la aplicarea altor prevederi ale ordinului. Prin aplicarea principiului proportionalitatii si luand in considerare gravitatea abaterii, prejudiciul provocat sau posibil sa fie provocat fondurilor europene si fondurilor publice nationale aferente acestora

*) numarul curent 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
2. Nerespectarea cerintelor privind asigurarea unui grad adecvat de publicitate si transparenta la desemnarea castigatorului Contractul a fost atribuit nerespectandu-se principiul transparentei, prin publicarea anuntului de atribuire pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene. 3% din valoarea contractului in cauza

ANEXA nr. 2:RATELE pentru stabilirea reducerilor procentuale/corectiilor financiare care se aplica pentru abateri de la respectarea prevederilor legale in materie de achizitii publice/achizitii sectoriale/concesiuni in acord cu Decizia CE C (2019) 3.452 din 14 mai 2019

A.Contracte a caror valoare estimata este egala sau mai mare decat pragul valoric stabilit in legislatia in vigoare privind achizitiile/concesiunile pentru care exista obligatia publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

(1)ANUNTUL DE PARTICIPARE SI DOCUMENTATIA DE ATRIBUIRE

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Nepublicarea unui anunt de participare/de concesionare/a unei invitatii la procedura concurentiala de ofertare sau atribuirea directa nejustificata, respectiv aplicarea nejustificata a procedurii de negociere fara publicare prealabila Anuntul de participare/concesiune sau invitatia nu a fost publicata, in conformitate cu regulile de publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), atunci cand aceasta obligatie este prevazuta de legislatie.

Aceasta prevedere se aplica si atribuirii directe sau negocierii fara publicare prealabila daca nu se incadreaza in situatiile prevazute de lege si nu sunt indeplinite conditiile de aplicare ale acestora.

100%
Corectia pentru cazurile mai sus prezentate poate fi diminuata daca s-au folosit alte mijloace adecvate de publicitate1. 25%
2. Divizarea artificiala a contractelor de lucrari/produse/servicii cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire Lucrarile care urmeaza sa fie executate sau produsele si/sau serviciile care urmeaza sa fie livrate si/sau prestate se impart in mod artificial in mai multe contracte. Prin urmare, valoarea estimata a fiecarui contract, pentru o parte din lucrari/produse/servicii, este sub pragul de publicare prevazut de legislatie, eludand obligatia publicarii in JOUE a anuntului de participare/concesionare/a invitatiei la procedura concurentiala de ofertare pentru totalitatea produselor, serviciilor sau lucrarilor care fac obiectul achizitiei. 100% (aceasta corectie se aplica in cazul in care anuntul de participare/concesionare sau invitatia la procedura concurentiala de ofertare privind lucrarile/produsele/serviciile care fac obiectul achizitiei nu au fost publicate in JOUE, desi legislatia impune acest lucru)
Corectia pentru cazurile mai sus prezentate poate fi diminuata daca s-au folosit alte mijloace adecvate de publicitate, in aceleasi conditii ca cele prevazute in nota nr. 1 de subsol. 25%
3. Absenta unei justificari cu privire la neimpartirea contractului pe loturi Autoritatea contractanta nu mentioneaza principalele motive care au stat la baza deciziei de a nu atribui contractul pe loturi. 5%
4. Nerespectarea de catre autoritatea/entitatea contractanta a termenelor-limita de depunere a ofertelor, respectiv a solicitarilor de participare, in cazul procedurilor de licitatie deschisa, restransa, negociere competitiva si de dialog competitiv sau Nerespectarea obligatiei de a extinde termenul-limita de depunere a ofertelor in situatia in care intervin modificari semnificative ale documentelor achizitiei Reducerea termenelor-limita2 stabilite in legislatie este mai mare sau egala cu 85% sau termenul-limita este egal sau mai mic de 5 zile. 100%
Reducerea termenelor-limita2 stabilite in legislatie este mai mare sau egala cu 50% (dar sub 85%) 3. 25%
Reducerea termenelor-limita2 stabilite in legislatie este mai mare sau egala cu 30% (dar sub 50%) 4. sau

Termenele-limita nu au fost prelungite in cazul unor modificari semnificative aduse documentelor achizitiei.

10%
Reducerea termenelor-limita2 stabilite in legislatie se situeaza sub 30%. 5%
5. Timp insuficient pentru potentialii ofertanti/candidati in obtinerea documentatiei de atribuire sau

Restrictii in obtinerea documentatiei de atribuire, prin publicarea partiala sau nepublicarea in Sistemul electronic de achizitii publice, cu exceptia celor permise de legislatia nationala

Perioada in care operatorii economici (potential ofertanti/candidati) pot sa obtina documentatia de atribuire este prea scurta (mai mica sau egala cu 50% din termenele-limita stabilite pentru depunerea ofertelor in documentatia de atribuire, conform dispozitiilor legale aplicabile), creand astfel obstacole nejustificate in vederea deschiderii procedurii de atribuire catre concurenta. 10%
Perioada in care operatorii economici (potentiali ofertanti/candidati) pot sa obtina documentatia de atribuire este redusa si este mai mica de 80% din termenele-limita stabilite pentru depunerea ofertelor, conform dispozitiilor legale aplicabile. 5%
Perioada in care operatorii economici (potentiali ofertanti/candidati) pot sa obtina documentatia de atribuire este mai mica sau egala cu 5 zile sau

In cazul in care autoritatea/entitatea contractanta nu a asigurat deloc5, prin mijloace electronice, acces gratuit si fara restrictii, complet si direct la documentele achizitiei, asa cum se prevede la art. 150 alin. (1) si (2) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 160 alin. (1)-(3) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 70 alin. (1) si (2) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare6.

25%
6. Nepublicarea prin erata a prelungirii termenului-limita de depunere a ofertelor sau a solicitarilor de participare in cazul procedurilor de licitatie restransa si procedurilor de negociere competitiva, cu exceptia situatiei reglementate la art. 153 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 163 alin. (4) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Termenele-limita initiale de primire a ofertelor (sau de primire a solicitarilor de participare) au fost corect stabilite, conform prevederilor legale aplicabile, dar au fost prelungite fara utilizarea mijloacelor adecvate de publicitate, conform regulilor relevante de publicare in JOUE, iar publicitatea prelungirii termenelor s-a realizat prin alte mijloace (a se vedea conditiile din nota nr. 1 de subsol) 5%
La fel ca in cazul mentionat mai sus, atunci cand publicitatea prelungirii termenelor nu a fost asigurata prin alte mijloace (a se vedea conditiile din nota nr. 1 de subsol) sau 10%
Nerespectarea obligatiei de prelungire a termenului de depunere a ofertelor sau a solicitarilor de participare in situatia cand, din orice motiv, un operator economic a solicitat informatii suplimentare in termenele stabilite de autoritatea/entitatea contractanta si nu a primit raspuns in termenele prevazute in legislatia nationala Nerespectarea obligatiei de prelungire a termenului de depunere a ofertelor sau a solicitarilor de participare in situatia cand, pentru orice motiv, un operator economic a solicitat clarificari sau informatii suplimentare in termenele stabilite de autoritatea/entitatea contractanta si nu a primit raspuns in termenele prevazute in legislatia nationala in domeniu
7. Cazurile in care nu se justifica atribuirea unui contract prin procedura de negociere competitiva sau dialog competitiv Autoritatea/Entitatea contractanta atribuie un contract printr-o procedura de negociere competitiva sau dialog competitiv in alte cazuri si conditii decat cele prevazute de lege. 25%
La fel ca in cazul prezentat mai sus, daca autoritatea/entitatea contractanta a asigurat o transparenta deplina, inclusiv o justificare pentru utilizarea acestor proceduri in documentele de achizitie, nu a limitat numarul potentialilor candidati interesati sa depuna o oferta si a asigurat tratamentul egal al tuturor ofertantilor pe parcursul derularii procedurii de atribuire. 10%
8. Nerespectarea procedurilor stabilite in legislatie pentru instrumentele si tehnicile specifice de atribuire – respectiv pentru acordul-cadru, sistemul dinamic de achizitii, licitatia electronica, cataloage electronice, activitati de achizitie centralizata – cu exceptia cazurilor in care neregula este acoperita de alte tipuri de abateri prevazute in prezenta anexa Procedurile stabilite in legislatie pentru instrumentele si tehnicile specifice de atribuire – respectiv pentru acordul-cadru, sistemul dinamic de achizitii, licitatia electronica, cataloage electronice, activitati de achizitie centralizata – nu au fost respectate asa cum sunt prevazute in legislatie si aceasta neconformitate ar fi putut avea un efect de descurajare asupra potentialilor ofertanti7. 10%
In cazul in care nerespectarea procedurilor pentru instrumentele si tehnicile specifice de atribuire a condus la atribuirea contractului catre un alt ofertant decat cel caruia ar fi trebuit sa i se atribuie8. 25%
9. Criteriile de calificare si de selectie nu au fost mentionate si/sau criteriile de atribuire impreuna cu factorii de evaluare nu au fost enumerate in anuntul de participare/de concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare sau in documentatia de atribuire sau

In Sistemul electronic de achizitii publice nu au fost publicate impreuna cu anuntul de participare/de concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare si conditiile pentru executarea contractelor sau specificatiile tehnice. sau

In anuntul de participare/concesiune/invitatia la procedura concurentiala publicat/publicata, in documentatia de atribuire sau prin raspunsurile autoritatii/entitatii contractante la solicitarile de clarificari ale operatorilor economici nu s-au detaliat suficient criteriile de atribuire impreuna cu factorii de evaluare si ponderile acestora, avand astfel un efect de limitare nejustificata a concurentei. sau

Necomunicarea/Nepublicarea clarificarilor/informatiilor suplimentare cu privire la criteriile de calificare si de selectie/atribuire

a) Criteriile de calificare si selectie nu au fost enumerate si suficient descrise in anuntul de participare/concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare sau in documentatia de atribuire daca aceasta este publicata impreuna cu anuntul de participare/concesiune/invitatia la procedura concurentiala de ofertare si/sau criteriile de atribuire, impreuna cu factorii de evaluare si ponderea acestora nu au fost enumerate si suficient descrise in anuntul de participare/concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare sau in documentatia de atribuire daca aceasta este publicata impreuna cu anuntul de participare/concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare. 25%
b) Nepublicarea conditiilor pentru executarea contractelor sau a specificatiilor tehnice impreuna cu anuntul de participare/concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare in Sistemul electronic de achizitii publice

c) Nici anuntul de participare/concesionare/invitatia la procedura concurentiala publicat/publicata, nici documentatia de atribuire sau raspunsurile autoritatii/entitatii contractante la solicitarile de clarificari ale operatorilor economici nu descriu suficient de detaliat criteriile de atribuire impreuna cu factorii de evaluare si ponderile acestora, avand astfel un efect de limitare nejustificata a concurentei (ca de exemplu, absenta detaliilor suficiente ar fi putut avea un efect de descurajare a potentialilor ofertanti)9

d) Clarificarile sau informatiile suplimentare (referitoare la criteriile de calificare si selectie/de atribuire si/sau factorii de evaluare si ponderea acestora) furnizate de autoritatea/entitatea contractanta nu au fost comunicate tuturor ofertantilor sau nu au fost publicate.

10%
10. Utilizarea unor criterii de calificare, selectie, atribuire sau a unor conditii de executare a contractelor sau a unor specificatii tehnice care sunt discriminatorii din cauza unor cerinte preferentiale in mod nejustificat la nivel national, regional sau local Cazurile in care operatorii economici ar fi putut fi descurajati sa participe la procedura de atribuire din cauza criteriilor de calificare si selectie si/sau atribuire, factorilor de evaluare si a ponderilor acestora sau a conditiilor de executare a contractelor care includ cerinte preferentiale la nivel national, regional sau local nejustificate

De exemplu, in cazul in care exista cerinta de a avea, la momentul depunerii ofertei:

(i) un sediu sau o anumita forma de reprezentare in tara sau in regiune; sau

(ii) obligatia ofertantilor de a avea expertiza si/sau calificare in tara sau in regiunea respectiva10;

(iii) obligatia ofertantilor de a detine echipamente in tara sau in regiunea respectiva.

25%
La fel ca in cazul prezentat mai sus, in situatia in care s-a asigurat totusi un nivel minim de concurenta, spre exemplu, minimum doi operatori economici au depus oferte care au fost acceptate si au indeplinit criteriile de calificare si selectie 10%
11. Utilizarea unor criterii de calificare, selectie, atribuire sau conditii de executare a contractelor sau a unor specificatii tehnice care nu sunt discriminatorii in sensul abaterii de la pct. 10, dar care restrictioneaza accesul operatorilor economici Cazurile in care operatorii economici ar fi putut fi descurajati sa participe la procedura de atribuire din cauza criteriilor de calificare si selectie si/sau atribuire, factorilor de evaluare si a ponderilor acestora sau a conditiilor de executare a contractelor care, chiar daca nu sunt discriminatorii, fiind bazate pe cerinte preferentiale la nivel national/regional/local, conduc totusi la restrictionarea accesului operatorilor economici la procedura de atribuire, astfel cum sunt cazurile prezentate mai jos:

1. cazurile in care criteriile privind capacitatea au legatura, dar nu sunt proportionale cu obiectul contractului;

2. cazuri in care, in timpul evaluarii ofertantilor/candidatilor, criteriile de calificare si/sau selectie au fost utilizate drept criteriu de atribuire/factori de evaluare;

3. cazurile in care sunt solicitate anumite marci comerciale/marci/standarde specifice11, cu exceptia situatiei in care aceste cerinte vizeaza aspecte ale procedurii de atribuire care nu sunt esentiale, impactul potential asupra bugetului UE fiind formal.

10%
Cazuri in care au fost aplicate criterii/conditii/specificatii restrictive, dar s-a asigurat totusi un nivel minim de concurenta, spre exemplu, minimum doi operatori economici au depus oferte care au fost acceptate si au indeplinit criteriile de calificare si selectie 5%
Cazuri in care criteriile privind capacitatea nu sunt, in mod evident, in legatura cu obiectul contractului sau Cazuri in care criteriile de calificare si selectie si/sau atribuire, factorii de evaluare si ponderea acestora sau conditiile de executare a contractului au condus la situatia ca numai un singur operator economic sa poata depune o oferta, iar aceasta situatie nu poate fi justificata de specificul contractului in cauza 25%
12. Definirea insuficienta sau imprecisa a obiectului contractului, cu exceptia situatiilor pentru care legislatia nationala permite negocierea sau cand obiectul contractului a fost clarificat dupa publicarea anuntului de participare/de concesionare/invitatiei la procedura concurentiala de ofertare/concesiune si clarificarea a fost publicata in JOUE si la nivel national Descrierea obiectului contractului din anuntul de participare/concesiune/invitatia la procedura concurentiala de ofertare si/sau caietul de sarcini nu este suficient de detaliata sau precisa, astfel incat este posibil ca potentialii ofertanti/candidati sa nu poata determina in totalitate obiectul contractului, cauzand un efect de descurajare care ar putea limita concurenta12 10%
13. Limitarea subcontractarii in alte conditii decat cele prevazute de legislatie Documentatia de atribuire (de exemplu, specificatiile tehnice) impune limitarea subcontractarii pentru o parte a contractului, stabilita in termeni abstracti ca procent din respectivul contract, fara a tine seama de posibilitatea de a verifica capacitatile potentialilor subcontractanti si fara a mentiona caracterul esential al activitatilor care ar trebui executate. 5%

_______________

1 Prin mijloace adecvate de publicitate se intelege ca anuntul de participare/concesiune/invitatia la procedura concurentiala de ofertare a fost publicat/publicata astfel incat sa asigure operatorilor economici interesati, situati intr-un alt stat membru, accesul la informatiile relevante referitoare la achizitia publica, inainte de atribuirea contractului, astfel incat operatorii economici sa aiba posibilitatea sa depuna o oferta sau sa isi exprime interesul de a participa la obtinerea contractului in cauza. In practica, acesta este cazul cand (i) anuntul de participare/concesiune/invitatia la procedura concurentiala de ofertare a fost publicat/publicata la nivel national (in Sistemul electronic de achizitii publice, conform legislatiei in materie) si/sau (ii) au fost respectate standardele de baza pentru publicitatea contractelor (mai multe detalii in sectiunea 2.1 a Comunicarii interpretative a Comisiei nr. 2006/C179/02).

2 Corectiile se aplica in cazul reducerii/nerespectarii oricarui termen-limita prevazut de legislatie, inclusiv pentru procedurile de atribuire care se desfasoara in mai multe etape. Nu se aplica o corectie daca reducerile de termene respecta conditiile prevazute de lege si daca sunt justificate corespunzator.

3 De exemplu, avand in vedere termenul minim de 35 de zile stabilit pentru data-limita de depunere a ofertelor, in cazul licitatiei deschise, termenul aplicat de autoritatea contractanta a fost de 10 zile, ceea ce inseamna o reducere a termenului de 71,4% [= (35 – 10) / 35], fiind justificata o corectie financiara de 25%.

4 De exemplu, avand in vedere termenul-limita de 35 de zile stabilit pentru data-limita de depunere a ofertelor, in cazul licitatiei deschise, sunt posibile doua situatii: (1) termenul-limita aplicat de autoritatea contractanta a fost de 10 zile, ceea ce inseamna o reducere a termenului-limita de 71,4% [= (35 – 10) / 35], ceea ce justifica o corectie financiara de 25%; (2) termenul-limita aplicat de autoritatea contractanta a fost de 10 zile, dar termenul-limita trebuia sa fie de 15 zile (avand in vedere ca anuntul de intentie a fost publicat in prealabil), ceea ce reprezinta o reducere a termenului de 33% [= (15 – 10) / 15], situatie in care se justifica aplicarea unei corectii financiare de 10%.

5 Cand accesul prin mijloace electronice a fost oferit de autoritatea/entitatea contractanta, dar perioada de acces a fost redusa, atunci se aplica in mod corespunzator ratele de mai sus de 25%, 10% sau 5%.

6 Nu se aplica nicio corectie daca sunt indeplinite conditiile stabilite pentru exceptii la art. 150 alin. (3)-(6) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 160 alin. (4)-(7) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 70 alin. (3)-(6) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare.

7 De exemplu: durata unui acord-cadru depaseste 4 ani, fara o justificare pertinenta.

8 Daca nerespectarea procedurilor inseamna lipsa publicarii anuntului de participare/concurs/unei invitatii la procedura concurentiala de ofertare, valoarea corectiei va fi determinata in conformitate cu abaterea de la pct. 1.

9 Cu exceptia situatiei in care criteriul de atribuire si ponderea factorilor de evaluare au fost clarificate de autoritatea/entitatea contractanta in mod suficient de detaliat, la solicitarea ofertantilor, inainte de expirarea termenului-limita de depunere a ofertelor.

10 Definirea criteriilor de calificare si/sau selectie nu trebuie sa fie discriminatorie sau restrictiva si trebuie sa fie in concordanta cu obiectul contractului si proportionala. In orice caz, daca nu este posibila o descriere suficient de precisa a criteriului de calificare si/sau selectie obligatoriu, criteriul trebuie insotit de mentiunea „sau echivalenta” pentru a asigura deschiderea catre concurenta. Atunci cand aceste conditii sunt indeplinite, nu se justifica nicio corectie financiara.

11 Fara a permite utilizarea unei marci comerciale/marci echivalente prin faptul ca nu se utilizeaza mentiunea obligatorie „sau echivalent”.

12 De exemplu, in urma solicitarilor de clarificare si/sau a contestatiilor depuse in timpul procedurilor de atribuire s-a stabilit ca specificatiile nu sunt suficient detaliate pentru ca ofertantii potentiali sa poata determina obiectul contractului. Cu toate acestea, numarul de solicitari de clarificare formulate de potentialii ofertanti nu reprezinta un indicator al existentei unei abateri, cu conditia ca autoritatile/entitatile contractante sa raspunda in mod corespunzator la intrebarile formulate, conform prevederilor din legislatia in materia achizitiilor publice.

(2)SELECTIA OFERTANTILOR SI EVALUAREA OFERTELOR

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Modificarea criteriilor de calificare si de selectie sau a specificatiilor tehnice dupa data de deschidere a ofertelor sau aplicarea incorecta a acestora Criteriile de calificare si de selectie sau specificatiile tehnice au fost modificate/inlocuite/completate/suplimentate sau au fost aplicate incorect/incomplet in etapa de evaluare, consecinta fiind acceptarea unor oferte castigatoare care nu ar fi trebuit acceptate (sau respingerea ofertelor care ar fi trebuit acceptate13), daca criteriile de calificare si selectie sau specificatiile tehnice publicate ar fi fost respectate. 25%
2. Evaluarea ofertelor pe baza unor criterii de atribuire care sunt diferite fata de cele publicate in anuntul de participare/de concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare sau caietul de sarcini

sau

Criteriile de atribuire, algoritmul de calcul, factorii de evaluare sau ponderile acestora, specificate in anuntul de participare/concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare sau in caietul de sarcini, nu au fost respectate in etapa de evaluare a ofertelor sau in cadrul evaluarii respective au fost utilizate criterii de atribuire, un algoritm de calcul, factori de evaluare sau ponderi suplimentare care nu au fost publicate14 10%
Evaluarea pe baza unor criterii de atribuire suplimentare care nu au fost publicate In situatia in care cele doua cazuri susmentionate au avut un efect discriminatoriu (in baza cerintelor preferentiale nejustificate la nivel national/regional/local) 25%
3. Pista de audit insuficienta pentru atribuirea contractului, in sensul ca documentele achizitiei sunt insuficiente pentru a justifica atribuirea contractului sau se refuza accesul la aceste documente Documentele din dosarul achizitiei sunt insuficiente pentru a justifica atribuirea contractului, ceea ce a condus la o lipsa de transparenta. 25%
Se refuza accesul la dosarul achizitiei, prin urmare, autoritatea/entitatea contractanta nu a furnizat dovezile care sa demonstreze ca procedura de atribuire a respectat legislatia aplicabila. 100%
4. Negocierea pe parcursul procedurii de atribuire, inclusiv modificarea ofertei castigatoare in timpul evaluarii, cu exceptia situatiilor permise de legislatia nationala Autoritatea/Entitatea contractanta a permis unui ofertant/candidat sa isi modifice oferta in etapa de evaluare a ofertelor15 si modificarea conduce la atribuirea contractului catre ofertantul/candidatul respectiv.

sau

In cadrul unei proceduri de licitatie deschisa sau restransa, autoritatea/entitatea contractanta negociaza cu ofertantul sau ofertantii in etapa de evaluare, ceea ce conduce la o modificare substantiala a contractului fata de conditiile initiale specificate in anuntul de participare/concesiune/invitatia la procedura concurentiala de ofertare sau in caietul de sarcini.

sau

In cadrul concesiunilor autoritatea contractanta permite unui ofertant/candidat sa modifice obiectul, criteriul de atribuire/factorii de evaluare, ponderea acestora si cerintele minime in timpul negocierilor si modificarea conduce la atribuirea contractului catre ofertantul/candidatul respectiv.

25%
5. Implicarea anterioara a candidatilor/ofertantilor in relatii cu autoritatea/entitatea contractanta, ce produce efecte de denaturare a concurentei sau incalcarea principiilor nediscriminarii, tratamentului egal si transparentei Cazurile in care, in etapa de consultare a pietei sau ca urmare a acordarii de consultanta pentru pregatirea documentatiei de atribuire, consilierea prealabila, acordata de catre candidati/ofertanti autoritatii/entitatii contractante, determina denaturarea competitiei sau conduce la o incalcare a principiilor nediscriminarii, tratamentului egal sau al transparentei16. 25%
6. Modificarea semnificativa a conditiilor initiale enuntate in anuntul de participare sau in documentul descriptiv, respectiv cerintelor minime, criteriului de atribuire si factorilor de evaluare in cazul procedurilor de negociere competitiva In contextul unei proceduri de negociere competitiva, conditiile initiale enuntate in anuntul de participare sau in documentul descriptiv au fost modificate semnificativ, ceea ce ar impune publicarea unui nou anunt, avand in vedere ca cerintele minime, criteriul de atribuire si factorii de evaluare si ponderea acestora nu pot face obiectul negocierilor. 25%
7. Respingerea nejustificata a unei oferte cu pret neobisnuit de scazut Respingerea ofertelor cu pret aparent neobisnuit de scazut in raport cu produsele, lucrarile sau serviciile ce urmeaza a fi livrate/executate si/sau prestate fara ca autoritatea/entitatea contractanta sa solicite, in prealabil, clarificari ofertantilor respectivi (de exemplu, elementele constitutive ale ofertei, conform art. 210 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 222 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare) sau in cazul in care astfel de clarificari au fost solicitate, dar autoritatea/entitatea contractanta nu poate sa dovedeasca ca a evaluat informatiile/documentele furnizate de ofertantii in cauza. 25%
8. Conflictul de interese, cu impact asupra rezultatului procedurii de achizitie Ori de cate ori o situatie de conflict de interese, in intelesul Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, nu a fost identificata sau cand autoritatea/entitatea contractanta nu a luat toate masurile adecvate necesare pentru a remedia situatia de conflict de interese, iar ofertantul in cauza a semnat contractul/contractele17. 100%
9. Intelegeri intre ofertanti/candidati, respectiv intre grupuri de firme care au ca scop sa creasca preturile sau sa scada calitatea produselor, lucrarilor sau serviciilor oferite in cadrul achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor stabilite de Consiliul Concurentei, instanta sau alt organism competent, cu sau fara implicarea vreunei persoane din cadrul sistemului de gestiune si control sau din cadrul autoritatii/entitatii contractante, in cazul in care una dintre companiile care sunt parte la intelegere a semnat contractul/contractele in cauza. Caz 1a): Ofertantii intelesi au actionat fara implicarea unei persoane din cadrul sistemului de gestiune si control sau din cadrul autoritatii/entitatii contractante si una dintre companiile care sunt parte la intelegere a semnat contractul (contractele) in cauza. 10%
Caz 1b): Daca la procedura de atribuire participa numai companiile care au incheiat intelegeri, competitia este grav afectata. 25%
Caz 2: Ofertantii intelesi au actionat cu implicarea unei persoane din cadrul sistemului de gestiune si control sau din cadrul autoritatii/entitatii contractante si una dintre companiile care sunt parte la intelegere a semnat contractul (contractele) in cauza. 100%

____________

13 Cu exceptia situatiei in care autoritatea/entitatea contractanta poate demonstra in mod clar ca oferta respinsa nu ar fi castigat in niciun caz si, prin urmare, abaterea nu a avut niciun impact financiar.

14 In conditiile art. 190 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 212 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 53 alin. (2) si art. 61 alin. (5) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere si jurisprudenta relevanta a Curtii Europene de Justitie.

15 Fac exceptie procedurile de negociere, a dialogului competitiv si a cazurilor in care legislatia permite ofertantului/candidatului sa prezinte, sa completeze, sa clarifice sau sa suplimenteze informatiile si documentele.

16 Daca aceasta implicare este ilegala/neconforma, indiferent daca se produce la momentul pregatirii documentatiei de atribuire/procedurii de atribuire sau in timpul pregatirii proiectului/contractului de finantare si are o influenta asupra documentatiei de atribuire/procedurii de atribuire.

17 Conflictul de interese poate aparea chiar din etapa de elaborare a proiectului, daca elaborarea proiectului a influentat documentatia de atribuire/procedura de atribuire.

(3)IMPLEMENTAREA CONTRACTULUI

Nr. crt. Tipul de abatere/neregula constatata Descrierea abaterii/neregulii constatate Corectia financiara/Reducerea procentuala aplicabila
1. Modificari ale conditiilor contractuale prevazute in anuntul de participare/de concesionare/invitatia la procedura concurentiala de ofertare sau caietul de sarcini fara respectarea prevederilor legale (1) Exista modificari ale conditiilor contractuale (inclusiv reducerea obiectului) care nu sunt in conformitate cu prevederile privind modificarea contractului de achizitie/contractului sectorial/contractului de concesiune/acordului-cadru;

Cu toate acestea, modificarile clauzelor contractuale nu vor fi considerate abatere in cazul in care:

a) valoarea financiara a modificarilor respecta cumulativ urmatoarele conditii:

(i) este sub pragul stabilit la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 12 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, si

(ii) valoarea modificarii este mai mica decat 10% din valoarea initiala a contractului de servicii si produse sau mai mica decat 15% din valoarea contractului initial pentru contractele de lucrari si

b) modificarile nu afecteaza caracterul general al contractului sau al acordului-cadru18, astfel cum este acesta definit conform art. 221 alin. (11) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Exista o modificare substantiala a clauzelor contractului/acordului-cadru (cum ar fi pretul, natura lucrarilor, perioada de executie a contractului, conditiile de plata, materialele utilizate) atunci cand, prin aceasta modificare, contractul/acordul-cadru prezinta caracteristici care difera in mod substantial de cele ale documentului semnat initial. In orice caz, modificarea va fi considerata substantiala in cazul in care sunt indeplinite una sau mai multe dintre conditiile prevazute la art. 221 alin. (71) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 240 alin. (3) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare.

25% din contractul initial si noile lucrari/produse/servicii (daca exista) rezultate in urma modificarilor
Orice crestere a pretului care depaseste 50% din valoarea contractului initial, fara respectarea conditiilor prevazute la art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare 25% din contractul initial si 100% din modificarile de contract (cresterea de pret)

____________

18 A se vedea prevederile art. 221 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv prevederile art. 239-242 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare.

B.Contracte a caror valoare este sub pragul valoric stabilit, conform legislatiei in vigoare, pentru publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

In conformitate cu prevederile legislatiei europene si a jurisprudentei Curtii Europene de Justitie in cazul contractelor pentru care aplicarea directivelor europene din domeniul achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrari si servicii nu este obligatorie sau este partial obligatorie si se constata abateri, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene/structurile de control aplica, prin analogie, reducerile procentuale/corectiile financiare de la lit. A.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 481 din data de 28 iunie 2014

 

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers